In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89065

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het soort enten wat ik zet zijn een paar mm dik. Daar is van bedraden niet echt sprake. Dat zijn topjes van een tiental lang.

Bedraden in de winter.. Ik denk dat daar meespeelt wat de winter doet. Ik heb bijna al mijn bomen de laatste 8 weken bewerkt. Bij sterke buigingen zet ik de boom zo weg dat ze geen vorst krijgen. Maar bij kleine werkzaamheden zoals normaal onderhoud doe ik zelfs dat eigenlijk niet. Ik ben zeker minder voorzichtig geworden de laatste jaren, onder grote problemen.

Er is altijd het dilemma.. zeggen wat je zelf doet, of zeggen wat breed aanbevolen wordt. Zo heb ik een paar weken geleden een jeneverbes geent, heb ik al een berg bomen verpot en tijdens de kerstvakantie oa dit gedaan



Daar zijn zeker mensen die dit niet zouden aanraden. Maar ik ben me bewust van bepaalde risikos en verzet mijn bomen als ik denk dat het weer te slecht wordt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89066

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef : Een praktische vraag ivm dat enten:
Kan je dat al bedraden direct bij het plaatsen?
Tegen dat de ent dan is aangeslagen, is hij gelijk ook al in de goede vorm gegroeid.

En ook ivm met vomen in de winter:
Je gaf mij ook al de raad om mijn juniperus nu al te bedraden.
Maar overal lees ik dat je in de winter beter niet bedraadt omdat de gemaakte beschadigingen dan niet direct kunnen helen. In een ouder topic las ik ook dat jij de raad gaf om dit niet te doen.
Dus waarschijnlijk is dit ook een 'het hangt ervan af verhaal?
Maar afhankelijk van wat? De soort, gezondheid, mate van bedraden...?

Ik bedraad heel de winter, nog nooit een tak verloren door beschadigingen, en die gebeuren soms wel.
Een ent volledig uit bedraden, als dat al kan, want meestal is dat jong materiaal, is geen goed idee, je snijdt al stukken schors weg bij het enten, dat twijgje heeft geen behoefte aan nog meer stress met buigingen en dergelijke.
Je kan er eventueel wat basis richting aan geven, maar meer niet.
Gewoon eerst laten vastgroeien.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89069

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Hier dan een aantal foto's die wat meer een totaalbeeld geven. Heb geprobeerd zowel een totaalplaatje als iets meer close-up te maken om te laten zien waar het loof begint op welke takken.
Ik zie wel wat mogelijkheden, maar ook zeker een hoop uitdagingen. Ik weet nog niet goed of er een fatsoenlijke nebari is, dus dat kunnen we nu nog niet meenemen in de overweging. Ben benieuwd naar jullie input!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89070

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Lijkt me niet een compacte groei te hebben.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89074

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Het klopt dat de groeit niet heel compact is, maar dat verschilt wel een beetje per locatie op de boom. En voor deze prijs verwacht ik ook geen wereldklasse, maar ik heb hem gekocht om ervaring op te kunnen doen met wat ouder en groter materiaal. Dus met dat doel voor ogen ben ik benieuwd of men ideeën heeft voor vorming en aanpak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89075

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
Als je nu aan de boom wilt werken en niet jaren wilt wachten, zou ik van de dikke rechte takken die niet meer te buigen zijn een jin maken of verwijderen. De nog buigbare takken met loof dicht bij de stam gebruiken om de boom mee op te bouwen. Je zult wel een beetje creatief moeten zijn om het vele bochten werk te camoufleren. Daarom zou hem zo compact mogelijk maken.

Als het mij boom was, zou ik van de dikke takken jins maken en hem een jaartje laten staan, in de volle zon en vlink bemesten en hopen dat er nieuw loof gaat groeien dichter op de stam.

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89077

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen zou ik de boom helemaal oppoetsen. De nebari opzoeken door substraat weg te halen. De oude lagen bast van de stam en takken halen (Dat helpt OOK bij het eventueel knopzetten op oudere takken) en alle takken uitdunnen naar twee-splitsingen en get groen gecoordineerd inkorten. Meer licht & lucht in de boom brengen.

Dan heb je al een beter gevoel voor de boom, en staat de boom er voor het voorjaar goed bij.

Ik vermoed dat je uitkomt op je boom opbouwen uit een of twee takken en de rest allemaal zal moeten verwijderen. Welke twee dat worden hangt af van buigbaarheid EN de huidige vorm, in combinatie met de afstand van het loof tot de stam. Let wel.. Je kan zeer dikke takken vaak nog wel buigen..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco, Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89078

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De boom die je laat zien is wel echt materiaal om een poosje naar te kijken. Draaien. Hoek veranderen. Takken volgen. Samen met een of twee ervarene bonsaiers bespreken. Dit is -in ieder geval voor mij- te lastig om een 3D beeld van te krijgen om echt het beste er uit te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89080

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Meestal als je met dat soort materiaal werkt en je wil op korte termijn iets bereiken, zal je naar de literati optie moeten gaan.
Loof dat ver weg staat van de basis kan dan geloofwaardig gevormd worden
Je kan ook zware buigingen doen en er een compactere basis structuur inbrengen, en als dat goed lukt kan je daarna nog altijd beter loof enten op de ideale plaatsen.
Hoe buigen, en naar welke vormgeving kan ik zo niet zien op de foto, daarvoor moet ik de boom live voor mij hebben staan.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e vorming Juniperus chin. kuriwao gold 3 jaren 3 maanden geleden #89103

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Bedankt voor het meedenken en de suggesties! Ik ga hem inderdaad eerst maar eens goed schoonmaken en kijken wat de nebari me leert en vervolgens er nog eens een paar keer rustig naar kijken.
Ik hoef niet per se op de korte termijn resultaat te zien, het gaat mij met deze boom om het (leer)proces en de ervaring. Literati vindt ik ook erg lastig om goed te vormen, daar heb ik nog te weinig ervaring en inzicht voor mijns inziens.

Nogmaals dank! Ik denk dat ik wel even een update plaats als ik stappen heb gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren