In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Gele en gekrulde bladeren bonsai 2 jaren 8 maanden geleden #92580

  • Karinh
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen,
Sinds een paar weken heb ik een Zelkova Bonsai, alleen merkte ik vanochtend op dat de bladeren gekruld waren en er redelijk wat gele bladeren tussen zaten..
De bonsai krijgt redelijk veel zonlicht (+-4 uur per dag). Gemiddeld geef ik hem 1 keer per week water en voeding 1x in de 2 weken. Ik merkte wel op dat het schaaltje onder de bonsai helemaal vol met water lag..
Help! Is mijn bonsai nog te redden? Foto’s van mijn bonsai zijn beneden bijgevoegd :)

Groetjes Karin

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Karinh.

Gele en gekrulde bladeren bonsai 2 jaren 8 maanden geleden #92585

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Denk dat het geen zelkova is maar een Chinese Elm.
Hij staat aan de verkeerde kant van het glas. En heeft echt veel te weinig verzorging gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gele en gekrulde bladeren bonsai 2 jaren 8 maanden geleden #92587

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heeft een keer goed droog gestaan. Advies niet via schema water geven, maar op het moment dat het nodig is. Planten achter glas, die heel de dag in de zon staan, geef ik om de 2 a 3 dagen water.(wanneer de grond drogig aanvoelt)
Zodra de zon een week niet te zien is, merk je meteen dat je ook minder water hoeft te geven. Dan zitten er dus weer langere tijd tussen het water geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gele en gekrulde bladeren bonsai 2 jaren 4 maanden geleden #93256

  • Swoka
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo Karin,
Allereerst, die boom heeft véél te droog gestaan. Ben zelf ook pas een paar jaar bezig met Bonsai, maar omdat ik al jaren orchideeën kweek weet ik dat een schema (bv 1 x per week en uw plant is gelukkig) ab-so-luut niet werkt. Je geeft water wanneer de behoefte er is. En voor mijn Bonsai op het balkon pal op het Zuiden kan dat 's zomers betekenen dat ik ze twee keer per dag moet bewateren. Ook is de lucht in veel huiskamers vaak erg droog. Dit, in combinatie met de volle zon door het raam, betekent dat de plant/ Bonsai sneller weer water nodig zal hebben. De bodem van een Bonsai moet altijd licht vochtig aanvoelen, dit kan wel per soort verschillen overigens. Maar kletsnat of gortdroog is echt een afrader. Bedenk dat een boom in een pot bijzonder weinig resources tot zijn/ haar beschikking heeft door de manier waarop we ze kweken. Daarom is een dagelijkse monitoring van uw boom een must. Zorg dat de opvangschaal nooit te lang vol water blijft staan, dan kunnen de wortels van onderaf niet belucht worden. De grote gaten onderin de pot dienen niet alleen als afwatering, maar ook als beluchting.

Daarna; zet de boom indien mogelijk volgend voorjaar buiten! Zelkova's (al ben ik het eens met @devriesman dat dit inderdaad waarschijnlijk geen Zelkova is, maar een Chinese Iep) etc. horen buiten te staan waar ze de gehele loop van de seizoenen ondergaan. Daar krijg je betere, sterkere bomen van qua groei en gezondheid. In een huiskamer komen de meeste Bonsai niet tot hun volle potentie. Qua gezondheid is het meestal ook geen succes. Indien u echt een binnen Bonsai wil is een (sub-)tropisch exemplaar misschien een idee.

Het bemesten doet u zolang het groeiseizoen duurt. Dat begint, afhankelijk van het weer, zo rond maart/ april en eindigt rond half september/ begin oktober. Bonsai die buiten gehouden worden zullen richting de Herfst ophouden met actieve groei, het sap wordt terug de stam/ wortels in gevoerd als opslag en de bladeren zullen geel worden en afvallen, net als de bomen buiten dat doen. In de winter bemest u niet omdat de boom dan in rust is. Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren