In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Een tweede leven. 3 jaren 6 maanden geleden #87654

  • sidekick
  • sidekick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen,

zo'n vijf jaar geleden hebben wij een Ficus Ginseng cadeau gekregen van ons nichtje. Wij zijn beiden acupuncturist dus dat vond zij wel passend. Dat de boom nog leeft is een wonder op zich. Soms gaf ik hem water, maar er ging ook wel eens een maand voorbij dat hij geen druppel water of liefde kreeg. Van bemesting heeft deze boom nog nooit gehoord, laat staan verpotten.

Hoewel dit nu ongeloofwaardig klinkt heb ik toch altijd interesse gehad in bonsai en door de serie Cobra Kai is het nu helemaal aangewakkerd. In plaats van een nieuwe boom aan te schaffen heb ik besloten deze volhardende rakker een tweede leven te geven. Dat heeft hij wel verdiend na alle ellende. Mijn doel is om er een sterke en mooie bonsai van te maken.

Ik heb gisteren de grond vrij gemaakt van dode bladeren, ik heb hem lekker laten dompelen in een bak water met vloeibare mest, en vanmorgen heb ik heb zelfs beneveld met een plantenspuit. Hij blij, ik blij. Dan nu mijn vraag aan de professionals:

Jij krijgt deze arme jongen onder behandeling. Welke stappen zou je op dit moment ondernemen om hem weer sterk, groen en mooi te maken? Zou je starten met alleen wat water en vloeibare mest? Of zou je al wat snoeien? Zou je hem verpotten of nog even laten aansterken? Ik verneem alle tips graag!

Bij voorbaat hartelijk dank!





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een tweede leven. 3 jaren 6 maanden geleden #87656

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Wel.......waarschijnlijk niet wat je wilde horen maar een ficus ginseng zal in mijn ogen ( en van vele anderen) nooit een bonsai zijn of worden. Deze wordt dikwijls verkocht als bonsai maar hoort thuis bij de gewone kamerplanten.
Dus om hem gezond te krijgen: zet hem lekker buiten zolang deze temperaturen aanhouden en doe verder wat je met alle kamerplanten zou doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sidekick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een tweede leven. 3 jaren 6 maanden geleden #87661

  • sidekick
  • sidekick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord Luc,

dat geeft me weer nieuwe inzichten en motivatie om in de toekomst een ander boompje te kopen naast deze ficus. Nu ben ik al vijf jaar in de overtuiging dat het wel een bonsai is dus ik heb even wat tijd nodig om aan het idee te wennen dat het geen 'echte' bonsai is. Ik heb speciaal vloeibare bonsai mest in huis gehaald dus dat blijf ik maar gewoon geven en we zien wel hoe de ficus erop reageert.

Als er mensen zijn met een andere overtuiging verneem ik dat ook graag. Ik zal mijn boom/kamerplant in de tussentijd goed in de gaten houden en over een week of drie eens een update plaatsen.

Gegroet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een tweede leven. 3 jaren 6 maanden geleden #87662

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Helaas heeft Luc wel gelijk. Deze boompjes worden verkocht pom zo te blijven. Niet echt met doel dit uit te laten groeien tot een bonsai. Om hier een bonsai van te kweken zal je tropische omstandigheden moeten verzorgen anders krijg je niet de groei om de plant door te ontwikkelen. Dus het KAN wel, maar in 99,9% van de gevallen loopt het op teleurstellingen uit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sidekick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een tweede leven. 3 jaren 6 maanden geleden #87670

  • sidekick
  • sidekick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Tja...

als dat het geval is dan zit er niets anders op dan hem te laten zoals hij is in de hoop dat hij wat meer bladvorming en een vollere kruin krijgt. Ik zal hem blijven verzorgen maar in de tussentijd ben ik ook de beginnerscursus aan het volgen op deze website. Daarna zal het tijd worden om een 'echte' bonsai aan te schaffen! Bedankt zo ver, en mocht de Ficus vooruit gaan dan zal ik een update plaatsen.

Gegroet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren