In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 6 maanden geleden #88174

  • stefanbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

een aantal dagen geleden heb ik een iep gekocht bij een grote kwekerij. (ik weet niet of ik de naam mag noemen)
deze stond bij de indoor bonsai.
omdat ik al een aantal bonsai in de tuin heb staan vond ik het leuk om er ook een op mijn slaapkamer te zetten. met ramen op het zuiden en veel zonlicht.
bij aanschaf van de boom werd me verteld dat het een chinese iep is. echter na wat research begon ik hieraan te twijfelen. de boom heeft namelijk een schilverende schors en heb op internet gevonden dat een chinese iep een gladde schors heeft.
nu de boom een aantal dagen op mijn kamer staat vallen er redelijk wat bladeren af. als ik met mijn hand langs de bladeren ga vallen ze er zeer gemakkelijk af.
is dit normaal wanneer een boom in een nieuwe omgeving komt? heeft dit te maken met het seizoen?
geef ik teveel of te weinig water? (alleen wanneer de grond droog is/begint te worden geef ik water.)
is mos groei op de grond slecht of kan dit geen kwaad?
of zijn er andere redenen voor het bladverlies?
ook zie ik sporadisch kleine vliegjes rondom de boom

ook zou ik graag willen weten wat dit nu wel voor soort iep is. (zie foto's)
en of ik deze wel binnen moet houden.

andere tips over het houden van deze soort zijn altijd welkom!

bij voorbaat dank voor de reacties! ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groet,

stefan

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stefanbonsai.

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 5 maanden geleden #88188

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 566
  • Ontvangen bedankjes 173
Vaak moet een boom/plant wennen aan de nieuwe plek, dus mogelijk even geduld. Maar zeker niet boven de verwarming zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 5 maanden geleden #88190

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Bomen horen buiten, heel simpel. Binnen gaan ze dood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 5 maanden geleden #88243

  • stefanbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor de reacties. heb besloten de boom buiten te zetten.
is het verstanding deze in de winter binnen te zetten of kan hij tegen de kou?
heb me namelijk laten vertellen dat deze boom de winter niet zou overleven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 5 maanden geleden #88244

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

stefanbonsai schreef : bedankt voor de reacties. heb besloten de boom buiten te zetten.
is het verstanding deze in de winter binnen te zetten of kan hij tegen de kou?
heb me namelijk laten vertellen dat deze boom de winter niet zou overleven


Waarschijnlijk door dezelfde persoon die zei dat deze boom binnen perfect gelukkig is...

Als het op dit moment buiten -20 zou vriezen zou het niet verstandig zijn om hem nu buiten te zetten. Gezien het nog behoorlijke temperaturen zijn is er geen enkel probleem. Waar je op moet letten is een verlengde periode met zware diepe vorst ( ook overdag) waardoor de wortelkluit zou kunnen bevriezen. Zet hem dan voor die periode in een onverwarmde garage of tuinschuur, maar zeker niet binnen. Onze huizen zijn gewoon te droog en er is te weinig licht om een boom in te houden. Als je even naar de "help mijn boom gaat dood" vragen kijkt zul je zien dat 95% van die vragen zijn van mensen die hun boom binnen hebben staan. Op dit forum en op het Engelstalige forum heb ik nog nooit iemand zien terug komen om te laten zien hoe goed hun boom het nu binnen doet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"chinese" iep met bladuitval 3 jaren 5 maanden geleden #88245

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
DAG STEFAN

De chinese iep verliest zowiso blaadjes, in de winter wat meer..maar die blaadjes kleuren normaal eerst geel..bon, uw boom staat beter buiten ..hij heeft al de jaar getijen nodig om langer mee te gaan, nu het is herfst en bijna winter dus er ligt hier en daar al wat nacht vorst op de loer ..als deze boom als binnen bonsai werd verkocht zal deze wss uit het zuiden van China komen , zo niet komt hij uit Noorden of meer centraal..nu zou ik vooral zien dat je de boom buiten vorstvrij houd ..overdekt en beschut tegen wind..eens dat het kouder dan -5 graden word zou ik hem zeker binnen pakken in een koude ruimte of in een schuur.. overdag kan je hem weer buiten zetten mits je hem beschut zet tegen de wind en vorst ..houd de grond ook vochtig ..en ik denk dat je hem in het vroeger voorjaar ook eens mag verpotten in een mix van akadama en bims of steentjes en eventueel wat turf maar de samenstelling kun je zelf kiezen mits het gebied drainerend is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts