In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer Palmatum Bladschroei? 2 jaren 9 maanden geleden #91991

  • Vincent D
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Twee a drie weken geleden heb ik mijn Acer een plaatsje gegeven in de tuin. Een 9 dagen geleden heb ik het volgende verricht: de takken bedraad en dus in de gewenste vorm geplooid samen met een bemesting van een 7-5-6 NPK.

Een Pinus staat er ook mooi naast, maar daar gaat het even niet om. Die kan wel tegen een stootje heb ik gemerkt.

De Acer vertoonde aan verschillende blaadjes een bruine, licht krullende rand. Dit is sterk afgenomen (stress van de verpakking en het vervoer?) maar vandaag spotte ik wel wat me vreemder leek. (foto 2 in bijlage)

Hij pronkt op een mooi schapje in de tuin aan de zuidkant, een meter of twee van de grond. De afgelopen dagen is er bijzonder wat regenval geweest, afwisselend met vlagen van zon. De temperaturen zijn nooit echt boven de 20 graden gekomen. Online lees ik heel wat over weersomstandigheden die de oorzaak kunnen zijn van bladschroei. Doch wil ik graag zeker zijn dat dit geen narigheid voor de rest van mijn boompje kan bezorgen. Ik ben er graag vroeg bij om enige ingrepen te kunnen doen.

Als er wat bonsai senpais hier zijn die me hun wijsheid en vakkundigheid zouden kunnen verlenen, ben ik maar al te graag de leergierige student.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Vincent D.

Acer Palmatum Bladschroei? 2 jaren 9 maanden geleden #91992

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 266
  • Ontvangen bedankjes 67
Dat lijkt inderdaad op verbranding door zonneschijn op een druppel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Bladschroei? 2 jaren 9 maanden geleden #91993

  • Bon Zaaijer
  • Bon Zaaijer's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 9
Zou er geen zorgen over maken, bladeren zien er verder goed uit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Bladschroei? 2 jaren 9 maanden geleden #91997

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

devriesman schreef : Dat lijkt inderdaad op verbranding door zonneschijn op een druppel.


En dat is een mythe. Alleen blad met haren, of water wat bepaalde stoffen bevat kan blad verbranding incombinatie met zon opleveren. Maar geen idee wat dat ene plekje veroorzaakt hebt.

Acers verbranden wel heel snel door de zon heel snel, en al zeker als je net bemest hebt incombinatie met te weinig water. Dus een keer wat laat water geeft tijdens hete zon of langdurige wind verdroging. Dan verdrogen de puntjes van het blad snel, dat zie je ook heel veel bij de kwekers/tuinderijen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman, Vincent D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Bladschroei? 2 jaren 9 maanden geleden #91999

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Zo is het: verbranden kan alleen als er te weinig water is . En die druppel kan je vergeten, dat is totale nonsens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts