In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste boompje gele bladeren 3 jaren 6 maanden geleden #87934

  • Olaf_boompje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi iedereen,

Vorige week heb ik mijn eerste bonsaiboompje gekocht bij een tuincentrum, een bonsai Zelkova. Hij staat nu een weekje in de vensterbank op het noord-westen gericht. Een deel van de blaadjes wordt geel en valt er vervolgens af (zie foto).

Ik geef het boompje ongeveer om de 2 dagen water (als de grond droog begint te worden) en ben van plan om hem volgende week bonsai voeding te geven. Ik heb net gelezen dat het handig is om de grond te vervangen nadat je een bonsai bij het tuincentrum aanschaft. Zou dit het probleem kunnen zijn of is het iets anders (bijvoorbeeld te weinig licht).

Sorry als ik domme vragen stel, het is mijn eerste plantje dus ik moet nog even oefenen ;)

Gr. Olaf

PS. Het is een studentenkamer, het raam is niet schoon te krijgen (lek dubbelglas, dus zit aan de binnenkant). Het andere raam is iets schoner, dus heb hem nu daarvoor gezet (zie laatste foto).




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste boompje gele bladeren 3 jaren 6 maanden geleden #87938

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je zelkova is een ulmus. Een chinese iep.
Deze planten staan het liefste buiten, maar vermoed dat dat geen optie voor je is.

De boden is waarschijnlijk niet het probleem (Zat de boo al vol geel blad toen je de boom kocht? Zo niet, dan is de bodem niet het probleem). Overgangen zijn lastig voor bomen. Maar iepen zijn sterk. Ik zou de boom een paar weken geven.

Mest is niet nodig op dit moment. De boom staat qua groei stil.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Olaf_boompje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste boompje gele bladeren 3 jaren 6 maanden geleden #87973

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Olaf,

Dit is inderdaad geen Zelkova maar een Ulmus Parvifolia.

Ik zag achter je bonsai door het raam een balkon, als dat balkon van jou is, zou ik de boom daar lekker neerzetten. Hij heeft dan (NW) nog een beetje namiddagzon. Een beetje bladval is niet erg nu. Het is herfst en ook Ulmus laat elk jaar wel wat oud blad vallen, maar het meeste van de bladeren, de jonge, blijven aan de boom. In het voorjaar gaat hij weer goed uitlopen.
Ulmus is redelijk tot goed winterhard. Bij een heel strenge vorst moet hij misschien wat bescherming hebben, maar misschien valt het op dat balkon wel mee, omdat hoe dichter bij de grond het kouder is.
In het voorjaar verpotten in bonsaigrond en je kunt het hele jaar door de boom in model houden door de lange uitschieters een flink stuk in te korten.

Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Olaf_boompje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts