In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Een nieuwe enthousiasteling. 2 jaren 4 maanden geleden #93082

  • Luukas
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!

Mijn naam is Luuk, 33 jaar en ik ben nieuw op dit forum, zo-ook nieuw in de magische wereld van Bonsai bomen.

Via dit digitale forum hoop ik de magie wat beter te leren begrijpen, zodat ik met vallen en opstaan, met geduld en verwondering, succesvol mijn boom kan verzorgen.

Een korte inleiding,
Aafgelopen weekend van een goede vriend een Ficus gekregen, waar ik hem ontzettend dankbaar voor ben, ben net gestart met een nieuwe baan, de Ficus staat voor een mooie toekomst. Ik kan dat wel waarderen die gedachte.

Toen mijn enthousiasme eenmaal wat gezakt was aangezien het formaat boom indrukwekkend is. Viel het mij op dat hij niet echt met respect is behandeld.

Er zit een S vorm in, waar de stam "gevormd" is, daar zitten flinke resten bamboe in vast gegroeid Dit op 3 plekken, wat uitsteekt aan beide kanten van de tak.
Op het hoogste punt groeit uit de tak een blauw stukje katoen/linnen/jute?

Het hoogste punt van de boom (kruin?) Is vlak afgezaagd waar 1 tak is ontstaan, met daaraan meerdere vertakkingen etc. etc. etc.
Een enorme grote hoed op, een te smalle nek, en veels te grote schouders. Kan het niet anders omschrijven.

Verder vond ik her en der nog wat roestige nietjes en ijzerdraad.

Wel zie ik er een prachtige boom in met wat hulp in de juiste richting, hopelijk ook een mooie toekomst!

Hieronder nu mijn vragen om Hulp:

Kan ik het bamboe verwijderen? Bijv. Afbreken, uitboren, met een dremel of voorzichtig met een beiteltje? Zover het lukt en dan laten? Of juist helemaal niet aan beginnen? Zo ook dat blauwe stukje stof.
Hoop eerlijk gezegd van wel want daar knapt hij al enorm van op!

Wat is de juiste werkwijze, behandeling & handeling qua seizoenen?
Simpel gezegd.

Lente: wat kan wel / niet.
Zomer: "
Herfst: "
Winter: "

Ficus staat nu binnen, krijgt voldoende zonlicht, grond houdt ik vochtig en ik benevel hem met een plantenspuit. Tot zover mijn vragen en kennis :-)

Alvast dank.
Groetjes Luuk.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Luukas.

Een nieuwe enthousiasteling. 2 jaren 4 maanden geleden #93084

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Hallo Luuk,

Welkom op het forum en zoals velen van ons is de hobby ontstaan met de ficus ginseng. Voor de meeste staan deze bekend als malsai omdat ze massaal gekweekt worden en technisch gezien de "stam" bij deze eigenlijk een wortel is waarop Ficus stekjes geënt worden zul je her en der overblijfselen vinden van het enten. Ik verwacht dat de nietjes en het stukje stof hier nog van is.

Verder zijn deze kwa vorming vrij af en hoef je hem eigenlijk alleen maar te onderhouden en zoals ik het hoor heb je dit prima in de hand. Denk erom dat verpotten en dergelijke handelingen bij dit soort boompjes meestal niet nodig zal zijn gezien deze kwa wortels niet heel veel meer zal aanmaken omdat de vorming al compleet is. Let echter op de gezondheid van de boom en mocht er in de toekomst toch een indicatie zijn dat de grond dichtgeslagen is kun je hier altijd nog naar kijken maar gezondheid van de boom staat altijd voorop. Verder is mijn ervaring met de ginseng dat hij in de zomer lange uitlopers krijgt op bestaande takken waardoor de tak vrij kaal eronder gaat worden wegens gebrek aan zonlicht, dit kun je voorkomen door tijdig terug te snoeien.

Hoop dat je hier wat aan hebt en nogmaals welkom bij deze mooie hobby.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een nieuwe enthousiasteling. 2 jaren 4 maanden geleden #93085

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Kan je wat close-ups maken van de bamboe en dat blauw stukje stof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een nieuwe enthousiasteling. 2 jaren 4 maanden geleden #93088

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Luuk,
welkom op dit bonsaiforum en veel leesplezier toegewenst.

Als ik de boom beter bekijk denk ik dat het hier niet om een Ficus Ginseng gaat omdat hij niet van die steltwortels heeft. Z'n nebari verdwijnt gelijk in de grond. Wat betreft het blad zou het kunnen maar het zou ook nog een Ficus Panda kunnen zijn.
Deze boom vind ik er sowieso veel beter uitzien dan een Ginseng.

Luuk, als ik het goed inschat heeft de pot geen afwateringsgat onderin. Bonsaipotten hebben die eigenlijk altijd om wortelrot te voorkomen.
Als jouw pot geen gat heeft zou je die er voorzichtig in kunnen boren (de boormachine niet op kloppen zetten, anders wordt het gat wel heeel erg groot. Je kunt ook een bonsaipot kopen die er bij past. Dat kun je doen als de boom aan een verpottingsbeurt toe is. Als je jezelf een beetje hebt ingelezen op dit forum, kun je alles misschien een beetje beter inschatten.
Ook wat betreft het model van de boom staan er genoeg mooie bonsai op internet om daar een voorbeeld aan te nemen, dan kun je hem meer in model houden.

Veel succes en bonsaigroeten van Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een nieuwe enthousiasteling. 2 jaren 4 maanden geleden #93093

  • Luukas
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle snelle reacties gevuld met informatie. Dat waardeer ik zeer!

Deze tips neem ik mooi mee in mijn ontdekkingsreis en zal gaandeweg ook gaan investeren in een mooiere pot, met daarbij de juiste en of betere grond, bepaalde gereedschappen etc... óók dit is een leuke zoektocht.

Ik heb via dit forum al veel informatie gevonden omtrent de Ficus, op YouTube (Herons) veel informatie videos met een Ficus. Hier vast ook bekend:-)

Het is zover ik begrijp een vergevingsgezinde boom dus goed om mee te starten/ oefenen.

Had in Nijmegen een Bonsai vereniging gevonden dus daar ook maar eens een bezoekje plannen.

Hieronder wat betere foto's, heb ook onder de pot gekeken en er zit 1 gaatje in van rond 10 a 12mm. De pot en boom zijn ook echt zwaar, dus er zal (te) veel grond inzitten en minder wortel. Misschien goed om een jaar of 2 te behouden voor de groei? Dan vlak voor de lente overpotten in een mooiere glazuurde pot.

Ik dank jullie!

Warme groet,
Luuk.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Luukas.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren