In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93281

  • Karinh
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bonsai liefhebbers,

Graag wil ik nogmaals jullie hulp vragen.
Voor de 2e keer in 6 maand tijd lijkt mijn Chinese Iep al zijn blaadjes te verliezen. De eerste keer ging dit goed, hij kreeg simpelweg te weinig water.
Alleen nu is het voor mij wat lastiger:
De potgrond is bedekt met een witte laag (zie foto). De bladeren die er nog aan zitten zien er goed uit (in tegenstelling tot de 1e keer, toen waren ze gekruld)

Geef ik mijn bonsai nu te veel water? Hij staat binnen (hij hoort buiten te staan hoorde ik, maar ik durf nog niet zo goed te switchen ivm winter. Ik doe dit liever in het voorjaar), niet in de buurt van de verwarming maar de lucht is redelijk droog.
Ik geef hem 1 keer in de 2 weken bonsaivoeding, en geef hem water op gevoel (meten van vochtigheid met behulp van een sateprikker)
Of komt dit door de temperatuur verandering, minder daglicht oid?
Graag hoor ik jullie gedachtes hierover!!

Groetjes, Karin

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93282

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
zo te zien staat bij nog steeds te droog. In plaats van van bovenaf water te teven kun je hem beter dompelen. Dus voor n minuut of 10 met de pot onder water zetten. Dit doe je weer als de grond weer opdroogt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93283

  • Karinh
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Marco,
Bedankt voor je bericht.
Ik ben er bij vergeten te melden dat de potgrond eigenlijk constant vochtig is. Daardoor lijkt deze witte laag te zijn ontstaan.
Denk je nog steeds nu dat het met te weinig water te maken heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93284

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het kan van alles zijn. Missen in de winter verliezen bomen vaak wat blad. Maar als deze binnen staat zou dat niet zo extreem veel moeten zijn.

Zowieso moet je ophouden met bemesten. De boom neemt niet zo veel op op het moment. Alleen bij goede groei bemesten. Heb je de plant recentelijk verplaatst? Dat wil ook wel eens voor afgevallen blad zorgen.

De potgrond waarin het boompje staat maakt het wel lastig er goed voor te zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93285

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 385
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Karin,
Zo aan de foto's te zien is die witte was een schimmelvorming.
Schimmel ontstaat door te veel vocht.
Ik weet niet hoe lang je deze boom al in je bezit hebt en hoe lang hij al in deze grond staat?
Zo te zien veel te lang en is de grond goed dicht geslibd.

Oplossing: tot het voorjaar de boom voor het raam in een onverwarmde kamer zetten en iets minder water geven. Ook geen mest meer geven. Zelf voel ik altijd de grond van mijn bonsai met mijn vingers. Is de grond nog iets klam, goed zo. Is het oppervlak van de grond droog, ook een cm dieper, dan water geven.

In het vroege voorjaar als de temperatuur buiten stabiel is en er geen vorst meer is in de nachten , de boom verpotten en in een meer waterdoorlatend substraat zetten en pas na ongeveer een maand weer mest geven. Als er wortelsnoei nodig is kun je dat gelijk doen bij het verpotten.

Vanaf dan de boom gewoon buiten zetten en alle seizoenen laten meemaken. Volgende winter kan hij best een paar graden vorst hebben maar geen strenge vorst. Dan heeft de boom wel bescherming nodig.

Nou, succes met je boom. Bonsaigroet van Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Karinh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 3 maanden geleden #93286

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

Karinh schreef : Hoi Marco,
Bedankt voor je bericht.
Ik ben er bij vergeten te melden dat de potgrond eigenlijk constant vochtig is. Daardoor lijkt deze witte laag te zijn ontstaan.
Denk je nog steeds nu dat het met te weinig water te maken heeft?

Tis lastig advies te geven op basis van enkele foto’s. Er lijkt een krimprand te zien zijn op de laatste foto, bij de potrand. Dat ontstaat door droogte. Dat is mogelijk door verkeerd, oppervlakkig, water geven. Vandaar dat ik dompelen adviseer. De witte aanslag kan kalkaanslag zijn, of zelfs zouten door het bemesten.. Alleen bemesten trouwens als de boom goed gezond is en als hij groeit. Nu dus niet. Een boom binnen heeft het zwaar, maar je gaf aan dat je dat al wist.

Daarnaast: Een belangrijke oorzaak van slechte groei is dat er in de grond een verkeerde verhouding vocht/zuurstof is. Slechte grond dus. Hierdoor gaan wortels rotten of verdrogen. Een goed substraat is dus van levensbelang voor een boom. Echter, het advies geven om het boompje te verpotten durf ik, vanwege het tijdstip en de slechte gezondheid, niet te geven…
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Karinh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 2 maanden geleden #93483

  • goonster999
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
als de boom alleen maar binnen is gewent, maakt het niet zo super veel uit welke seizoen u de boom verpot, enigste belangrijke is potgrond en een ruime pot waar uw boom in kan groeien, de bladeren zien er verder goed uit .zal het verpotten eerst proberen met een ruime pot, met bijv Pokon moestuin grond ikzelf gebruik de zelfde potgrond en mijn boom Loves IT. en bemesten is rond deze tijd hooguit 1x in de 4 weken nodig ik zelf doe het 1x in de 8 weken, af en toe geen water geven maakt de boom ook sterker ,heb het dan over een paar dagen over slaan niet te vaak maar zo creëert de boom eigen kracht van de voeding in de grond en vocht wat er nog in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 2 maanden geleden #93490

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Karin,
ik kan je alleen maar meegeven wat ik zou doen als het mijn boom zou zijn.
Veel van de problemen die je hebt zijn vooral te wijten aan 2 dingen.
- slecht en verkeerd grondmengsel.
- de standplaats, namelijk binnen.
Die witte aanslag zal waarschijnlijk wel kalkaanslag zijn, ik veronderstel dat je kraantjeswater geeft? Daar zit meestal veel kalk in. Als je regenwater gaat geven zal dat wel weg zijn.
Verder zeg je dat de bodem constant wel vochtig is, maar dat kan zeer oppervlakkig zijn, deze bodem absorbeert zeer slecht water en loopt dus niet volledig door het mengsel. Waarschijnlijk is de bovenste 1 of 2 cm wel wat vochtig, maar dieper in de bodem is het nog droog.
Zoals Marco al aangaf is dompelen zeer aan te raden, dan ben je zeker dat de bodem een keer volledig nat is.
Deze boom is zeker nog gezond te maken. Wat ik zou doen is het volgende.
- zet hem in een koele ruimte, bij voorkeur een veranda of zoiets, waar het niet vriest maar toch iets vochtiger is dan in een huiskamer. Hij kan dan al wat wennen aan wat koelere temperaturen.
- Je houdt hem vochtig door regelmatig te dompelen, en liefst in regenwater. Het regenwater zet je best eerst een tijdje binnen zodat de temperatuurschok niet te groot is voor de plant, die redelijk warm staat.
- In het voorjaar verpot je de boom in een luchtig en korrelig grondmengsel. Je gebruikt niets van potgrond of ander organisch materiaal. Periode zal ergens in maart zijn normaal gezien.
- Je geeft hem de juiste nazorg door hem eerst nog wat te beschermen (in een koele serre bvb), en bij zachtere temperaturen buiten te zetten waar hij ochtend en avondzon krijgt.
- de eerste weken geef je geen mest, en dan begin je met kleine dosis vloeibare mest, en later kan je ook vaste organische mest geven.
Je gaat jouw boompje zien groeien zoals het dat nog nooit heeft gedaan.:)

Deze uitleg is geen absolute must, dit is alleen wat ik zou doen als het mijn boompje zou zijn.
Ik benader dan ook alleen maar vanuit het bonsai perspectief, ik lees soms eerder een soort kamerplanten benadering, en daar zullen ook wel nuttige dingen inzitten, maar dan spreken we over planten binnen houden. En daar ben ik als het over bonsai gaat geen voorstander van. Er zijn soorten die je in de winter binnen moet zetten, maar zelfs dan zet ik die zoveel mogelijk buiten als het zachter weer is.
Jouw boom, een Ulmus, gaat het sowieso veel beter buiten doen.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help part 2 2 jaren 2 maanden geleden #93505

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

goonster999 schreef : als de boom alleen maar binnen is gewent, maakt het niet zo super veel uit welke seizoen u de boom verpot, enigste belangrijke is potgrond en een ruime pot waar uw boom in kan groeien, de bladeren zien er verder goed uit .zal het verpotten eerst proberen met een ruime pot, met bijv Pokon moestuin grond ikzelf gebruik de zelfde potgrond en mijn boom Loves IT. en bemesten is rond deze tijd hooguit 1x in de 4 weken nodig ik zelf doe het 1x in de 8 weken, af en toe geen water geven maakt de boom ook sterker ,heb het dan over een paar dagen over slaan niet te vaak maar zo creëert de boom eigen kracht van de voeding in de grond en vocht wat er nog in zit.

Dit is echt n advies die helemaal NIETS met bonsai te maken heeft:
-potgrond
-ruime pot
-En al helemaal de laatste 'tip': die slaap he-le-maal nergens op!
Waar haal je deze flauwekul vandaan?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren