In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Pinus Parviflora gele naalden na de koude dagen 3 jaren 3 weken geleden #90004

  • wouterge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik woon in België en heb zo een 3 weken gelende vlak voor de -10 en koudere dagen er aan kwamen mijn bonsai boompje binnen (in het huis) gehaald. Toen de ergste koude voorbij was heb ik hem weer buiten gezet.

Echter na een dikke week begonnen de naaldjes geel te verkleuren aan te tip en sommige zijn gewoon helemaal afgevallen.

Ik vraag me nu af wat ik fout heb gedaan want voor ik het boompje binnen haalde was hij nog mooi groen.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen of tips geven.

Vriendelijke groeten,

Wouter

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora gele naalden na de koude dagen 3 jaren 3 weken geleden #90005

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat je fout hebt gedaan? Een den binnen gezet. Daar houden bomen nu eenmaal niet van.

Gewoon evrzorgen zoals voorheen en hopen dat het boompje voldoende kracht heeft tot het voorjaar om opnieuw uit te lopen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wouterge

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora gele naalden na de koude dagen 3 jaren 3 weken geleden #90008

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Inderdaad wat leatherback zegt.

Voordat het -10 was, was het al een paar weken frisser. De boom reageerd op de kou, hoe langer het fris/koud is, hoe beter de boom tegen de kou bestand is. Bij de den wordt de sapstroom naarmate het kouder wordt 'dikker' een soort 'antivries' middel. Zodat deze als het vriest nog steeds vocht via wortels opnemen om naar de naalden te sturen.
Op het moment dat jij de boom binnen zet, is de sapstroom nog dik en weinig worteldruk om de naalden van water te voorzien. Maar door het binnen zetten van de boom staat deze direct op huiskamer temperatuur. Dit in combinatie met de droge lucht, zorgt voor enorm veel vochtverlies van de naalden. Wat resulteerd in bruine naald tipjes aangezien die geen vocht meer kregen.
Hopenlijk is nu alleen het aanzien van de boom wat minder. En zal deze zich herstellen.
Houdt er rekening mee dat de boom ook tweejarige naalden heeft. Dus naalden van afgelopen jaar worden volgend jaar gewisseld. Of je moet gaan plukken, als de nieuwe groei dit jaar goed en gezond is. Maar aangezien de boom een 'tik' heeft gehad, waarschijnlijk verstandig om niet te veel te gaan rommelen aan de boom het komende jaar.
Voldoende is om in de winter de wortelkluit te beschermen, en de boom uit de wind te zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wouterge

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora gele naalden na de koude dagen 3 jaren 3 weken geleden #90015

  • wouterge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Rorror,

Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Als er nu in de komende dagen nog eens koude nachten aankomen, niet paniekeren, en de boom gewoon rustig buiten laten staan is dus de boodschap? Nu gewoon voeden, genoeg zon en water en hopen dat hij er bovenop komt.

Wat erg, dacht echt dat ik er goed aan deed om hem even binnen te halen...
Weer wat bij geleerd.

mvg,

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora gele naalden na de koude dagen 3 jaren 3 weken geleden #90016

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Je zou hem evt uit de wind laag op de grond of in een onverwarmde berging kunnen zetten maar overdag wel lekker buiten in de zon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren