In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai gered. Wat nu? 3 jaren 5 maanden geleden #88140

  • ZegMaarEd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw in de bonsai wereld. Heb zelf een Azalea en een dwergcyprus.

Nu heb ik een boompje 'gered' die in de prullenbak zou belanden bij iemand uit de buurt.

Nu heb ik tot op heden met mijn eigen bonsai gewerkt die gewoon gezond en goed zijn. Deze boom is dat echter niet, zie foto in de bijlage.

Wat nu? De pot is erg groot en zeiknat. De bladeren zijn helemaal bruin en zien er niet gezond uit. Ik ben bang dat er gewone potgrond is gebruikt. Zo ziet het er wel uit. Het is een Acer.

Is het slim om nu al te verpotten naar een ander substraat? Wat te doen met alle bruine bladeren en bladeren die al bluin gekleurd zijn?

Wat is wijsheid om deze bonsai nog te redden?

Ik hoor graag jullie adviezen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Ed

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai gered. Wat nu? 3 jaren 5 maanden geleden #88142

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Zo heel ongezond ziet hij er voor mij nog niet uit. Wel veel bladschade, dat kan door de hittegolf van dit jaar gekomen zijn of af en toe te droog of windschade. Blad kan je nog even laten zitten, boom gebruikt het nog, en zal de komende weken vanzelf zijn laatste blad afwerpen. Zou hem uit de wind zetten, en op een plek uit de regen, en dan zelf water geven. Als deze straks zonder blad zit, verbruikt deze ook nagenoeg niks meer. Verpotten pas in het voorjaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ZegMaarEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai gered. Wat nu? 3 jaren 5 maanden geleden #88143

  • ZegMaarEd
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reactie. De schade lijkt dus erger dan dat het is. Heb namelijk foto's opgezocht van japanse esdoorns en die zagen er heel anders uit. Vandaar de conclusie dat de boom ongezond is.

Hij staat unmiddels uit de wind en droog onder ons afdak. Ik ga het afwachten en zal in het voorjaar pas verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai gered. Wat nu? 3 jaren 5 maanden geleden #88151

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

rorror schreef : Zo heel ongezond ziet hij er voor mij nog niet uit. Wel veel bladschade, dat kan door de hittegolf van dit jaar gekomen zijn of af en toe te droog of windschade. Blad kan je nog even laten zitten, boom gebruikt het nog, en zal de komende weken vanzelf zijn laatste blad afwerpen. Zou hem uit de wind zetten, en op een plek uit de regen, en dan zelf water geven. Als deze straks zonder blad zit, verbruikt deze ook nagenoeg niks meer. Verpotten pas in het voorjaar.


100% mee eens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror, ZegMaarEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren