In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87597

  • thibault
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi iedereen!

Twee weken geleden heb ik bij IKEA een kleine en wat grotere ficus ginseng Bonsai gekocht. De kleine stelt het prima en heeft nog geen enkel blad verloren. De grotere daarentegen, heeft al zoveel bladeren verloren dat hij ondertussen al half kaal is.

De boom staat naast mijn televisie in de woonkamer. Dat is dus een lichte plaats, maar geen plaat met direct zonlicht. Bij het informatieboekje van IKEA stond wel dat het verlies van de bladeren tijdens de eerste weken normaal is, maar aangezien het verschil zo immens is in vergelijking met de kleinere Bonsai maak ik me toch zorgen.

De grotere Bonsai vertoont ook een wit stukje op een bepaalde tak. Is dit schimmel? Bepaalde blaadjes hebben ook zwarte vlekjes.

Ik ben dus op zoek naar tips zodat mijn boom het zeker overleeft :)


Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thibault.

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87598

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Thibault,
ten 1e verandering van standplaats, te weinig licht, snoeien en bedraden zijn de grootste factoren die veel bladval veroorzaken.
Ficus verlangt veel licht. Als je een tuin of balkon hebt kun je de Ficus totdat de nachtelijke temperaturen onder ongeveer 10 graden C komen, gewoon buiten zetten. De eerste week even in halfschaduw als overgangsperiode.

Ook zou het kunnen zijn dat de door Ikea geleverde potten geen afwateringsgat hebben, waardoor de plant te nat staat. In dat geval een andere pot kopen. Of het kan ook zijn dat je te weinig water gegeven hebt.
Ik denk, zo te zien aan de foto's, dat je bomen in het voorjaar ook verpot en daarna bemest moeten worden. Alleen als ze gezond zijn en weer in blad staan.

Als je eerst deze site eens doorspit en zoekt op problemen bij Ficus, kom je hoogstwaarschijnlijk de antwoorden al tegen.
Bonsaigroeten, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thibault

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87599

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
De pot van ikea heeft een vaste onderschaal. Daar zitten wel afwateringsgaten in.
Dat witte zou wel eens een wolluis kunnen zijn. Met de hand weghalen/dood wrijven. Er zitten meerdere witte puntjes op die tak. Dus niet alleen die grote doodmaken.

Voor de rest idd in het voorjaar verpotten. Je kan nu de pot eventueel een beetje aanvullen met potgrond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thibault

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87606

  • thibault
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt!
Ik heb de boom alvast even op een betere plaats gezet bij het venster, zodat hij sowieso al enkele uren zonlicht krijgt dagelijks.

Verder heb ik ook even de schaal ondergedompeld in water en laten uitlekken, zodat hij zeker genoeg water heeft (al was ik de afgelopen dagen net heel voorzichtig om niet te veel water te geven, aangezien ik al las dat dat de beste manier is om je boom kapot te maken).

Bedoelen jullie met verpotten om de boom even in een nieuwe pot te zetten met verse aarde? Wellicht is het niet (altijd) nodig om dan de boom in een grotere pot te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87612

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Thibault, je bomen voor het raam, dat is al beter. Liefst op zuid, maar het blad niet tegen het glas!!
Wat betreft water geven, je kunt je bomen best flink water geven en daarna goed laten uitdruipen. De volgende keer pas water geven als de grond nog net een beetje vochtig is.

Deze boom staat hoogstwaarschijnlijk best al een tijdje in dezelfde grond. In het vroege voorjaar als de boom weer blad heeft, uit de pot halen en de grond vervangen voor nieuwe potgrond. Mogelijk bij heel lange wortels, moeten die een eind ingekort worden. Als je een beetje googled op internet, kom je best wel instructie-filmpjes tegen om een bonsai te verpotten. Zelfs filmpjes met instructies van snoeien etc.

Ik zag dat in die witte pot ook een zwart plastic binnenpot zit, het is toch wel zo dat de witte pot een afwateringsgat heeft en niet alleen die zwarte zodat hij niet met zijn wortels in het water staat?
Een nieuwe pot hoeft niet perse, maar zo'n Ficus is massagoed, zeker van de Ikea en supermarkten. Die potjes kun je geen bonsai-potten noemen. Maar het lukt er ook mee met zo'n witte.
Je volgende bonsai kun je misschien beter bij een echte bonsai-(internet)winkel kopen. Dan heb je bijna altijd een betere boom en een betere pot.

En als je verder wilt gaan met bonsai, zou je het best lid kunnen worden van een bonsaiclub, waar je van alles over bonsai kan leren.

Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thibault

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus ginseng bonsai verliest veel bladeren en heeft wit vlekje op tak 3 jaren 6 maanden geleden #87614

  • thibault
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle waardevolle info, Joop!
De witte pot heeft helaas geen afvoergaten, enkel het zwart schaaltje dat in de witte pot staat.

Ik zal in het voorjaar dan ook meteen even kijken voor een betere pot :)
Ik ben er trouwens helemaal mee akkoord dat je zo'n zaken best bij een speciaalzaak koopt. Deze was dan ook meer bedoeld als 'intro tot Bonsai'.

Ik heb er goede hoop in dat de boom door de betere plaats en de betere bewatering er wel door zal komen. Ik houd jullie op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren