In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 4 maanden geleden #88441

  • Shiruvani
  • Shiruvani's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in de bonsai-wereld maar ik heb er al jaren over nagedacht om het te doen. Dus ik dacht; laat me gewoon beginnen, fouten ga ik sowieso maken! Ben net van de Intratuin terug en heb aan de hand van wat ze daar hadden en mijn bonsai boek ( zie link bit.ly/3o7KYrB ) twee planten gekozen. Een Corokia Cotoneaster en een Picea maar weet niet welke specifieke Picea het is want het staar er niet op. Heb ook de foto erbij geplaatst van beide planten.

Mijn vragen
1. Wat voor soort Picea heb ik nou precies gekocht?
2. De enige informatie die ik ook de Cotoneaster kon vinden is hier www.bonsaiforbeginners.com/corokia.html
3. Moet ik ze buiten of binnen plaatsen?
4. Laat ik ze groeien of mag ik ze al knippen en bedraden?



Heb nog geen gereedschap gehaald omdat ik dus nog niet weet wat ik wel en niet kan doen met deze boompjes. Hopelijk kan één van jullie me helpen en eventueel informatie geven over deze soorten.

Groetjes van Silvan

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shiruvani.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 4 maanden geleden #88444

  • Shiruvani
  • Shiruvani's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb het volgende gevonden over de Corokia Coroneaster:

- Kan tegen extreme condities
- Kan goed tegen beetje trimmen door de seizoenen heen
- Houdt van de volle zon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 4 maanden geleden #88445

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
...sorry hoor maar je hebt jaren nagedacht en nu vraag je of die 2 bomen binnen of buiten moeten...????

Maar goed, we zijn allemaal ergens begonnen dus... welkom !
Beide "bomen" moeten als de bliksem naar buiten waar ze thuis horen, binnen gaan ze dood. ( binnenbomen bestaan niet)

Mijn advies: hou eerst de bomen maar eens een jaar in leven en gebruik die tijd om op het gemak te bekijken wat je wanneer bij welke boom op welk moment van het jaar mag doen. Maar: de gezondheid van de boom staat voorop, dus eerst in leven houden en goed laten groeien. Ondertussen bekijk je het boompje van alle kanten en maak je langzaam een plan op. Er is geen vast " how to" plan om te volgen, er zijn veel te veel variabelen die meespelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 4 maanden geleden #88448

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Beste Silvan, welkom, als eerste de bomen buiten zetten. Daarna kan je ze goed bekijken hoe je ze wil vormen. Als je dat weet en je vind de stam dik genoeg dan kan je gaan vormen. Bonsai vergt veel geduld en een verkeerd afgeknipte tak kan lang duren voor er op die plek een nieuwe is gegroeid, maar als je niks doet dan word het ook nooit een bonsai. Dus goed bekijken en gewoon beginnen.
Welke picea het is weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RvV.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 4 maanden geleden #88449

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 259
  • Ontvangen bedankjes 64
Van die Corokia kun je vast een leuke bonsai maken.
Inderdaad zo snel mogelijk beide planten de grond in zou ik zeggen. Als je een tuin hebt tenminste, anders heb je een probleem.
In het voorjaar kun je er dan verder mee.
Zoek eens uit of je leuke kwekers in de buurt hebt. Dat is een betere plek om volgend jaar planten te kopen dan de Intratuin. Meer kennis, kan handig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 3 maanden geleden #88464

  • Shiruvani
  • Shiruvani's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0

LucRoux schreef : ...sorry hoor maar je hebt jaren nagedacht en nu vraag je of die 2 bomen binnen of buiten moeten...????

Maar goed, we zijn allemaal ergens begonnen dus... welkom !
Beide "bomen" moeten als de bliksem naar buiten waar ze thuis horen, binnen gaan ze dood. ( binnenbomen bestaan niet)

Mijn advies: hou eerst de bomen maar eens een jaar in leven en gebruik die tijd om op het gemak te bekijken wat je wanneer bij welke boom op welk moment van het jaar mag doen. Maar: de gezondheid van de boom staat voorop, dus eerst in leven houden en goed laten groeien. Ondertussen bekijk je het boompje van alle kanten en maak je langzaam een plan op. Er is geen vast " how to" plan om te volgen, er zijn veel te veel variabelen die meespelen.

Nou dan heb ik al mijn eerste fout gemaakt door die vraag te stellen. Heb ik er in ieder geval van geleerd haha!

Gelukkig had ik ze al gelijk buiten laten staan!

De reden dat ik dat vroeg is omdat ik las dat de Corokia Cotoneaster niet volledig winterhard was. Dus het was toch niet een hele domme vraag? Ik lees zelfs ergens binnen dat ie dan naar binnen mag.

Bron: www.tuinadvies.nl/plantengids/7099/corokia-cotoneaster


RvV schreef : Beste Silvan, welkom, als eerste de bomen buiten zetten. Daarna kan je ze goed bekijken hoe je ze wil vormen. Als je dat weet en je vind de stam dik genoeg dan kan je gaan vormen. Bonsai vergt veel geduld en een verkeerd afgeknipte tak kan lang duren voor er op die plek een nieuwe is gegroeid, maar als je niks doet dan word het ook nooit een bonsai. Dus goed bekijken en gewoon beginnen.
Welke picea het is weet ik niet.

Hartelijk bedankt!

Dat is mooi, want ik kan uren naar een boompje kijken. Ik ga in ieder geval genoeg informatie zoeken om ze te leren kennen naast het kijken ernaar.

Als ik niet erachter kom wat voor Picea het is, zal de verzorging/onderhoud hetzelfde zijn onder de verschillende soorten Picea's?


devriesman schreef : Van die Corokia kun je vast een leuke bonsai maken.
Inderdaad zo snel mogelijk beide planten de grond in zou ik zeggen. Als je een tuin hebt tenminste, anders heb je een probleem.
In het voorjaar kun je er dan verder mee.
Zoek eens uit of je leuke kwekers in de buurt hebt. Dat is een betere plek om volgend jaar planten te kopen dan de Intratuin. Meer kennis, kan handig zijn.

Ja dat vond ik ook, zeker door zijn kleine blaadjes!

Moet ik ze in de grond stoppen om de groei te bevorderen?

Ja ik merkte dat de Intratuin niet zoveel in huis heeft, zal zeker effe kijken ja!

Heeft één van jullie aanbevelingen voor bonsaiboeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shiruvani.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 3 maanden geleden #88465

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Weet dat deze struik géén familie is van de cotoneaster.
In oudere handboeken (van toen er nog echte winters waren) wordt de struik als vorstgevoelig beschreven. Dat is nu te relativeren, tot er nog eens een echte winter komt? Mijn advies is behandelen als een mediterrane plant: 's zomers buiten, 's winters zeer beschut.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 3 maanden geleden #88466

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je picea is zo goed als zeker Picea glauca 'Conica'. Niet zo geschikt voor bonsai: moet constant in draad staan, eens de draad verwijderd is veren de takken weer op. Reeds dikwijls besproken op het forum.
Nogal gevoelig voor spint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 3 maanden geleden #88467

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Ik heb behalve met de kerst geen ervaring met picea.
Je corokia lijkt me mooi materiaal.
Als je wilt dat je bomen snel groeien zet je ze in de volle grond, als je ze goed genoeg vind dan start je met vormen. Met een potgekweekte plant zou ik eerst vormen en een seizoen in die pot laten staan. Eventueel kan je met pot en al in de tuin zetten. En op zijn vroegst het volgend voorjaar als het vormen dus gevorderd is de boom in een bonsai schaal gaan plaatsen.
Wat ik een goed boek vind is Harry Tomlinson.Bonsai het complete handboek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke soort Picea heb ik? 3 jaren 3 maanden geleden #88468

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Bekijk zeker ook eens de online lessen te vinden hier op de site!!
Verder staat youtube vol, en is er heel veel info te vinden op de site van bvbHarry Harrington (bonsai4me), of Graham Potter ( Kaizenbonsai), walter Pall, etc etc;
Er gaat heel veel info op je af komen waardoor je de eerste door de bomen het bos niet meer gaat zien ( been there....) maar focus je eerst op het belangrijkste: de boom in leven en gezond te houden. Al de rest komt daarna.
Wat je picea betreft: ik ben al 4 jaar een typisch kerstboompje aan het trainen en zoals ivan zegt bedraad ziet het er ok uit, draad eruit en 2 dagen later staan de takken weer omhoog. Maar je kan heel goed leren backbudden met deze soort, dat is dan wel weer een voordeel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts