In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Druppels? Uit takjes 3 jaren 5 maanden geleden #88231

  • Balkie
  • Balkie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw tot dit forum en heb een vraagje over mijn Albizia die nu een paar jaar oud is en gegroeid uit een zaadje.

Op de takjes komen transparante druppels te voorschijn en ik vroeg me af wat dit is en of het slecht/goed is.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Druppels? Uit takjes 3 jaren 3 maanden geleden #88814

  • Swoka
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Nee, op zich kunnen die druppels geen kwaad. Bij mijn orchideeën zie ik ze ook, met name in vorken van bloemtakken/ bladeren en direct onder het aangroeipunt van bloemen. Het is uitgescheiden plantensap dat ook wel honingdauw genoemd wordt. Bij de meeste orchideeën geeft het aan dat ze het naar de zin hebben. Er is wel één maar; Het kan óók een teken zijn van een bladluis of andere infectie zoals spint. Die scheiden bij het opzuigen van het plantensap een kleverige substantie af die u dan ziet als heldere druppeltjes. Dat e.e.a. om directe actie vraagt behoeft geen nadere uitleg.

Indien uw plant vrij is van insecten hoeft u zich geen zorgen te maken. Er is echter wel één ding dat u in de gaten moet houden. Het is hoog in suikers (het zal wat kleverig aanvoelen wanneer u ze aanraakt). Er is een bepaalde schimmel die er graag op groeit. Die herkent u doordat de druppels er op een zeker moment wat zwartig uit beginnen te zien. Vandaar ook de Engelse benaming "Sooty Mold". Dat zwarte is de schimmel. Als u dat in de gaten houdt en op tijd ingrijpt bij het zien van de schimmel (bladeren met lauw-warm water afnemen) blijft u eventuele grotere problemen voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Druppels? Uit takjes 3 jaren 3 maanden geleden #88961

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb dit fenomeen ook op mijn druiven takken, heb destijds niet kunnen achterhalen waardat van kwam.
Toen ik dit topic las, ben ik deze even in de gaten gaan houden, om er meer van te weten te komen.

Aflevering van vandaag over dit onderwerp. Non bonsai, maar wel intressant om te zien.


Als je de plant op een meubel hebt staan, kan je er beter de ondergrond beschermen tegen de druppels, voordat het intrekt in de meubels of vloer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts