In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92298

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey,

Ik merkte 2 weken geleden op dat mijn deshojo hele droge en breekbare bladeren had. Voelt alsof dat heel plots is gebeurd. Ik ben wat extra gaan bewateren zonder succes. Ik heb gister een ‘slip potting’ gedaan omdat ik zag dat de deshojo erg rootbound was. Hij lijkt er steeds verder op achteruit te gaan.

Iemand enig idee wat er aan de hand is en wat ik kan doen. Ben dit jaar al 1 deshojo kwijt geraakt. Begint nogal vervelend te worden :(

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92299

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Hij lijkt aangetast te zijn door iets. Heb verder geen ervaringen met deshojo maar dit lijkt in mijn ogen niet iets door droogte maar wellicht iets van ongedierte die aan de wortels zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92300

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Enig idee wat voor stappen te ondernemen nu? Toch even weer uit de pot halen en wortels inspecteren? Op het eerste gezicht toen ik hem er uit heb gehaald en gewoon in een grotere pot heb geschoven zag ik zo snel niet ongedierte maar zou het wellicht uitgebreider moeten checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92301

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Daar durf ik nu ook zo gauw geen antwoord op te geven. Wellicht dat andere forumleden hier meer Ervaring mee hebben, en weten welke stappen het beste zijn om te ondernemen.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92302

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als ik het blad zo bekijk lijkt het redelijk op spint schade. Dit denk ik door het aanzien van de vale dode cellen.
Ik zou hem persoonlijk geheel ontdoen van blad, steeltje iets laten zitten.
Daarna ook nog even behandelen tegen spint. Dan hopen dat deze dit jaar weer gaat uitlopen.
Wel beschermd wegzetten, eventueel in niet verwarmde kas, niet te veel water, aangezien de boom zonder blad nagenoeg geen water gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92304

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

samzw schreef : Hey,
Ik heb gister een ‘slip potting’ gedaan omdat ik zag dat de deshojo erg rootbound was.

Ligt het aan mij dat ik geen flauw idee heb wat je hiermee bedoelt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92305

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik heb ook vaak het probleem dat ik bepaalde termen allen in het engels weet, lijkt mij hier ook het geval. Soms zijn de engelse woorden korter omdat er niet een vergelijkbaar woord in het nederlands bestaat en de letterlijke vertaling een onzin woord wordt.
Slip potting = pot maat vergroten zonder aan wortels te zitten, en gewoon aan te vullen met substraat.
Rootbound = teveel wortels in de pot met te weinig ruimte voor groei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92306

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Marco buijsman schreef :

samzw schreef : Hey,
Ik heb gister een ‘slip potting’ gedaan omdat ik zag dat de deshojo erg rootbound was.

Ligt het aan mij dat ik geen flauw idee heb wat je hiermee bedoelt?


Ik weet niet hoe oud deze mensen zijn, maar aangezien ik in scholen werk kom ik veel in contact met tieners. Ik merk op dat ze veel Engelse woorden gebruiken in Nederlandse zinnen.
Ook twintigers doen dat.
Ik vraag me dan dikwijls af wat er mis is met het Nederlandse woord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92307

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

Tom Haest schreef :

Marco buijsman schreef :

samzw schreef : Hey,
Ik heb gister een ‘slip potting’ gedaan omdat ik zag dat de deshojo erg rootbound was.

Ligt het aan mij dat ik geen flauw idee heb wat je hiermee bedoelt?


Ik weet niet hoe oud deze mensen zijn, maar aangezien ik in scholen werk kom ik veel in contact met tieners. Ik merk op dat ze veel Engelse woorden gebruiken in Nederlandse zinnen.
Ook twintigers doen dat.
Ik vraag me dan dikwijls af wat er mis is met het Nederlandse woord.

Ik denk doordat het komt omdat diegene Engelstalige bonsaifilmpjes/teksten zitten te kijken op Youtube of andere sites om hun kennis proberen te vergroten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Deshojo bonsai droge breekbare bladeren, laten ook los 2 jaren 7 maanden geleden #92308

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

rorror schreef : Ik heb ook vaak het probleem dat ik bepaalde termen allen in het engels weet, lijkt mij hier ook het geval. Soms zijn de engelse woorden korter omdat er niet een vergelijkbaar woord in het nederlands bestaat en de letterlijke vertaling een onzin woord wordt.
Slip potting = pot maat vergroten zonder aan wortels te zitten, en gewoon aan te vullen met substraat.
Rootbound = teveel wortels in de pot met te weinig ruimte voor groei.

Dank je!
Ik denk dat de potmaat vergroten zonder aan de wortels te zitten in 99 van de 100 gevallen geen zin heeft. Als de boom een slechte/dichte kluit heeft waar maar moeilijk water en zuurstof bij kan komen zal dat niet veranderen en zal de kans groot blijven dat er wortels afsterven..

Als ik trouwens deze Acer zie dan mankeert er niets aan het substraat. (aan het oppervlak in ieder geval) Deze lijkt trouwens pas verpot te zijn. Wanneer heb je dat gedaan? En wat heb je aan de wortels gedaan?

Palmatums, en zeker deze, zijn trouwens erg gevoelig zijn voor uitdroging door de wind en zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts