In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help! Mijn Chinese peper bonsai verliest bladeren 2 jaren 10 maanden geleden #91708

  • Mickels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Chinese peper (Xanthoxylum piperitum) bonsai, dit is mijn eerste en momenteel enige bonsai, dus ik ben altijd zoekende hoe ik hem het best kan verzorgen.
Tot nu toe heb ik minimaal problemen gehad, maar sinds ik hem heb verpot deze lente (ik weet niet meer de precieze datum) lijkt het niet meer zo goed met hem te gaan. Eerst kwam ik beestjes tegen in zijn pot en aanwijzingen van ongedierte op zijn bladeren (witte draden en enkele bladeren die geel werden). Onlangs heb ik dit bestreden, en deze kuur lijkt te hebben gewerkt, maar nu beginnen opeens meer (en sneller) bladeren geel te worden en verliest ie meer blad als daarvoor!

Ik geef heb alleen water als de bovenste laag droog is (ongeveer om de dag, en dan een half glas), en dan tot er water uit de onderkant begint te druppen.
Ik heb hem nog niet bemest sinds hij is verpot, omdat de verpakking aangaf dat je daar twee maanden mee moest wachten (alhoewel ik dus niet meer precies weet wanneer ik hem heb verpot).
Ook viel het mij op dat een aantal van zijn wortels uit het gat aan de onderkant van de pot lijken te groeien, dat deed hij is zijn vorige pot niet, moet ik hier iets tegen doen?

Sorry voor de overload aan informatie.
Ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de situatie zodat mogelijk iemand met mij mee kan denken over een oplossing voordat het echt uit de hand loopt.

Ik stel elk advies zeer op prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! Mijn Chinese peper bonsai verliest bladeren 2 jaren 10 maanden geleden #91710

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Kan je een foto posten. Ook van de grond.

Zijn het de oudste bladeren die geel worden? Want dat zou betekenen dat hij energie uit de oude bladeren trekt voor het aanmaken van nieuwe groei. Zie je ook nieuwe groei?
Wortels onder uit de pot groeien hoef je niks tegen te doen, als het puntje uitdroogd, vertakt hij binnen in de pot wel opnieuw.
In iedergeval een goed teken dat de wortels groeien.
Ook als het warm en droog is kunnen oude bladeren geel worden en afvallen. (boom beschermd zichzelf dan, net als in de natuur. Zie b.v. vorig jaar met de droogte dat het in de zomer al herfst leek)

Dan ook de vraag nog staat deze binnen of buiten. Als die binnen staat hoeveel uur directe zon krijgt die? En bedenk eventueel dat de boom ook in de zomer graag buiten zou staan. Doet hem zeer goed voor de gezondheid! Vele malen beter dan binnen.

Als die aan de groei is, zou ik wel gaan bemesten, eventueel met 1/3 of 1/2 dosis wat op de verpakking staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mickels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help! Mijn Chinese peper bonsai verliest bladeren 2 jaren 10 maanden geleden #91712

  • Mickels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie!
Hier zijn wat foto's van mijn bonsai;

(Ik doe hem vooral licht snoeien omdat ik nog niet genoeg van andere vormingstechnieken weet om hem niet per ongeluk te beschadigen. Dus hij ziet er misschien wat overwoekerd uit tegenover andermans boompjes, maar ik vind hem ook wel weer leuk zo. )

Ik weet niet helemaal zeker of het alleen de oudste bladeren zijn, ook op wat nieuwere takken zie ik bladeren verkleuren.
Het viel me op bij het maken van de foto's dat er minder nieuwe groei is dan ik gewend ben. Eigenlijk het hele jaar door heeft ie wel kleine nieuwe takjes gehad (en groene of roodachtige bloemetjes sinds het begin van de lente) maar die zie ik eigenlijk nu niet meer...
Hij staat binnen en op de lichtste plek in het huis. Eigenlijk vanaf het begin van de middag tot in de avond heeft ie direct zonlicht. Dat binnen de lucht te droog is zou erg goed kunnen. Zou hem met water besproeien of een "verdampings schaaltje" hier tegen helpen? Of is hem buiten zetten de enige optie?

Ik denk dat hem (gedeeltelijk) bemesten een goede stap 1 zou zijn, aangezien hij nu ook nog wel redelijk gezond is.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts