In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai sterft? 2 jaren 7 maanden geleden #92731

  • ThomasTT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen

Ik had een aantal maanden geleden deze bonsai gekocht.
Hij staat binnen onder een uv lamp speciaal voor planten om de zon te vervangen. Hij staat elke dag ongeveer 8 tot 12u aan. Ik besproei hem ook minstens 1 keer per dag.
De eerste paar maanden deed hij het heel goed. Hij kreeg als het ware bossen bladeren. Dus dacht ik dat hij daar goed stond.

Maar wat merk ik nu, hij begint af te zwakken. Vooral de rechterkant begint wat zielig te lijken en er zijn niet echt meer bossen bladeren.

Wat is hiervan de oorzaak en wat moet ik doen?

De foto waar er "screenshot" op staat, is hoe hij de eerste maanden uitzag.

Mvg
Thomas





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai sterft? 2 jaren 7 maanden geleden #92732

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou voorstellen dat je het forum even bekijkt. Dit is gevall 1033 van een stervende bonsai. En een ding hebben ze gemeenschappelijk. Mensen proberen bomen in de woonkamer te houden. Er zijn slechts zeer weinnig soorten die dat fijn vinden. De iep hoort daar niet bij.

Ik zou de plant lekker buiten houden.

Verder vermoed ik dat je de boom uit hebt laten drogen, wat tot een sneller aftakeling geleid heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai sterft? 2 jaren 7 maanden geleden #92734

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
En als ik naar de jonge groene scheuten kijk zie ik lange internodes op dunne takjes, wat volgens mij duid op te weinig licht. Dus naar buiten ermee als het nog niet te laat is en natuurlijk niet meteen in de volle zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai sterft? 2 jaren 7 maanden geleden #92735

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Wat voor groei leds gebruik je. Hoeveel watt? Want voor de hoeveeheid licht wat ik zie lijkt het maar bv 12 watt te zijn.

De bak waar de boom instaat, zitten daar afwateringsgaten in? Ik zie namelijk iets van een kuip gemaakt van plastic onder het substraat. Als dat zo is, wordt water geven heel lastig.
Kijk b.v. naar het vet plantje, lijkt alsof die wat gerimmpelt is in de latere fotos. En dat duid op watergebrek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren