In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91103

  • Leonv
  • Leonv's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb sinds begin dit jaar een Carmona Macrophylla en dat was een erg mooie bonsai toen ik hem kocht. Ik heb in de afgelopen maanden toch wat fouten gemaakt en ben er achter gekomen dat dit een erg moeilijke soort is. Dit is ook mijn eerste Bonsai boompje.

Nu is hij al enige tijd kaal, na veel bladverlies door fouten. Ik vermoed dat hij teveel water heeft gehad en dat hij te lang in de warme zon heeft gestaan. Over het teveel water geven ben ik echter niet zeker. Een paar dagen geleden heb ik Bonsaigrond gekocht en hem daarin verpot. De wortels leken geen rot te hebben en voelden zelfs droog aan, ze voelden als kleine takjes.

Maar hij staat dus al een paar weken kaal en er lijkt geen nieuw blad te vormen. Ik heb de bekende test gedaan waar je een klein beetje schraapt in de bast. Toen zag ik dat sommige takjes van binnen helemaal lichtbruin (hout kleur) waren en andere takjes slechts een klein groen randje hadden. Ook heb ik gelezen dat je kan kijken naar de knoppen die erop zitten. Ook deze voelen droog aan en geven van binnen een lichtbruine kleur.

Nu is dus mijn vraag of hij dood is? Of dat hij nog te redden is? Ik wil hem uiteraard graag behouden!
Hieronder een paar foto's ter verduidelijking.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91105

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Dat ziet er niet goed uit, maar een beetje groen geeft een beetje hoop. Dus nog even afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91106

  • Leonv
  • Leonv's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan ik iets doen om hem te helpen? Is snoeien van de takken die in ieder geval dood zijn een optie?

De stam heeft ook nog een laagje groen.

Bedankt voor je antwoord!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91107

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Ik zou hem met rust laten en er alleen voor zorgen dat de grond niet uitdroogt, maar zeker ook niet te nat blijft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pat83

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91110

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Gewoon afwachten, maar dit lijkt me einde verhaal.
Als hij altijd binnen heeft gestaan in de huiskamer moet je niet verder zoeken achter de reden waarom hij is dood gegaan.
Als hij toch nog een teken van leven zou geven zet hem dan beschut buiten als het niet meer zo koud wordt.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91111

  • Leonv
  • Leonv's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Raar, want ik heb hem gekocht als binnen bonsai. Maar als ik hem buiten zou zetten, dan bedoel je uit de directe zo'n toch? En verder dan maar afwachten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91122

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Leonv schreef : Raar, want ik heb hem gekocht als binnen bonsai. Maar als ik hem buiten zou zetten, dan bedoel je uit de directe zo'n toch? En verder dan maar afwachten...


... een indoor boom bestaat eigenlijk niet, geen enkele boom op de gehele wereld groeit van nature uit in een huis.
Wat natuurlijk wél bestaat zijn (sub)tropische boomsoorten die onze winters niet overleven. Deze soorten moeten dus- afhankelijk van de soort- beschermd worden onder de 15-10-5-0 graden . Maar daar wringt het schoentje: de mensen denken dat indoor betekent dat deze bomen dan altijd binnen, in de woonruimte moeten gehouden worden. Fout, want: onze woonruimtes zijn vooral te droog, te warm en te weinig licht. Deze bomen moeten dus buiten gehouden worden tot de temperatuur te laag wordt voor de soort, en dan in een koele ruimte gehouden worden tot de temperaturen weer stijgen en ze terug naar buiten kunnen.
99% van de "help mijn boom gaat dood" vragen komen van mensen met zgn indoor bomen. Zelfs de meeste experts hier houden zich er ver van.
Koop dus gewoon een boom die van nature in je buurt voorkomt, zet hem buiten en laat hem daar staan tot het einde van zijn dagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 2 jaren 11 maanden geleden #91123

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Leonv schreef : Raar, want ik heb hem gekocht als binnen bonsai. Maar als ik hem buiten zou zetten, dan bedoel je uit de directe zo'n toch? En verder dan maar afwachten...

Ja, dat is nu net de misleiding die ze geven in die winkels.
Luc heeft alles al gezegd, binnenbonsai bestaan eigenlijk niet. Niks dan miserie als je ze heel het jaar door binnen wil houden. Zoveel mogelijk buiten en dan kan het wel.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 1 jaar 9 maanden geleden #94998

  • corenjannie
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste we zijn nu een jaar en twee maanden verder wat is het resultaat geworden met de Carmona bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn Carmona dood? 1 jaar 9 maanden geleden #94999

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Veel doder dan die plant meer dan een jaar geleden was zal hij niet zijn. Hoe is het met jouw bomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren