In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginners advies Picea 3 jaren 5 maanden geleden #88312

  • Skeffaaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Mensen,
Eerste post op het forum! Ben nu sinds een half jaar bezig met bonsai. Heb er nu zelf 5 staan, maar ben ook nog aan het oefenen met bedraden, vormen, snoeien en alles. Vandaar mijn vraag.
Ik heb voor de "oefen" een pincet glauca gekocht bij de Intratuin. Deze was te koop als "kerst" en €8 dus top oefen materiaal!
Ik heb er gewoon een formal upright van gemaakt en het doel was vooral om de standaard A-shape te maken zoals je hem ook in de natuur ziet. Ik zal er een foto van mee sturen, maar heb de hele middag zitten snoeien en bedraden, maar naar mijn idee lijkt het nog te veel op een "kale kerstboom" dan op een "miniatuur boom".

Heeft er iemand tips, hoe ik hem meer bonsai kan maken dan kale kerst boom?

Verder, mochten er in het algemeen nog tips of opmerkingen zijn die ik mee kan nemen om beter te worden, aan de hand van wat je ziet op de foto, hoor ik het ook graag!! (Behalve over de pot haha daarvan weet ik dat het beter kan)

Ben benieuwd en zie de reacties graag tegemoet!!
Gr
Kevin

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners advies Picea 3 jaren 5 maanden geleden #88314

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Eerst en vooral welkom hier.
Belangrijke "les": instant bonsai bestaan niet. Je kan niet verwachten na een middagje snoeien en bedraden dat je uit standaard materiaal iets haalt dat onmiddellijk als bonsai kan benoemd worden. Daarover gesproken: waarom vind jij dat jouw creatie nu op een kale kerstboom lijkt en niet op een bonsai? Als je dat kan benoemen ben je al een heel end op weg. Het feit dat je erkent dat het geen bonsai is nu is al mooi, er zijn er die twee takken snoeien en een meter draad in een boom draaien en denken dat ze dan een bonsai hebben...
Er zijn een aantal "regels" aangaande hoe een boom/stam/takken er uit zou moeten zien maar ook dat staat niet in steen gebeiteld, er zijn zelfs stromingen die die regels overboord gooien en radicaal een andere weg op gaan. Maar toch geldt voor al deze manieren 1 belangrijke regel ( en die heb je zelf al gevonden) : het moet er uit zien als een (oude) boom.
Neem je tijd om je in te lezen, youtube staat vol met goede filmpjes van goede lesgevers, hier op het forum zijn instructievideos te koop ( aan te bevelen), ga bij een club ( beetje moeilijk nu maar goed),.... Dit geeft in het begin een overvloed aan info waardoor je door de bomen het bos niet meer gaat zien, maar ook daar moet je door. Uiteindelijk ga je je weg /manier van werken/... vinden. Gewoon bij het begin beginnen.

Ps: ik hoop niet dat je je picea altijd binnen hebt staan, dan heb je gegarandeerd een dode boom binnen de kortste keren. Wat zijn de andere boompjes en waar staan die? ( stokpaardje van mij, bomen binnen plaatsen is een recept voor problemen voor de overgrote meerderheid)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners advies Picea 3 jaren 3 maanden geleden #88857

  • Skeffaaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Beetje late reactie, maar super bedankt voor je reactie!

Picea heb ik wel vooral binnen staan nu. Had ze juist alleen maar gekocht om wat te oefenen met knippen en bedraden. Omdat ik nog op een studenten kamer zit worden buiten bonsai nogal lastig dus ik heb eigenlijk alleen maar binnen bonsai op het moment. Wanneer het mogelijk is ga ik straks ook zeker naar buiten.

Maar lees sowieso eerst altijd een hoop, en YouTube erop los voor alle info. Dacht misschien kan ik hier nog extra input krijgen:)

Bomen die ik nu heb staan zijn Chinese iep, die doet het super goed en staat binnen bij het raam. Carmona welke m'n eerste echte aanschaf was. Pas later kwam ik erachter dat die vrijlating is. Maar heb een lampje voor 14 euro bij de Intratuin gehaald en die er nu standaard bij ingeprikt en hij gaat als een tierelier!
Dan heb ik nog een kleine Chinese pepper en een ligustrum. Ik had bij de laatste 2 ook een ficus seretusa gekocht, maar die liet in de eerste 5 dagen al z'n blad vallen en was daarna niet meer te redden. (Ik denk dat die te lang bij Postnl heeft gelegen en het te koud heeft gehad, de bezorging was ook 2 dagen later)
Dan hebben we hier ook nog van de IKEA een kleine Ficus ginseng staan.

Heb al het een en andere gesnoeid en ook weer stekjes gemaakt van alles wat ik weg haalde. Maar tot nu toe groet alles super goed! Houd dit in dat het dan ook goed gaat, of moet het drama waar je het over had bij binnen bonsai nog komen?

Alvast bedankt voor de reactie!!
Gr
Kevin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners advies Picea 3 jaren 3 maanden geleden #88866

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
Binnenklimaat is vaak te droge lucht en te donker met als gevolg bladuitval of grote ruimte tussen de bladeren. Maar als jou planten goed gedijen dan is dat toch goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren