In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

SVP Advies 2 jaren 5 maanden geleden #93077

  • LanaDio
  • LanaDio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen, na zo'n 30 jaar kreeg ik weer een boompje voor mijn verjaardag. Ik denk dat de stijl: Moyogi is en het type boompje: Ligustrum Chinensis ? Corrigeer mij als dit niet zo is. Mijn vorige Bonsai is dus te lang geleden. Dat was een supermooi boompje en nu kreeg ik deze voor mijn verjaardag. Hij kwam in een doos en was totaal doorgegroeid. Ik heb de veel te lange uitgroeisels weggeknipt en de veel te lagen takjes. Nu wil ik graag hulp vragen wat ik meer moet doen om er een mooi model in te krijgen. Ik zou het echt niet weten. Bang dit boompje te verpesten. Hij schijnt nu zo'n 12 jaar oud te zijn. Bij voorbaat dank voor je reactie. ps. ik heb de bestanden ernstig moeten verkleinen voor publicatie. Hoop dat ze niet te klein zijn geworden of te onduidelijk.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

SVP Advies 2 jaren 5 maanden geleden #93097

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zie dat je nog geen reactie hebt gekregen, vandaar dat ik toch maar iets zal sturen.
Maar ik vrees dat je dit niet zo graag wil horen.
Ik stuur dikwijls een reactie als ik een toch nog een potentiële boom kan zien in het mindere startmateriaal.
Maar deze heeft echt wel niets te bieden vrees ik.
Uit jouw post maak ik op dat je nagenoeg geen ervaring hebt met bonsai, dus, no worries dan.
Een startplant om een bonsai van te maken moet een aantal eigenschappen hebben waarop je kan doorwerken.
- Een mooie brede nebari, wortelvoet met een mooie spreiding van de wortels.
- Een taps verloop van de stam.
- een goeie takzetting (hoewel je hier nog veel kan aan doen met de juiste kweek en snoeitechnieken)
- een mooi en natuurlijk stamverloop.
Jouw boom heeft geen enkele van deze eigenschappen en is daardoor nagenoeg onbruikbaar om er een aanvaardbare bonsai van te maken.
Ik zie geen wortelvoet, geen taps stamverloop, geen goeie takzetting en een stamverloop op de meest commerciële manier, namelijk het enige echte S-model. Zo zijn er al miljoenen boompjes verprutst.
Het is niet omdat er een S-model in een boom gezet wordt, dat het dan een bonsai is.
Sorry als ik misschien wel heel negatief overkom, maar als je echt geïnteresseerd bent om in bonsai iets te doen, dan ga je hiermee aan de slag om echt startmateriaal te zoeken om iets mee op te bouwen.
deze kan je gewoon houden en wat bijknippen misschien, en als je je werkelijk verder verdiept in deze hobby ga je deze zeker wegdoen na verloop van tijd.
De enige manier om hier toch iets van te maken is de boom inkorten na de eerste bocht, het S-model eruit snoeien, en dan weer laten uitlopen. Dan kan er iets uit groeien wat misschien op een boompje gelijkt.
Nogmaals mijn excuses als het hard overkomt, als je hier aanstoot aan neemt, dan negeer je mijn post maar.
Anders, veel succes met de zoektocht naar goed startmateriaal.
groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

SVP Advies 2 jaren 5 maanden geleden #93098

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Of misschien is net boven/in de eerste bocht marcotteren een optie? Dat stukje van de stam lijkt op foto een taps verloop te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

SVP Advies 2 jaren 5 maanden geleden #93109

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Nog n toevoeging op Diluca: het ook nog eens n Carmona, n soort die maar heel moeilijk in leven te houden is hier in de Nederlandse huiskamers....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren