In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw en verwaarloosd 3 jaren 1 week geleden #90859

  • teub
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum en nieuw met bonsai. De laatste tijd was ik me al wat aan het verdiepen en toen kreeg ik opeens dit boompje dus meteen dit nieuwe project in gelanceerd. Vergeleken met afbeeldingen online lijkt het me een ficus ginseng, maar zeker weet ik het niet want ik kreeg er verder helemaal geen info bij. Behalve dan dat de vorige eigenaar dacht dat de plant doodging, omdat alle bladeren aan het uitvallen waren. Nou denk ik dat het daarmee wel meevalt, hij staat inmiddels een paar dagen voor het raam, krijgt voldoende zon en water en verliest geen bladeren meer.

Ik wilde ‘m wel graag een beetje snoeien maar nou durf ik het niet helemaal, heb daar natuurlijk niet echt ervaring mee en vroeg me af of de plant dat wel aan kan, nadat ie dus verwaarloosd is. Is het misschien handiger om hem eerst te verpotten? Of kan ik ‘m juist beter tegelijkertijd verpotten én snoeien?

Ten aanzien van verpotten, wat ik veel lees is dat een ficus houdt van water, maar niet van (te) natte grond, dus drainage is erg belangrijk. De pot waar ie nu in staat heeft daar geen gaten voor, dus ik ga op zoek naar een betere pot of schaal (en een mooiere, want vind dit nogal een afzichtelijk ding). Maakt het daarbij uit hoe groot de pot is? Vanwege esthetische redenen wil ik het liefst een kleinere schaal, vooral een lagere. Betekent dat dan gewoon vaker water en voeding geven?

En dan over de grond zelf, ik lees hier van alles over. Van gewoon potgrond tot allerlei mixen met akadama en dergelijke, maakt het heel veel uit? Het lijkt me leuk om serieus met bonsai bezig te gaan, maar voor de nabije toekomst zal ik geen tuin ter beschikking hebben dus een grote collectie buitenbomen zit er in ieder geval niet in. Om dan voor dit kleine plantje meteen liters aan substraten te kopen gaat me iets te ver.

Maar goed, verpotten zal wel moeten gebeuren want ik heb geen idee in wat voor grond ie staat en hoe lang al. En er ligt een laagje zand ofzo overheen, kan zo eigenlijk heel moeilijk voelen hoe vochtig de grond is. Iemand een idee of dit zand een praktisch nut dient? De stam zit ook nog best een eind diep in de grond, dus die zou ik ook graag wat meer zichtbaar willen maken wanneer ik 'm verpot. Ook verschijnen er opeens wat kleine fruitvliegachtige vliegjes rond de boom, ik gok dat er iets van eitjes in de grond zitten, is er een kans dat die larven zich dan te goed gaan doen aan de wortels?

Ik ben benieuwd of dit plantje de start van een nieuwe hobby gaat zijn, bedankt alvast voor jullie input

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by teub.

Nieuw en verwaarloosd 3 jaren 1 week geleden #90863

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Ik weet niet veel van ficus, maar kan wel een paar vragen beantwoorden. Een dichte pot is niet handig dus verpotten lijkt me goed. Het zand is denk ik ter decoratie, vliegjes is geen goed teken. Waarschijnlijk te vochtige grond. Dus verpotten naar pot of schaal met drainage. Voor de grondsoort zoek even in dit forum er zijn meer topics over ficus geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw en verwaarloosd 3 jaren 1 week geleden #90866

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Dit is ficus microcarpa of retusa geënt op een Ginsengwortel om de bonsailook na te bootsen.
1. Opletten dat er geen scheuten van de Ginseng beginnen doorgroeien aan de wortel, want die neemt over van de microcarpa enten.
2. Het is een tropische plant, dus pas van mei tot eind augustus kan die evt buiten in ons koud klimaat. De moeilijkheid zit hem in de luchtvochtigheidsgraad indoor. Als je door te bestuiven hem vochtig wil houden heb je veel kans dat er schimmels of andere insecten al makkelijk gedijen. Dus let op met dat te vochtig houden. In de tropen zijn er ook periodes van droogte. Maar uiteraard niet steeds helemaal laten uitdrogen.
3. Wat betreft vorming en snoeien. Vormen is pas een goed idee wanneer in gezonde conditie. En snoeien gebeurd dan weer best voor het groeiseizoen...iets later bij tropische door ons koude weer. (de zonuren tellen echt)Je kan die nog eens terugsnoeien in augustus ook.
4. Zon , zon en nog eens zon...niet in 1 keer van een schaduwplek in volle zon. Maar eens de gewenning er is zal de groei ook wat beter zijn.
5. Om deze in goede conditie te krijgen zou die beter niet meteen een platte schaal. Als je niet meteen in grondmix dat ideaal is wil investeren (akadama en consoorten) ga je meer zorgen hebben dan rust. Zal die het uiteraard wel overleven mits veel aandacht. opletten dus.
6. Ook al zijn de meningen verdeelt over deze vorm van bonsai opkweken (sommigen vinden dit geen bonsai), is het ook met iets dergelijks dat het hier is begonnen. 4,5 jaar later ...begint iets mooi te worden, littekens bijna weg en look van een volle boom komt er stilaan door. En in tegenstelling tot al die andere bomen, is deze wel al vaker in huis te vinden. 2/3 van het jaar. (let wel dat het buiten een veel natuurlijkere balans is kwa luchtvochtigheid, dus probeer die weldegelijk eens wat buiten te zetten in de heetste periodes van het jaar.

Als je dat voor elkaar hebt ga nog veel geniet hebben aan deze plant. De vollere look komt met geduld, jaren en gezond zijn.

Good luck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw en verwaarloosd 3 jaren 1 week geleden #90868

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
4 jaar geleden


3jaar gleen


nu

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts