In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89020

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Mooie oude stam en boom waar je meteen mee kan gaan verfijnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89022

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : ik vind buxus helemaal niets, en heb in het verleden 2 van dit soort stammen weg gegeven. Wel weet ik waar die stammen vandaan kwamen omdat ik ze zelf uit een veld heb gehaald. Die waren rond de 40 jaar oud (Van een buxus kweker in Twente). Dus ja, deze stam is oud.

Geen slecht materiaal. Als je van buxus houdt dan ;)


Ik houd wel van buxus, zolang het niet op buxus lijkt :-)
Ik zal nooit een buxushaagje of zo'n in vorm geschoren bolletje oid in mijn tuin zetten.

Maar als bonsai vind ik het wel iets hebben. M
Het lijkt me ook wel een gemakkelijke beginnerssoort. Vrij veel groei elk jaar waardoor foutjes toch nog gecorrigeerd kunnen worden.

Waarom vindt jij het niets. Puur esthetisch of...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89023

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

RvV schreef : Mooie oude stam en boom waar je meteen mee kan gaan verfijnen.


Dat is ook wat mij er in aantrekt:
De basis (dus hetgeen heel lang duurt), maar de fijne vertakkingen zijn niet gevormd. Wat maakt dat ik er quasi direct mee aan de slag kan.

Volgens Google zouden de rode blaadjes duiden op te natte voeten en/of bepaalde tekorten. Maar dat is mits een verpotting snel opgelost, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89024

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Of gewoon door de kou.
Wat natuurlijk het belangrijkste is of jij er wat in ziet (en de prijs natuurlijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89025

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Panda,

toen ik beide foto's van de buxus zag, dacht ik eerst dat het 2 verschillende bomen waren, 1 met 1 stam en 1 met een vorkstam. Nadat ik beter had gekeken zag ik dat het dezelfde boom is, maar op de 1e foto de 2 stammen achter elkaar.

Waar het aan deze boom volgens mij nu aan mankeert, is het gebrek aan tapsheid, de nebari en de verticaal staande takken.
Qua tapsheid: de stam is vanaf de nebari tot de top bijna even dik.
De nebari heeft maar zo te zien 4 grote wortels en niet mooi gespreid.
De takken staan ten opzichte van de stam veel te verticaal.

Toekomstbeeld:

Wat ik zelf denk is om het nog meer een imposante stam te laten zijn (visueel). Dat kun je bereiken door de stam in te korten. Veel beginnende en zelfs meer ervaren bonsaïsten, durven het meestal niet aan de zaag erin te zetten en blijven met veel te lange bomen zitten, die niet de goede verhoudingen hebben. Bonsai met dikke stammen zijn praktisch allemaal flink ingekort.

Mijn idee zoals de boom op de 1e foto, net boven de 1e tak rechts afzagen. De boom vervolgens flink links hellend in de pot zetten. De 1e tak links, staat dan niet zo verticaal meer. De 1e tak rechts gebruik je als nieuwe stamverlenger. Aan de achterzijde zit al een achtertak.
Je hebt ook geen last meer van die verticale takken.
De boom zal veel compacter en imposanter worden.

Dit is allemaal lange termijn-werk eer de boom in een bonsaipot gezet kan worden. Eerst nieuwe takken en wortels (dieper in een pot zetten en goed mesten) laten groeien. Maar dan heb je een veel betere boom dan die Mugo-literati, zeker met die oude stam van de buxus.

Succes met je beslissing en bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89027

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

RvV schreef : Of gewoon door de kou.
Wat natuurlijk het belangrijkste is of jij er wat in ziet (en de prijs natuurlijk).

Ik zie er zelf wel iets in. Hij had nog vanalles staan, maar deze was me bijgebleven waardoor ik wat spijt had dat ik hem had laten staan.
Maar aangezien ik hierin geen ervaring heb, zou het jammer zijn dat ik iets koop waar toch niet veel van te maken valt, terwijl er betere opties zijn.

De prijs is 50€, dus dat lijkt me goed mee te vallen.
Al ben ik ook in de prijzen nog niet echt thuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89028

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
dat is een prachtige prijs. Niet over twijfelen. Voor dat bedrag verkoop je hem over een paar jaar weer als het toch niet je dingn is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89029

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Griekse bonsai schreef : Hallo Panda,

toen ik beide foto's van de buxus zag, dacht ik eerst dat het 2 verschillende bomen waren, 1 met 1 stam en 1 met een vorkstam. Nadat ik beter had gekeken zag ik dat het dezelfde boom is, maar op de 1e foto de 2 stammen achter elkaar.

Waar het aan deze boom volgens mij nu aan mankeert, is het gebrek aan tapsheid, de nebari en de verticaal staande takken.
Qua tapsheid: de stam is vanaf de nebari tot de top bijna even dik.
De nebari heeft maar zo te zien 4 grote wortels en niet mooi gespreid.
De takken staan ten opzichte van de stam veel te verticaal.

Toekomstbeeld:

Wat ik zelf denk is om het nog meer een imposante stam te laten zijn (visueel). Dat kun je bereiken door de stam in te korten. Veel beginnende en zelfs meer ervaren bonsaïsten, durven het meestal niet aan de zaag erin te zetten en blijven met veel te lange bomen zitten, die niet de goede verhoudingen hebben. Bonsai met dikke stammen zijn praktisch allemaal flink ingekort.

Mijn idee zoals de boom op de 1e foto, net boven de 1e tak rechts afzagen. De boom vervolgens flink links hellend in de pot zetten. De 1e tak links, staat dan niet zo verticaal meer. De 1e tak rechts gebruik je als nieuwe stamverlenger. Aan de achterzijde zit al een achtertak.
Je hebt ook geen last meer van die verticale takken.
De boom zal veel compacter en imposanter worden.

Dit is allemaal lange termijn-werk eer de boom in een bonsaipot gezet kan worden. Eerst nieuwe takken en wortels (dieper in een pot zetten en goed mesten) laten groeien. Maar dan heb je een veel betere boom dan die Mugo-literati, zeker met die oude stam van de buxus.

Succes met je beslissing en bonsaigroeten, Joop


Zelf had ik hier een iets kortere termijn visie in.
Ik vind het wel mooi dat de stam in de eerste foto zo helemaal tot boven loopt. Ik had gehoopt hier met freeswerk meer tapsheid in te krijgen.
Al weet ik niet of ik me hier snel aan zou wagen wegens het gebrek aan ervaring.
Dit kan natuurlijk altijd plan a zijn en inkorten kan altijd nog.

Je ziet wel eens dat ze bij naaldbomen spieën uit takken zagen om deze te kunnen buigen. Zou dat bij buxus ook werken? Want dan zouden de takken op die manier misschien meer horizontaal gebracht kunnen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89033

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Panda,

Buxushout is knetterhard en alleen dunne(re) takken zijn goed te buigen.
Zelfs met spieën uitzagen of iets anders, helpt niet.
Met jouw eigen optie om de lengte zo te laten, OK de stam heeft in ieder geval een beetje beweging.

Ik denk zelf dat jouw keuze een Toyota zal zijn en de mijne een Mercedes. (en geen 2e hands) Dan maar iets langer werken aan een andere stijl. Bij mijn keuze hoef je amper te freezen, alleen waar de stam wordt afgezaagd.
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoektocht naar startplant 3 jaren 3 maanden geleden #89038

  • yahookoi
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 341
  • Ontvangen bedankjes 45
beste
waar is het dat deze persoon stopt met bonsai ik zoek mijn collectie nog een beetje uit te breiden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren