In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Olijf 3 jaren 2 weken geleden #90880

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Wat bedoel je met uitdrogen? De wortels of de bladeren?
Ik doe er niets speciaal mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91666

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
We zijn 2 maanden verder en ik zie nog geen verbetering.
Pakweg 20% van de blaadjes zijn bruin geworden en er eventueel af gevallen.
De overige blaadjes zijn nog groen, maar zien er droog/gekruld uit.

Ik heb 2 weken geleden een volledig kale olijfboom, zo'n bolletje op stam met een stamdikte van 5cm, uit een container gevist. In een pot moet potgrond en in de volle zon gezet. Deze is ondertussen overal in de kruin nieuwe blaadjes aan het krijgen en zelfs op verschillende plaatsen op de stam aan het uitlopen.
Zou dit dus ook niet de betere manier zijn voor deze boom? Kort snoeien om hem te forceren uit te lopen...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91668

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Die is aan het sterven he. Compleet uitgedroogd lijkt mij. En is dat dan al 2 maanden zo blijkbaar. Eerst de toppen...slaphangende bladeren. En als je die dan niet veelvuldig water geeft ....zit de uitdroging nu in bijna alle takken.

Heb hier zelf geen olijfbomen. Maar ergens in de eerste posts over deze, lees ik een grondmix die zich nu vast een beetje tegen jou keert.
Zijn de wortels wel voldoende hersteld bij die verpotting ca 7 maanden geleden?...want kan er evengoed maar een klein deel van de wortels nog actief zijn en de rest...duut. Als ik zo eens terugreken zal dat dan omstreeks november geweest zijn, een nogal vreemde periode om te verpotten want het duurt nog maanden vooraleer de activiteit hervat bij de boom.

Om heel veel dode bomen te vermijden zou het aangeraden zijn om de klassieke periodes te nemen voor de ingrijpende veranderingen (verpotten, zware takken wegsnoeien en vormen)...bonsaiempire heeft zelfs een mooie kalender om de basis van die handelingen goed te timen. Want jij slaat dat echt allemaal in de wind he Panda. Aan enthousiasme duidelijk geen gebrek, toch zou ik wat voorzichtiger aan doen, geduld hebben bij enkele bomen tot ze aanslaan en gezond zijn voor opnieuw aan te morrelen.
De lijst met nieuwe bomen is vast gigantisch. Hoeveel zijn er in goede conditie op dit moment?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91669

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Brecht,

Ik denk ook dat deze aan het uitdrogen is, al zit er overal nog groen onder de bast.

Zijn de wortels voldoende hersteld? Helemaal niet volgens mij. Daarom dat het me beter lijkt om alles weg te snoeien.
Nu probeert de boom een hoop blad te voorzien van water, waarin hij duidelijk niet slaagt. En ik betwijfel het of deze bladeren nog aan fotosynthese doen, die nodig is om nieuwe wortels aan te maken.
Als ik hem kort snoei, gaat hij misschien gestimuleerd worden om op reserves uit te lopen. En vanuit die uitloop wel aan de nodige fotosynthese doen. Ook zou ik hem dan eventueel in een warm en vochtige omgeving kunnen plaatsen om dit alles te stimuleren.

Wat denk je dat er mis is met de grondmix en hoe keert dit zich tegen me?

Betreft de vreemde periode om te verpotten: dit boompje werd aangeboden door mensen die het reeds hadden uitgedaan.
Ik wist dus dat het een uitdaging was om het te laten aanslaan.
Normaal zou het inderdaad enkele maanden duren vooraleer de boom terug actief zou worden. Maar in de periode wanneer dit in een gemiddeld jaar zou beginnen, heeft hij nog eens een stevige winterprik over zich heen gekregen. Dit heeft wel meer planten, bomen... parten gespeeld denk ik.

Ik weet dat er klassieke periodes zijn om bepaalde zaken uit te voeren. Ik denk niet dat ik hier iets van in de wind sla.
Maar als iets, zoals in dit geval, door de eigenaar wordt uitgegraven in de foute periode, is het de keuze: voorbij laten gaan of aannemen en hopen op het beste.
Zo heb ik vorig jaar midden in een hittegolf een Japanse esdoorn van 40 jaar oud uitgegraven. Is er een slechtere periode met minder overlevingskans als deze? Ik denk het niet. En toch staat deze nu mooi te pronken in mijn tuin. Maar ik had even goed een dode boom uit mijn tuin kunnen staan graven, dat was een gok die ik bereid was te wagen.

Betreft het aantal bomen in goede conditie? Ik ben nog niet lang bezig.
Van degenen die ik vorig jaar heb uitgegraven, staan de meesten mooi te groeien.
Van degenen die ik dit jaar heb uitgegraven, zijn er in goede en minder goede conditie. Dit lijkt me ook logisch aangezien dit toch telkens een aanslag op de boom of plant is. Als deze in het voorjaar dan nog eens een serieuze portie vorst over zich heen krijgen... Hoeveel hiervan terug in goede conditie gaan geraken, zal ik je pas volgend jaar kunnen vertellen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91671

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou hem in iets meer zon zetten, uurtje of 2 per dag. Maar dan wel het geheel in een grote doorschijnende plastic zak zetten tegen het uitdrogen. Tenminste, zo stek ik olijven en granaatappels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91673

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
@ Panda

De risico waar ik het over heb.
Bv. bij ie juniper die je gesplitst hebt, heb je ook veel aarde weggehaald...is dat bij zo'n soort niet zo ideaal. Gaar die wat meer moeite hebben (of zou er niet van verschieten dat die wat moeilijker op gang komt)
Ook bij die roselaar staat er nog 1 twijg helemaal bovenop....om dan te zeggen dat de andere scheuten afsterven terug. (dus waarom zoveel afgehaald?)
Bij de grondmix kan je idd naar alternatieven op zoek gaan. Maar is het niet omdat je leest dat zeoliet een goeie vervanger is, dat zoiets altijd zal werken denk k dan...weer een risico dus. (hier is dat bijna alles (80% akadama met wat van dat wit ertss)

Kwa stijl kan men blijven twisten uiteraard. Persoonlijk heb ik het meer voor opbouwen, eerder dan stronken uithalen en hopen dat die erdoor komen. Want daar zitten steeds gigantische littekens aan die je altijd zal blijven zien.
Bij bv. enkele introductievideos zal men zeggen dat je vanonderuit moet beginnen. Dus gezonde wortelbasis eerst o ppunt proberen zetten. Zal je ook een wat mooiere balans verkrijgen door onderaan dik...naar boven dunner. En dat doe je volgens de regel van de kunst door met een tak verder te gaan en dus af tetoppen op een moment dat het litteken wat vlotter nog zal toegroeien, om dat enkele keren te herhalen tot je de gewenste hoogte bereikt. Is die zelfgeclaimde WestEuropese stijl niet helemaal je dat vink ik. En ik dan toch, neem daar geen voorbeeld aan.

Maar kan ik nu nog 3 paginas schrijven over de vreemde timing van zakes en de risicos en over opbouw en dit en dat.
Goed dat er voldoende plantmateriaal het overleeft. Want zou het pas echt jammer zijn dat je zoveel energie en moeite insteekt, om dan bijna alles te verliezen op korte termijn.
Mogelijks ben ik te voorzichtig ook, kan even goed zo zijn hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91674

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
...evenzeer kan je zeggen dat het vreemd is technieken, grondsoorten en manieren van kweken klakkeloos over te nemen van een land met een totaal ander klimaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91675

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Vrijwel alles wat ik beschreven heb staat op deze site als advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91676

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Achteraf praten natuurlijk, maar eigenlijk had je twee maanden terug bij de eerste tekenen van zwakte actie moeten ondernemen. Maar heb je nu wel al actie ondernomen?
Heb je hem b.v. al ontbladerd of terug gesnoeid? Of in transparante zak gedaan? Positie veranderd?

Morgen ga ik een nieuw schaduwdoek voor planten voor het eerst ophangen. Volgende week twee dagen boven de 30graden, dus kan ik alvast even kijken hoe ik die het best kan ophangen. Vorigjaar door de warmte/hittgolf best wel een lange groei stop gehad, ik hoop dat dit jaar dat te kunnen voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf 2 jaren 10 maanden geleden #91680

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Toen ik hierover 2 maanden geleden raad vroeg, kreeg ik de raad om niets te doen.
Ik denk dat ik nu de raad van Laetherback ga opvolgen en hem in een zak steken.
Ik ben dit weekend gaan kamperen. Ik heb alles bij elkaar gezet op een schaduwrijke plek waar men komt gieten. Anders moet men met deze temperaturen 2 keer per dag komen. Na het weekend gaat hij in de zak.

Bij mij is er trouwens vanalles serieus aan het afzien momenteel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts