In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bladgroei carmona macrophylla 3 jaren 5 dagen geleden #90912

  • Leonv
  • Leonv's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo forumleden,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben sinds dit jaar begonnen met bonsai en ben erg enthousiast!

Mijn (eerste) bonsai is een Carmona Macrophylla (fukien tea) en heb ik via bonsaishop gekocht. Ik was helemaal tevreden en blij.
Echter heb ik in de loop van de tijd toch 2 beginnersfouten gemaakt. Blad begon af te vallen (ik denk door te veel water). Vervolgens bladuitdroging door de paar erg warme dagen van een paar weken geleden, waarin hij waarschijnlijk te veel blootstelling heeft gehad aan de warme zon. Tussen deze fouten heeft denk ik iets meer dan een maand gezeten. Ook is hij daarna verpot in een grotere schaal.

Door deze fouten zit er nu weinig blad aan de boom wat hem erg kaal maakt. In totaal zitten er ongeveer 15 blaadjes aan. Ik zit nu een paar weken te kijken hoe het gaat, maar ik zie nog geen groot verschil. Mijn vraag is nu of ik nu te ongeduldig ben, of dat ik hem een handje kan helpen met het stimuleren van de bladgroei?

Op 1 plekje (vlak bij de stam) zie ik denk ik een paar kleine blaadjes komen, maar aan de rest van alle takjes blijft het erg kaal.

Ik vernevel hem elke dag en heb de watergift aangepast. Ook gebruikte ik voor het verpotten Pokon, maar had gelezen dat je na het verpotten even moest wachten met voeding. Kan de Pokon echter de bladgroei weer op gang helpen?

Ik hoor graag van jullie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladgroei carmona macrophylla 3 jaren 5 dagen geleden #90914

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Fukien tea. Oei. Na een jaar uit frustratie letterlijk buiten gezet in -8°C. Zo mee gehad toen.

Heb k ook nog geen enkeel bonsailiefhebber hier met succes een Carmona weten houden.
Is uiterst gevoelig aan zowat alles.
Tropische plant, verdraagt niet zogoed temperatuurschommelingen, verdraagt geen hard water, trekt bladluizen etc aan alsof het een magneet is.

Kortom. Join the club....heeft vast iedereen al eens een poging ondernomen. Niet geschikt voor ons klimaat dus, en bij aankoop komt dat uit een aangepaste omgeving (serres). Ze zouden dat eigenlijk niet meer mogen verkopen in ons contreien is mijn conclusie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts