In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus Benjaminus 2 jaren 6 maanden geleden #92840

  • Peter Emile
  • Peter Emile's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag beste mensen,
Een jaar of 25 geleden heb ik 's nachts in een Amsterdamse straat een kwijnende Ficus Benjaminus bij het grofvuil vandaan gered. Vervolgens helemaal kaal gesnoeid tot op de stam, verpot en met een geperforeerde plastic zak erover, opnieuw tot leven gewekt. Inmiddels is het een indrukwekkende bonsai geworden, die jaar in, jaar uit, van mei tot november buiten staat, op mijn balkon, en van december t/m april binnen, pal voor een raam op het noorden.

De laatste verpotting is nu tweeënhalf jaar geleden.

Omdat de woningbouwvereniging vorige maand is begonnen met renovatiewerkzaamheden heb ik mijn balkon volledig moeten ontruimen, onder meer omdat de coating van de betonnen balkonvloer vernieuwd gaat worden. Daarom heb ik de bonsai veel eerder dan gebruikelijk, naar binnen moeten halen. Hij staat dus nu weer pal voor het raam op het noorden.

Nu is er ineens een verschijnsel dat ik in al die jaren niet eerder heb gespot: er groeien ineens tal van kleine, wit-gele paddenstoeltjes uit de grond waarin de bonsai staat. na een dag of twee sterven ze af, maar komen er ook weer nieuwe.

Mijn vraag is nu: is dit iets waarover ik mij zorgen moet maken?
En zo ja, wat voor actie zou ik dan moeten ondernemen?

De volgende verpotting staat overigens voor het komende voorjaar gepland.

Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties en adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjaminus 2 jaren 6 maanden geleden #92841

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Heb je er misschien een foto van? Klinkt als schimmel in de grond waaruit paddestoelen kunnen groeien. Kan volgens mij geen kwaad, alleen maar teken van goed bodemleven

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjaminus 2 jaren 6 maanden geleden #92845

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik sluit mij aan bij Zatoichi.

Mocht je je er aan storen, kan je wat oud substraat van de bovenlaag afhalen, en wat nieuw substraat aanbrengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren