In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw hier dus aangenaam bij deze, mijn eikenstek zit al even met een probleem 3 jaren 3 maanden geleden #88791

  • Martius95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen

Dit stekje is al reeds een paar maand oud, zit sinds een paar weken met deze webachtige waas over zich heen.
Op internet vind ik niets en geraak er niet wijs uit ..

Kunnen jullie helpen ?

Groeten, Maarten uit België

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier dus aangenaam bij deze, mijn eikenstek zit al even met een probleem 3 jaren 3 maanden geleden #88792

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Dat heet spint, is een plaag. In het engels wordt het Spider mites genoemt.
Spint houdt van een droge omgeving. Eitjes komen na 3dagen uit.
Gebruik insecticide, of water/zeep mengsel, of spoel dagelijks met een waterstraal de spint weg. Eventueel met een nat vaatdoekje de bovenkant/ onderkant van het blad schoonvegen.

Een eik heeft trouwens winterslaap nodig, en dat doen ze buiten, bladloos.
Krijgt deze zijn dormancy niet, dan verzwakt deze en hebben plagen meer kans.

Dus nu verplaatsen naar garage of kelder, met een koele temperatuur, zodat deze daar een paar weken aan kan wenen, voordat je hem helemaal naar buiten doet. Dit vanwege winterharde planten als de temperatuur minder wordt, er meer koutollerantie wordt aangemaakt. Zet je hem direct in de kou weg, heeft deze nog geen tollerantie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martius95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier dus aangenaam bij deze, mijn eikenstek zit al even met een probleem 3 jaren 3 maanden geleden #88793

  • Martius95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Alvast bedankt voor het snelle antwoord, ga het meteen doen zoals u zegt en hopelijk met succes.
Weer wat wijzer !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier dus aangenaam bij deze, mijn eikenstek zit al even met een probleem 3 jaren 3 maanden geleden #88801

  • Swoka
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dat is inderdaad spint. Naast de bonsai hobby kweek ik ook orchideeën. Bepaalde orchideeënsoorten zijn erg gevoelig voor spint, met name de Cymbidiums. Ik houd de spint op afstand door de plant wekelijks onder een lauwe douche helemaal af te spoelen. Spint gedijt vaak goed (zeker 's winters!) in de huiskamer vanwege de warme droge (verwarmings-)lucht. Spint heeft echter een ongelofelijk hekel aan vocht en gaat over het algemeen snel dood indien je de plant dagelijks flink afspoelt (met lauw water!) bij een plaag zoals de uwe. Ikzelf probeer altijd eerst natuurlijke bestrijding omdat aan insecticides de nodige nadelen kleven, zowel voor de plant/ boom als uzelf en zeker als er kinderen of huisdieren in het spel zijn.

Zo werkt Alcohol 70% van de apotheek erg goed tegen wolluis (Engels: Mealy Bugs) en doet een mengsel van Groene Zeep met een scheutje Spiritus (in water gemengd) wonderen bij bladluis (Engels: Aphids). De alcohol 70% kunt u ook gebruiken voor het ontsmetten van uw bonsai gereedschap.

Verder sluit ik me aan bij de anderen. Een eik hoort buiten, binnen gaan ze het over het algemeen niet redden.

Twee jaar geleden kreeg ik van een goede vriend een Ulmusje (Chinese Iep). Die worden vaak als 'binnen' bonsai verkocht. Kreeg hem toen rond Sinterklaas en in het voorjaar heb ik hem op aanraden van het Forum hier direct naar buiten gedaan waar hij nu het hele jaar rond staat. De boom is vele malen gezonder, groeit beter etc. in vergelijking met boompjes die binnen worden gehouden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martius95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren