In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke pinus is dit? 2 jaren 2 maanden geleden #93852

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ja klopt Luca, ik dacht dat dit normaal was om te doen. Bedankt voor je reactie. Scheelt mij weer een jaartje wachten en krijgt de boom er gauw een paar jins bij :)

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 1 jaar 4 dagen geleden #96003

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Een update van de Pinus. Vorig jaar liet ik de kaarsen volledig met rust en hierdoor overal nieuwe knoppen verder terug op de stam gekregen.

Het plan voor dit jaar is de kaarsen laten uitkomen en eind juli alles weer terug te snoeien naar de groei van vorig jaar. Dit om weer meer kracht in de knoppen van vorig jaar te geven.

Vorige jaar:


Dit jaar:


Ook wil ik hem rond die tijd verpotten in een beter grondmengsel. Heeft iemand hier misschien tips voor een mengsel?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

Welke pinus is dit? 1 jaar 4 dagen geleden #96004

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo David,

waarom een grondmengsel? Dat kan alleen maar verstopping veroorzaken.
Waarom niet gewoon pure akadama!
Maar dan moet je niet de goedkope zachtere soort nemen, maar de duurdere harde akadama.
Die blijft heel lang goed, verpulvert niet snel en kun je gewoon gerust 3 a 4 jaar in de pot laten zitten, zonder je boom te moeten verpotten. Na het verpotten kun je de oude akadama, na gezeefd te hebben weer opnieuw gebruiken.

Je kunt de boom zo veel water geven als je wilt, want het water gaat er door de open structuur snel doorheen.
In het seizoen goed bemesten en je zult resultaat zien.

Je hebt altijd voor- en tegenstanders van een bepaalt product, maar wat betreft akadama, zullen degenen die negatieve ervaringen hebben, alleen de zachte soort kennen die snel uit elkaar valt.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee en heb geen aandelen in akadama!

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 1 jaar 4 dagen geleden #96005

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Met grondmengsel bedoel ik uiteraard substraat

Wat ik weet van dennen is dat je een aardige hoeveelheid van het oorspronkelijke mengsel moet behouden.

Dit om ook de goede bacteriën in de grond te bevorderen. Ik zet hem zelfs het liefst in een goed watervasthoudend luchtig mengsel. Pure akadama durf ikzelf eigenlijk niet aan. Ook omdat het snel vergaat.

Goed dat jij er wel mooie resultaten mee bereikt waar je woont maar hier hebben we zoveel regen dat de akadama lang niet 5 jaar meegaat.

Misschien dat ik eens ergens voor betere kwaliteit moet gaan kijken maar ik doe het voor nu met wat mij voorhanden ligt.

Misschien nog verdere suggesties iemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

Welke pinus is dit? 1 jaar 4 dagen geleden #96006

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Griekse bonsai schreef : Hallo David,

waarom een grondmengsel? Dat kan alleen maar verstopping veroorzaken.
Waarom niet gewoon pure akadama!
Maar dan moet je niet de goedkope zachtere soort nemen, maar de duurdere harde akadama.
Die blijft heel lang goed, verpulvert niet snel en kun je gewoon gerust 3 a 4 jaar in de pot laten zitten, zonder je boom te moeten verpotten. Na het verpotten kun je de oude akadama, na gezeefd te hebben weer opnieuw gebruiken.

Je kunt de boom zo veel water geven als je wilt, want het water gaat er door de open structuur snel doorheen.
In het seizoen goed bemesten en je zult resultaat zien.

Je hebt altijd voor- en tegenstanders van een bepaalt product, maar wat betreft akadama, zullen degenen die negatieve ervaringen hebben, alleen de zachte soort kennen die snel uit elkaar valt.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee en heb geen aandelen in akadama!
Bonsaigroet, Joop

Hey Joop, ik kan me vaak vinden in jouw antwoorden, maar nu zeker niet. Hier in Nederland is 100% akadama veel te nat voor n Den. Ik adviseer n mengsel van 30% akadama en 70% bims of Kiryu. Pas uitgegraven Dennen worden vaak zelfs op 100% bims gezet.
Ik zet mijn zelfs mijn loofbomen ook maar op een mengsel van max 50-60% akadama, muv de allerkleinsten...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zatoichi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 10 maanden 2 weken geleden #96167

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Vandaag een tweede styling gegeven. Ben er zelf wel tevreden mee. Had op meer takken gehoopt om hen wat voller te maken. Nu hopen op backbuds.

Heeft iemand ervaring met het verpotten in de zomer? Medio augustus zeg maar. Ik twijfel of ik dit jaar ga verpotten of volgend jaar evt lente of zomer mits mogelijk.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 2 maanden 1 dag geleden #96763

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 13
Goede morgen ik ben gerben en nieuw op deze platform. over de pinus die je heb zou dat geen hallapenis kunnen zin heb er namenlijk ook een halapensis van 5 jaar oud en die lijkt er veel op kwa naald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 2 maanden 1 dag geleden #96764

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 13
Goede morgen ik ben gerben en nieuw op deze platform. over de pinus die je heb zou dat geen hallapenis kunnen zin heb er namenlijk ook een halapensis van 5 jaar oud en die lijkt er veel op kwa naald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 2 maanden 1 dag geleden #96765

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 13
Goede morgen ik ben gerben en nieuw op deze platform. over de pinus die je heb zou dat geen hallapenis kunnen zin heb er namenlijk ook een halapensis van 5 jaar oud en die lijkt er veel op kwa naald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pinus is dit? 2 maanden 1 dag geleden #96767

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik denk zelf dat het wel zoals eerder genoemd de Pinus Pinea is ofwel Italian stonepine.

Ik heb ook gehoord dat sommigen succes hebben met het kaarsen nijpen in de lente om een tweede uitloop te stimuleren. Dat ga ik dit jaar voor het eerst proberen bij deze met de hoop dat hij niet juveniel uitloopt.

Heb je misschien een foto van jouw Pinus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts