In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89194

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
kan je een voorbeeld laten zien van hoe je dit succesvol hebt toegepast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89199

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Trick_Styler schreef : Het natuurlijk verdikken van de stam zet zich binnen het tape naar de enige mogelijke vorm, de ronde vorm. Een ficus is daarin te sturen. Oneffenheden worden geëgaliseerd. Tevens verdwijnen eventuele tape afdrukken vanzelf. Een Ficus versmelt van nature. Hoelang het duurt is afhankelijk van de totale groei. Niet elke oplossing is ideaal maar het overwegen waard.

Maak ik de juiste conclusie dat dit alleen geldt voor ficus? Of heb je het al op andere loofbomen ook toegepast?
Heb je voorbeelden van geslaagde operaties hieromtrent?
Ik heb zelf geen ficus, ik ben alleen met buitenbonsai bezig, op één serissa na, maar die staat dan ook te koop.
Botanische uitleg zou dan moeten zijn dat wanneer je de tak strak omklemt met die jute tape, de tak wil verdikken en dat alleen gaat doen in de holtes die veroorzaakt zijn door de ingroei van de draad? En vermits die jute tape de rest zowat tegen houdt om te verdikken, dat sneller gaat doen op de plaats waar die holtes zijn?
Dit is de enige logische botanische verklaring die ik kan bedenken, en misschien zit daar wel iets in.
Alleen vraag ik me dan af of de tak dan weer niet dunner gaat blijven waar die jute zit, want daar belemmer je dat. Dan is het best dat je bijna heel die tak gaat omwikkelen denk ik.
Ik zal het eens uittesten.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89207

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
Bezit zelf geen dubbel-S Ficus met enten, kan het lastig demonstreren of een gelijkwaardig resultaat laten zien.

Wat hier als draadingroei of littekens wordt aangemerkt zijn doelbewust aangebrachte opervlakkige snede ter karakterisering van de stam. Elke commercieel dubbel-S Ficus bezit deze, en ontkom je niet aan.

Doelde op de 4 zichtbare vervormde oksels in de bochten. Als je die zou tapen moet het rond groeien. Betreft drukpunten van steunpalen. Mogelijk is de rest van de stam er tevens bij gebaat.

Maar dan dient flinke groei gestimuleerd en toegestaan worden, dus niet als een kort gesnoeide karakterplant in woonkamer behandelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89208

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik doelde ook op die draad ingroei hoor, niet op die "karaktersnede's" zoals je ze noemt.
Dat zijn inderdaad oppervlakkige snede's maar als dat bedoeld is om meer karakter aan de stam te geven dan is dat opzet toch wel rijkelijk mislukt vind ik.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89215

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Trick_Styler schreef : Bezit zelf geen dubbel-S Ficus met enten, kan het lastig demonstreren of een gelijkwaardig resultaat laten zien.

[snip]
Als je die zou tapen moet het rond groeien. Betreft drukpunten van steunpalen. Mogelijk is de rest van de stam er tevens bij gebaat.


Sorry, maar ik zie geen enkele reden waarom dit zou werken. Het risico dat je van het intapen allerlei lelijke punten krijgt lijkt me een stuk groter dan de kans dat het mooi wordt.

De ficus gewoon een paar jaar goed laten groeien zal de lijnen in de stam verminderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

(beginner) Nieuwe boom gekocht, maar flinke ingroei littekens 3 jaren 3 maanden geleden #89222

  • Remcoww
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjewel alles voor de reacties. Ik zal hem gewoon behouden. Mogelijk wel interessant om iets te proberen ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren