In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai carmona verliest veel blad 3 jaren 2 maanden geleden #89358

  • iejb
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo! Afgelopen november heb ik een bonsai carmona gekregen. Hoewel er bij ontvangst al wat zwarte vlekken op de bladeren zaten leek er weinig met de boom aan de hand: hij groeide goed en leek het goed te maken. Nu is er onlangs schildluis geconstateerd, deze heb ik met de hand verwijderd. Het boompje bleek toch aardig aangetast, waardoor er aardig wat blad verloren ging. Inmiddels lijkt de luis te zijn vertrokken, maar begint het boompje ontzettend veel blad te verliezen: gemiddeld ruim 10 bladeren per dag. Ik heb de zogenaamde krabtest uitgevoerd en het boompje blijkt wel nog te leven. Ik ben onlangs verhuisd, maar het lijkt dat de boom hier juist een betere plaats zou moeten hebben: de luchtvochtigheid lijkt hoger te zijn en de hoeveelheid licht is vergelijkbaar. Kunnen jullie mij helpen, doe ik iets verkeerd en is de boom nog te redden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai carmona verliest veel blad 3 jaren 2 maanden geleden #89396

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik veronderstel dat de boom binnen staat?
Ik kan je daar niet echt bij helpen.
Hier het standaard tekstje dat ik heb liggen bij dit soort vragen.

Ik lees elke keer datzelfde probleem op dit forum, met bomen die gekocht of gekregen worden als binnenbonsai.
Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Maar ja, je hebt hem nu gekocht en je wil er alles aan doen om hem in leven te houden.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: iejb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts