In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87595

  • SimonD
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

2 jaar geleden is mijn interesse in bonsai opgewakkerd. Ik heb toen enkele eikels geplant die ik later zou uitgroeien tot bonsai.

Nu heb ik een geschikte boompje als kandidaat, maar ik heb enkele tips nodig hoe het verder moet. Ik heb me wel reeds verdiept in boeken en dergelijke.

In de bijlage ziet u boom in kwestie, Quercus robur reeds 2 jaar oud. Ik heb me een klein bonsai potje gekocht, maar heb gelezen dat dit niet zo verstandig is.

Moet deze al bedraad worden en vormgegeven worden?
Wanneer, welke periode, moet ik hem inkorten/toppen?
Wanneer mag ik hem verpotten naar volle grond/grote pot?
Wanneer mag ik de penwortel verwijderen zodat de zijwortels sterk uitgroeien?

Zoals je ziet kan ik enkele tips gebruiken.

Ik hoor graag jullie reacties.

SimonD

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87601

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ik zou ze gewoon in volle grond zetten voor volgende 5 jaar minimum ,
Wat vorm geven kan je al doen als dan zeker de controle doet dat draad niet ingroeid.
Bijsnoeien kan je ook doen , elk jaar , periode moet je opzoeken weet ik ook niet vanbuiten.

Succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SimonD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87602

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Beginnen van een eikel en de weg afleggen naar bonsai is een hele uitdaging. Quercus is dan ook nog een traag groeiende soort. Maar als je er de tijd voor hebt is het een boeiende weg ernaartoe.
Dit is de manier waarop ik tewerk ga als ik zo'n project opstart:
Als je een aanvaardbaar stammetje wil kweken zou ik ze minstens 8 tot 10 jaar in volle grond zetten.
Als die plantjes al goed geworteld zijn, dat wil zeggen dat je ze uit dat potje kan halen en de kluit blijft volledig intact, dan kan je ze nu al in volle grond zetten zonder aan de wortels iets te doen. Als je ze volgend voorjaar in volle grond zet kan je de wortels al spreiden en de penwortel wegnemen. Je kan dan eventueel een plaatje onder de wortelvoet steken om neerwaartse groei te vermijden. Maar dat hoeft niet hoor. Ik haal de planten om de 3 a 4 jaar terug uit de grond om de wortels bij te snoeien en te herschikken om een goeie nebari en wortelkluit te bekomen.
De eerste 2 jaar zou ik ze vrijuit laten groeien, en dan beginnen met snoeien. Dikte groei gaat namelijk gepaard met lengtegroei, als je de top laat doorgroeien ga je ook gemakkelijker stamverdikking krijgen. Je moet die lange doorgroei bekijken als een offertak die je dan later wegneemt om een goeie zijvertakking als nieuwe top te laten doorgroeien. En als die weer lang is doorgegroeid doe je hetzelfde op weer een andere vertakking. Hoeveel jaar daar telkens tussen zit hangt af van de groei. Ik zal er een schematische tekening bijdoen om te laten zien wat ik bedoel.
Bedraden is zeker nu nog niet aan de orde, tijdens de opkweek in volle grond kan je eventueel eens een draad aan een vertakking doen die je als nieuwe top wil, maar dan moet je dat goed in het oog houden want dat gaat snel ingroeien.
Op deze manier kan je op 15 a 20 jaar naar een bonsaiwaardig imago kweken.
Als je rechtstreeks alles in pot wil doen zal het ook wel kunnen maar dan mag je de tijd die je nodig hebt minstens verdubbelen of verdrievoudigen.
Dit is slechts mijn visie hè, zoals er zoveel zijn in bonsai, dit is de manier waarop ik zulke projecten al tot een goed einde heb gebracht. Mijn volle grond projecten staan er een 12-tal jaar in alvorens ik ze in pot zet. Ik zorg ervoor dat ik een goeie stam heb om mee te beginnen, takken kan je overal kweken of enten.
Hopelijk heb je hier iets aan en ben je er niet door ontmoedigt.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: SimonD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87607

  • SimonD
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 3
Alvast zeer veel dank voor de mooie uitleg en de tijd die je ervoor hebt genomen!
Ik had al reeds enkele boeken gelezen over bonsais, maar met uw uitleg ben ik veel meer :)

Nu weet ik hoe ik er aan moet beginnen

Met vriendelijke groet,
SimonD
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87609

  • SimonD
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 3
Als ik mag vragen, hoeveel neemt u dan weg van de top als u de boomt topt? En, wat moet er gebeuren bij een dubbele top? Beide toppen inkorten of de volledige dubbele top verwijderen?

Alvast bedankt!
SimonD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Quercus robur uit eikel / 2 jaar+ 3 jaren 7 maanden geleden #87618

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als ik alles laat doorgroeien snoei ik terug tot op één van de onderste takken, zoals op de tekening, en die laat ik dan weer sterk groeien, dan weer zwaar terug snoeien en zo opbouwen tot je een stamlijn krijgt waar je tevreden mee bent.
Een dubbele top laat ik alleen staan als ik niet zeker ben met welke ik verder wil in de toekomst. Als ik hem dan uit de grond haal om de wortels te herschikken maak ik dan een keuze, dan is het makkelijker, en dan terug in volle grond.
Als het duidelijk is snoei ik één van die twee meteen al weg.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SimonD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren