In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88672

  • Wes.Bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden,

Ik heb sinds kort een interesse gekregen in Bonsai en heb 2/3 weken geleden van mijn schoonvader een bonsai gekregen. Echter weet ik niet welke soort dit is (ook na onderzoek op de website) en weet niet hoe ik het beste voor deze kan zorgen. Hij staat sindsdien bij het raam en krijgt water als de grond niet meer vochtig is. Echter zijn de bladeren hard en niet meer de originele groene kleur. Ik denk dat de plant doodgaat. Ik heb al meerdere uren op internet gezocht naar een oplossing en een soort voor deze plant, maar ik kom er niet uit.

Zou iemand mij willen helpen?

Ik heb foto's bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Wes.Bonsai.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88674

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik denk syzygium.
En inderdaad waarschijnlijk een dode syzygium.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wes.Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88675

  • Wes.Bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Jammer, ik weet niet wat er is misgegaan. Staat bij het raam en krijgt dagelijks licht, grond telkens gevoeld op vochtigheid en temperatuur in woonkamer is niet veel geschommeld. Heeft u enig idee toevallig? En ze valt niet meer te redden? Ik wil graag leren om het in de toekomst beter te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88676

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien een keer een paar dagen te droog gestaan, misschien bij jouw thuis, misschien zelfs in de winkel.
Heeft de plant misschien boven de verwarming gestaan?
Hoe vaak heb je water gegeven per week? En als je water gaf, hoe gaf je dat dan? Je moet namelijk heel rijkelijk water geven, zodat elke hoek/deel van de pot en wortels water krijgen. Elke keer een klein scheutje water vanaf boven af is niet voldoende. Het water moet er rijkelijk door heen stromen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88677

  • Wes.Bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij heeft niet boven de verwarming gestaan! Ik denk dat hij in het begin een tijdje te lang heeft droog gestaan. Ik was te bang met water geven, omdat ik overal las dat te veel water ook niet goed is. Ik denk dat ik daarna te weinig en alleen aan de bovenkant van de grond water gegeven heb. Maar u zegt dus dat er redelijk wat water doorheen mag, dankjewel voor de tip!

Wat ik me wel nog afvraag is dat sommige blaadjes nog erg stevig aan de takjes zitten. Denken we nog dat ze te redden valt?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88678

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik weet niet of de boom nog te redden is.
Ik gok dat je op de stam de de krabbeltest gedaan om te zien of er nog groen onder de schors zit? Als ik die plek zo zie, heb je weinig hoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88679

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
binnenbonsai is sowieso een moeilijk verhaal, ze zijn gedoemd om daar dood te gaan. Maar als ik een bonsai binnen zou hebben staan zou ik hem water geven door hem een kwartier in een laag water te zetten (dompelen) . Hierbij zou ik het water in de bak waarin je hem zet tot net onder de rand van de pot laten komen.
Binnen 3 weken dood is wel heel erg snel zeg! n paar maanden houden ze het bij de meeste ondeskundigen wel vol..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij identificatie en verzorging bonsai 3 jaren 4 maanden geleden #88687

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Het alom wederkerende verhaal van de binnenbonsai
Ik zou zeggen, zoek eens op "Help, mijn bonsai gaat dood" in het forum, daar lees je tientallen verhalen van dezelfde aard.
Zoals Marco zegt, meestal houden ze het wel wat langer uit dan 3 weken, maar of het nu 3 weken of 3 maanden is, het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
De boom is dood en daar wordt je niet gelukkig van.
Binnenbonsai is voor 90% gelijk aan dode bonsai.
Die 10% die het overleeft is voor de soorten die het beter doen binnen (Ficus) en voor de mensen met veel meer ervaring, en dat wil zeggen, de boom zoveel mogelijk buiten zetten als de temperaturen beter zijn, binnen zoveel mogelijk in een veranda, waar er toch wat vochtigere lucht is, de boom heel veel benevelen. De pot op een schaal zetten die gevuld is met kiezel die constant nat wordt gehouden helpt ook wel, dan krijg je toch enige vochtverdamping. Heel heel heel moeilijk om binnenbonsai goed te laten gedijen.
Succes verder als je toch met binnenbonsai wil doorgaan.
Ik ben een buitenbonsai liefhebber.
Ik heb zelf één binnenbonsai, een serissa, en die heb ik in 2002 gekocht, en die leeft nog altijd en is wel geëvolueerd, maar niet spectaculair. Dus, het kan wel maar ik wil hem wel verkopen. Het is mijn ding niet, die binnenbonsai's.
Elke winter heeft de boom het moeilijker en elke lente en zomer herleeft die, maar dan staat hij buiten.
Laat je echt niet wijsmaken dat binnenbonsai voor het vensterraam in de huiskamer makkelijk kan.
In de meeste gevallen wordt het een teleurstelling.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts