In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89051

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Afgelopen herfst heb ik na lang twijfelen deze jeneverbes op de kop getikt met fikse korting (voor €40,-). Het leek me wel een mooie uitdaging om met deze boom die al wat leeftijd heeft aan de slag te gaan, ik heb verder vooral wat jonger materiaal. Mijn voornaamste vraag is of ik begin voorjaar het beste eerst de vorming kan doen (uiteraard incl. stevig snoeien), of dat ik beter eerst de wortels kan terugsnoeien en hem in een trainingspot en goed substraat kan zetten? Of beiden tegelijk? Ik lees hier verschillende verhalen over en ben benieuw naar jullie ervaring.

Mocht iemand nog iedeeën hebben voor de vorming is dat ook zeker welkom. Heb even een paar snelle plaatjes, geeft niet een mooi volledig beeld. Ik ben gevallen voor de draaiing en omvang van de stam. Daarentegen zit het loof voornamelijk wat hoger op lange oninteressante takken.

Ben benieuwd naar jullie input!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89052

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Verpotten en primaire snoei, en dan eerst laten herstellen en groeien.
Daarna kan je pas aan vorming beginnen.
Trouwens, met jouw vraag over suggesties in verband met de vorming kan je niks aanvangen met deze foto's.
Ik moet misschien eens een handleiding posten over hoe je foto's maakt van bomen waarover je vragen wil stellen. Ik zie dikwijls foto's vanuit totaal verkeerde hoeken genomen of zoals in dit geval, alleen detail opnames.
Onmogelijk om hierover een oordeel te geven.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89053

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben het wel eens met het vorige antwoord: De foto's helpen maar weinig. Kijk even hier: bonsaitechniek.nl/fotograferen-van-bonsai/

Qua vormen.. Wat ik zo zie is dat het loof ver van de stam af zit. Daarmee is het vaak lastig iets te beginnen. Ik vermoed dat je geen ervaring hebt met enten. Ik zou je aanraden eens wat te lezen over enten. Je kan vrij gemakkelijk een jonge twijg richting de stam buigen en deze met het begin van een tak laten samen groeien. Als je dat dooe de hele boom zou doen heb je over een jaar de takken dichterbij de stam. Maar.. het is een lastig klusje, en de verbinding die zo ontstaat heeft wat jaren nodig om echt sterk te worden. Wel iets om in dit stadium te overwegen, in plaats van als je al een paar jaar aan het stoeien bent met de boom!

Maar.. maak even wat foto's met een beter beeld van de boom en de takken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89054

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb dat artikel eens gelezen over het fotograferen van bonsai dat LB heeft doorgestuurd.
Daar staat op het einde:
"Neem foto’s op heige dagen. Hierdoor krijg je minder contrast. Het licht is fijner verstrooid en niet zo fel."
Kan iemand mij verklaren wat "heige dagen" zijn, is dat een Nederlandse uitdrukking?
Nooit van gehoord, en ik vind er ook niks over terug op internet.:)
Ik zou ook niet weten welk woord het moet zijn als het een typ fout zou zijn? "heldere" misschien? maar dat is wel een serieuze typ fout dan hè?
Of misschien is de schrijver heel christelijk en bedoelt hij "heilige":) :) :)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89056

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Diluca schreef : Ik heb dat artikel eens gelezen over het fotograferen van bonsai dat LB heeft doorgestuurd.
Daar staat op het einde:
"Neem foto’s op heige dagen. Hierdoor krijg je minder contrast. Het licht is fijner verstrooid en niet zo fel."
Kan iemand mij verklaren wat "heige dagen" zijn, is dat een Nederlandse uitdrukking?
Nooit van gehoord, en ik vind er ook niks over terug op internet.:)
Ik zou ook niet weten welk woord het moet zijn als het een typ fout zou zijn? "heldere" misschien? maar dat is wel een serieuze typ fout dan hè?
Of misschien is de schrijver heel christelijk en bedoelt hij "heilige":) :) :)
Groeten Luc.


wat gek. Ik heb het even gezocht. Voor mij zijn heige dagen, dagen met wat lichtige bewolking, waar zon waterzon doorheen komt. Maar het woord schijnt niet te bestaan..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89057

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ken het woord als heiig ( met twee i's dus )
nl.wikipedia.org/wiki/Heiig

Bestaat dus wel degelijk en als hobby fotograaf ben ik helemaal akkoord dat dat een goed moment is om je bomen te trekken. Bewolkte dagen zijn ook goed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89059

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ja die foto's geven weinig info.. Mijn primaire vraag was ook vooral of ik beter eerst kan snoeien/vormen, eerst moet verpotten, of beiden tegelijk moet doen. Wat is jullie ervaring hiermee?
En vervolgens dacht ik, laat ik die foto's er ook maar bij in zetten met de vraag of iemand ideeën heeft voor de vorming, maar daarvoor zijn ze niet volledig en duidelijk genoeg natuurlijk. Het klopt inderdaad Leatherback dat het loof ver van de stam af staat en ik heb nog geen ervaring met enten. Dat leek me ook de grootste uitdaging. Ik zal me daar eens in inlezen. Andere optie lijkt me bedraden, incl raffia of mogelijk zelfs een tak/stam splitten? Ik zal vrijdag bij goed daglicht even duidelijke foto's maken en posten.

Alvast bedankt voor de input allen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89060

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
gewoon bedraden en verpotten kan altijd wel samen. Maar wat jij moet gaan doen is waarschijnlijk invasiever.

Enten doe je het beste bij een boo die goed geworteld is. Dus dat zou ervoor pleiten nu eerst nog een jaar ind e pot te laten, te enten, en dan past een jaar later aan verpotten te denken (En dat geeft je dan 2 jaar voor de enten om goed aan te slaan voor je gaat definitief vormen).

Maar als je met het huidige loof aan de gang gaat, zou je dat deze winter kunnen doen. En dan in het voorjaar verpotten.

Vandaar de vraag naar foto's: De routes die je kan belopen hangen samen met het beschikbare loof :).

Dingen bij levende wezens zijn nooit allemaal van één ding afhankelijk. :)

"Het hangt er vanaf" is een van de belangrijkste punten bij bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89061

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Een praktische vraag ivm dat enten:
Kan je dat al bedraden direct bij het plaatsen?
Tegen dat de ent dan is aangeslagen, is hij gelijk ook al in de goede vorm gegroeid.

En ook ivm met vomen in de winter:
Je gaf mij ook al de raad om mijn juniperus nu al te bedraden.
Maar overal lees ik dat je in de winter beter niet bedraadt omdat de gemaakte beschadigingen dan niet direct kunnen helen. In een ouder topic las ik ook dat jij de raad gaf om dit niet te doen.
Dus waarschijnlijk is dit ook een 'het hangt ervan af verhaal?
Maar afhankelijk van wat? De soort, gezondheid, mate van bedraden...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89062

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
....en dat "het" is dikwijls de kennis en de kunde van de uitvoerder heb ik al gemerkt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts