In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 6 maanden geleden #87887

  • YonaSaito
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond,

Vorig jaar in September heb ik een Carmona (Fukien Tea) gekocht als eerste bonsai. Ik heb hem op een vensterbank gezet voor een raam op de zuidkant. De verwarming onder de vensterbank staat nooit aan en een ander raam in dezelfde kamer staat altijd open, tenzij het vriest. Ik geef de bonsai water door middel van dompelen (dit werd mij toen aangeraden) als het zand droog begint aan te voelen.

Tot en met afgelopen Juni, heeft hij er altijd goed uitgezien, maar er was weinig tot geen groei. Afgelopen Juni/Juli verloor hij echter ineens al zijn bladeren aan 1 kant. Ik begon hem toen buiten te zetten als het rond de 20 graden was. Die ene kale kant heeft zijn bladeren nooit terug gekregen, maar de andere kant heeft geen bladeren meer verloren en heeft zelfs meerdere bloemen gehad.

Ik heb nou sinds kort een 2e Carmona gekregen, maar ik wil natuurlijk niet dat met deze hetzelfde gaat gebeuren. Ik vroeg me daarom af wat er precies mis is gegaan met mijn eerste Carmona? Ik ben er pas sinds kort achter dat je een bonsai ook moet bemesten. Zouden mijn problemen kunnen komen omdat ik hem (nog) nooit heb bemest of is er nog iets anders wat ik over het hoofd heb gezien of verkeerd heb gedaan? En zou mijn eerste Carmona nog te redden zijn door bijvoorbeeld nu wel te gaan bemesten of/en iets anders te proberen?

In de bijlage zit een foto van hoe mijn Carmona er in Juni/Juli uitzag (de foto is op een andere positie genomen dan zijn normale standplaats). Op het moment heeft hij alleen donker groene bladeren aan 1 kant. De gele en bruine bladeren op de foto zijn ondertussen uitgevallen en weer vervangen door mooie donker groene bladeren.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 5 maanden geleden #88081

  • Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb ooit ergens gehoord dat Fukien tea heel lastig te groeien is in koudere klimaten. Hier op Curaçao, Caribisch gebied doet de plant het uitstekend. Mijn planten hebben donker groene bladeren en groeien ontzettend hard. Ik zou dus kijken naar een andere soort, die wel goed gedijt in het koude, weinig zonlicht klimaat van Nederland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 5 maanden geleden #88086

  • YonaSaito
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hmm, maar dan verbaasd het me nog steeds waarom mijn eerste Carmona het zo goed deed in de koude donkere winter maanden en pas in de zomer begon te verslechteren. Te weinig licht of te koud ben ik al vaker tegengekomen als mogelijke oorzaak, maar dan had ik meteen in de winter al problemen verwacht en niet pas in de zomer toen de zon beter ging schijnen en het warmen werd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 5 maanden geleden #88311

  • Skeffaaa
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi Allemaal!!
Dit is mijn eerste reactie hier in het forum! Dus gefeliciteerd haha! Maar ik ben een half jaar geleden begonnen pas met bonsai en de carmona was ook mijn eerste!
Ik hoorde over wat anders hoe je hem moest plaatsen. Ik heb hem een tijde wat verder de kamer ingehad maar hier kreeg ik ook heel veel blad uitval en dat soms de bladeren gewoon zwart begonnen te worden.
Ik kwam er achter dat idd de carmona een vrij lastige bonsai is. Als eerste bonsai, is denk ik, Chinese iep echt een aanrader. Maar de Carmona:

OPLOSSING: de mijne deed het dus ook slecht! Nu heb ik bij de Intratuin voor €14 een lamp gekocht op een steel en die erbij in de aarde geprikt. Het Led schijnt speciaal het spectrum uit te zenden wat goed is voor planten. Maar sindsdien doet de carmona het super goed! Verder is het een tropische boom welke, volgens mij, best wel van een constante(warme) temperatuur houd. Dus bij het raam zou ik afraden. Maar die lamp zeker proberen waard!!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Skeffaaa.

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 5 maanden geleden #88313

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Welke led lamp heb je bij intratuin gekocht? Heb zelf nooit een groei/kweek lamp bij hun in het assortiment gezien. Is het een lamp van het merk Calex?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (Fukien Tea), wat is er mis gegaan? 3 jaren 3 maanden geleden #88859

  • Skeffaaa
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Excuus voor de ontzettend late reactie!!

Het merk weet ik niet. Volgens mij is het gewoon een huismerk. Ik heb zelf de lamp gehaald bij de intratuin in Utrecht aan de koningsweg. Daar lagen ze direct bij de ingang bij alle kweekbakken, bakjes en artikelen.

Lastige van deze lamp is alleen wel dat je hem in de aarde bij de boom prikt en dat je vervolgens telkens als je hem water gaat geven, met lamp en al moet meenemen.

Omdat ik er een carmona heb bijgekregen heb ik meer licht nodig en ga nu op bol.com:
www.bol.com/nl/p/kweeklamp-led-full-spec...1_31.32.ProductTitle
of
www.bol.com/nl/p/groeilamp-kweeklamp-roo...1_31.44.ProductTitle

Deze kopen, als je wil kan ik je wel op de hoogte houden, of ze een beetje goed zijn.;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts