In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90232

  • SjoerdvR
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Sinds november 2019 zijn wij in het bezit van deze prachtige binnen-boom. Zie de foto met veel blad, genomen na aankoop en binnenplaatsing.
Gekocht bij de intratuin, en daar een pot gekocht die gelijkwaardig is qua grootte aan hun kweek-plastic-bak.
Sinds die tijd valt hij echter uit, hij is helemaal kaal geweest. Dit hebben wij gewijd aan het ‘overpotten’. Maar sinds dien is er weinig verbetering.
We geven regelmatig water (voelen met de vinger of de grond droog is) en hebben een bonsai-voedings supplement om bij te mengen (vloeibaar). Destijds geen speciale bonsai grond gebruikt.

Onze vraag is wat we kunnen doen om er meer leven in te krijgen. Binnen hebben we weinig direct zonlicht, en vloerverwarming.
Ik was van plan om, als straks de lente aanbreekt, hem lekker buiten te zetten.
Is de pot te klein? Wat is voor zon kluit een geschikte pot?

Alvast bedankt..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90234

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik hoop dat je toen je de foto gemaakt hebt, onmiddelijk een gieter gepakt hebt. Opengebroken grond zo droog...

Dat is een ding. Planten hebben water nodig. En bomen hebben zonlicht nodig. En tenslotte, er bestaan geen binnenbomen. Helaas, planten zijn tot snelle korte termijn consumptiegoederen geworden.

Hou de boom in leven tot na ijsheiligen. Daarna naar buiten. Eerst in de schaduw, anders verbrand de boom levend. En over een periode van enkele weken steeds iets zonniger zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90236

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Nog een vraag, zitten er drainage gaten in de pot? Ik gok van niet, want dan zou er een schaal onder zitten.
Dan wordt water geven lastig, aangezien je dan niet weet of er water onder in de pot blijft staan.
Vaak wordt er dan oppervlakkig wat water gegeven, dat niet de gehele kluit vochtig maakt, maar alleen plaatselijk. Ficus houdt van vocht, dus geef je ze rijkelijk water, maar wel de hele kluit, en dan uit laten lekken.
Als er een stukje vloer is waar geen vloerverwarming zit, dan zou ik hem daar zetten, de droge omhoog gaande lucht vind ficus niet zo fijn. Tevens tocht houdt deze niet van.
De nieuwe groei van de ficus is wat bobbelig te zien in de foto's, dat komt door droogte, dan vergroeid het blad, zodra die weer water krijgt groeien ze door. Maar je blijft in het blad een vervorming zien van groeistop door de droogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90283

  • SjoerdvR
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Beiden bedankt voor jullie reacties :)

Uit jullie reacties maak ik het volgende op:
- Boom te droog
- te oppervlakkig water gegeven
- pot moet kunnen draineren
- vloerverwarming niet optimaal

De acties die ik wil ondernemen op korte termijn:

- Nieuwe (iets grotere) pot met drainage gaten, en deze in een grote schaal plaatsen waar altijd een laag water in komt te staan.
- vloerverwarming ligt overal, dus dan de schaal met water nat houden zodat dit als warm vocht kan verdampen.
- Na ijsheiligen (rond mei) naar buiten.

Vragen:
- Hoe geef je een hele kluit water? Haal je dan de pot uit de kluit of gewoon goed doorgieten?
- Moet ik de kale takken snoeien of laten zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90284

  • SjoerdvR
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Als aanvullende vraag: Ik zie voor Bonsai ficus veel "platte" potten, eigenlijk voor alle bonsai's wel.
Mijn Bonsai staat in een gewone pot uit het tuincentrum, zo'n 20cm hoog.
Is dat dan wel geschikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90285

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
Het beste zet je hem gewoon in een bak met water een laat je hem een half uurtje erin staan. Zo zuigt hij zichzelf vol met water
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SjoerdvR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90286

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Hoe minder grond des te eerder je weer moet gieten dus hou een ruime pot aan met gaten en een schaal eronder voor binnen en mogelijk ook voor buiten in droge periode.
Voor nu zou ik de kale takken nog laten zitten en pas als je zeker weet dat het dood is eraf halen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SjoerdvR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90292

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Nu de boom bijna al het blad verloren heeft, is het ook belangrijk om niet te overwateren.
Dus nu meteen een grotere pot nemen is denk ik niet de verstandigste keuze. Aangezien daar meer grond in zit, en daardoor dus veel langer duurt voordat het weer droog is.
Boom in vergelijkbare grote pot zetten, met onderschaal. Geen takken wegknippen.
Half mei naar buiten, dan een maand of wat goed laten groeien. Daarna terugsnoeien in het midden van het groeiseizoen.
Als het weer dan weer slechter wordt terug naar binnen ermee. Heeft de boom genoeg energie opgedaan om de winter weer wat te kunnen kwakkelen binnen. Pas als de boom weer vol blad zit, zoals te zien is op de foto van aankoop, kan je gaan denken aan een grotere pot.

Wel even bedenken, dat een kleiner blad typte geënt is op de dikke stam. De dikke stam zelf zal /kan dus uitlopen met een veel groter blad. Alles onder de rode streep, daar zijn de ent plekken waarschijnlijk dood. Daar zal dus nooit klein blad meer opkomen. Als er dan na de zomer op die 'stompjes' op de onderstam geen klein blad is uitgelopen. Beste om de stompjes na de zomer dan weg te nemen.

Na het snoeien van de takken aan de bovenkant, zou je die kunnen enten op de onderstam. Maar dat zou ik pas doen als de boom weer gezond is uitgelopen.

Hier heb je wat info van een expert: maar niet zoals hij doet in eind april terugknippen. Hij heeft een Kas, waar hij ze beschermt neer kan zetten, waardoor die het groeiseizoen kan verlengen. Dat kan je waarschijnlijk zelf niet bieden.


Meer info wat te verwachten van "binnen bomen" in de winter.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: SjoerdvR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90297

  • SjoerdvR
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik leer er een hoop bij!

Concreet ga ik dus het volgende doen:

- Vergelijkbare pot qua grootte >>> kan ik ook de huidige pot gebruiken als ik daar drainagegaten in aanbreng, en ophoogblokjes aan de onderzijde?
- Half mei naar buiten en daar goed groeien
- Halverwege het groeiseizoen (juli?) als de boom goed gegroeid is, terugsnoeien.
- Indien de boom dan gezond is (ik zal hier de voortgang posten) de gesnoeide delen opnieuw enten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus microcarpa - redding 3 jaren 1 maand geleden #90332

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Wel vergeten te zeggen, dat het moment dat je hem naar buiten zet, dat deze wel even moet afharden.
Dus de eerste week ochtend zon, en dan geleidelijk naar een plek waar die zoveel mogenlijk zon de hele dag door heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts