In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88271

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb voor 10€ een olijfboompje overgekocht van iemand die het in de tuin had staan.
Wat denken jullie, is dit bonsai-materiaal?
Ik zie er persoonlijk wel een mooi taps stammetje in, mits verwijderen van die 2 groene zijtakken en 1 van de 2 toppen.
Het alternatief is dat ik hem in de tuin zet, want zo vind ik hem ook wel mooi.

Wat is de beste werkwijze op om te vormen tot bonsai, rekening houdend met het tijdstip?
Wortelkluit uitspoelen en spreiden of beter zo laten en aanvullen met substraat?
Hij heeft niet erg veel worteltjes (men had hem zelf uit gedaan), dus ik wil er niet onnodig extra beschadigen.
En al wegsnoeien wat er teveel aan is of hier nog even mee wachten? Eventueel het loof wat verminderen.

Wat zou hem de meeste kans op aanslaan geven, in een trainingsbak of de volle grond? Want ik zou hem ook in de volle grond kunnen trainen tot bonsai. Dan kan ik er volgend jaar ook nog stukken af marcotteren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88272

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Ik zou aan de wortels niet veel meer doen, er ook geen grond meer afhalen en de plant in een trainingsschaal zetten.
Zelf zo op de foto's lijkt me dit wel een optie, maar misschien is dat in het echt anders:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88273

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Olijf kan je als grote cutting gebruiken, worteld heel gemakkelijk, dus de hoeveelheid wat er nu nog aanzit is ruim voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88274

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
En je kan de groene stukken die je afknipt poten en vorst vrij laten overwinteren om meer bomen te kweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88275

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De wortels zal ik inderdaad zo laten. Eventueel wat naar beneden gaande wortels wegknippen waar geen haarwortels zijn.

Ik heb wat gegoogeld naar het snoeien van olijf en ik lees op verschillende pagina's dat je een olijf beter niet met snoeiwonden de winter in laat gaan en dus best in het voorjaar snoeit.
Daarom twijfel ik om hem nu gewoon te potten en in het voorjaar te snoeien.

Nog een bedenking: zou het een goed idee zijn om hem toch te snoeien, te potten en gedurende de winter niet enkel vorstvrij, maar zelfs binnen te zetten?
Het is tenslotte een mediterrane boom die al niet te wintervast is.
Misschien zat hij op die manier in de groei blijven en zo sneller wortels aanmaken en wonden sluiten.
Of is dit geen goed idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88276

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
denk niet dat die het overleeft, als het nou lente was zou ik hem een kans geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88277

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Daarom, zou ik hem niet binnen zetten?
Dan verleng ik hopelijk zijn groeiseizoen.
Olijfbomen groeien oorspronkelijk ook in warme en droge gebieden. En dan zorgen dat hij zoveel mogelijk licht krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88278

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb jarenlang een olijf in de winter in de onverwarmde hal gehouden. Daar staan ze bij 10 graden.

ZOals eerder gezegd, ze kunnen met weinig wortels nog aanslaan. Belangrijk om de boom goed vast te zetten, en warm te houden. Wortels krijg je pas in het voorjaar weer. Dus beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88279

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat was misschien iets kort door de bocht.

Olijven herstellen hun wortels vooral als het lekker warm is. Verpotten is daarom ook laat in het voorjaar. Dat betekent ook dat de wortels nu niet zo heel veel kaan doen, tenzij de kluit warm gehouden wordt.

Ik heb een stek van een olijf gehad welke bijna 2 jaar zonder wortels gestaan heeft, voor deze opeens begon te groeien.

Nu vooral er niet aan rommelen. Oppotten, goed vast zetten en dan beschermen tegen droge wind en vorst.
Mocht je al gaan snoeien, laat vooral stukken tak staan voor het terugsterven van de bast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 3 jaren 5 maanden geleden #88280

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ga hem in een houten bakje zetten waarin ik hem inderdaad heel goed kan vastzetten. Hij heeft namelijk veel bovengronds volume waardoor hij zelfs niet gewoon zou blijven staan in substraat.

Voor de standplaats heb ik enkele mogelijkheden:
- in onze halfopen veranda. Hier staat hij overdekt waardoor hij niet te veel water zal krijgen en volledig uit de wind. Hij staat er goed licht, maar de temperatuur is wel gelijk aan de buitentemperatuur. Dus dan zal ik hem bij vorst toch bijkomend moeten beschermen of binnen zetten. Maar dan zal hij wel zijn normale cyclus volgen en in 'winterrust' kunnen gaan. Dan heeft hij ook niet veel vocht nodig waardoor hij hopelijk overleeft tot het voorjaar en zijn wortels dan gaan beginnen groeien.
- In een onverwarmde kamer op het verdiep van onze woning. Deze heeft een raam op het zuiden, dus hij zal daar nog lekker veel licht krijgen. De ruimte wordt niet verwarmd, zoals heel onze verdieping, maar profiteert wel wat mee van de warmte die van beneden komt. Het zal er dus nooit écht koud zijn, tenzij bij strenge vorst (maar altijd boven het vriespunt).
- In een verwarmde ruimte. Dan zullen zijn wortels misschien al wél gaan groeien.

Ik zou hem nog niet willen snoeien om hem niet onnodig nog meer stress te bezorgen.
Langs de andere kant: hij heeft bijna geen wortels, is het dan beter om het loof te verminderen? Ik heb bang dat hij met deze hoeveelheid wortels al dat loof niet zal kunnen voorzien van vocht.
Die stek die 2 jaar zonder wortels stond, had waarschijnlijk ook heel weinig loof?

Op basis van bovenstaande ben ik geneigd om hem niet te snoeien en binnen te zetten.
Liefst in een verwarmde ruimte, maar het zal ervan af hangen of mijn vrouw een olijfstruik in houten bak gaat tolereren in de woonkamer :-)
Of zijn er nog andere argumenten om hem níet in de woonkamer te zetten. Voor de meeste bomen is dit een zeer slechte plaats, voornamelijk door de droge lucht. Maar voor een olijfboom lijkt me dit minder een probleem?
Ook weet ik niet of het nadelig is om zo zijn 'rustperiode' over te slagen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren