In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn eerste bonsai, picea pungens 2 jaren 2 maanden geleden #93435

  • Ronald-NL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ronald en heb afgelopen week via de Bonsai Empire webshop een starter pakket gekocht, voorgemengde potgrond, mest, draad een schaar en twee extra trainingschalen.

Voor ik aan het starterpakket begin ben ik eerst met een picea pungens begonnen. Hadden deze als kleine kerstboom gekocht. Vind het best spannend om met het starterspakket te starten dus dacht probeer eerst op deze boom. Kans is denk ik groot dat de boom het niet gaat overleven aangezien die binnen heeft gestaan (nu inmiddels 5 dagen buiten). Vandaag gesnoeid en verpot. Kwam er achter dat er weinig wortel groei was.

Na wat zoektochten op het internet kwam ik tot de conclusie dat een picea pungens geen makkelijke boom is om mee te starten. Maar aangezien we de boom anders weg hadden gedaan dacht ik van ik ga het proberen al is het enkel om de eerste poging om een boom te snoeien en te verpotten naar een bonsai.

Ik heb de boom nu onder de veranda geplaatst. Genoeg water gegeven met een gieter en met de plantenspuit helemaal nat gemaakt.

Heb een aantal foto’s toegevoegd.

Is het verstandig om de boom onder de veranda te houden en iedere dag even met de plantenspuit nat maken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai, picea pungens 2 jaren 2 maanden geleden #93440

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Hebt je de boom zo uit de pot gehaald zonder geen wortels te snoeien? Dan is het boompje gekweekt in de vollegrond en voor kerst in een pot gezet. Die boompjes hebben dan al een hoop te verduren gehad, ook een periode binnen is niet goed voor het boompje. Er is inderdaad kans dat deze boom niet overleefd. Volgend jaar goed kijken, want je zoekt een boompje welke gekweekt is in een pot. Die hebben de beste overlevingskans.

Voor dit boompje geldt nu, dat je deze op een plek zet met ochtend zon, en waar het wind stil blijft. (wind zorgt voor een snelle uitdroging.). Voor de rest hoeft deze niet onder veranda, laat de regen, miezer, dauw, sneeuw, etc maar zijn werk doen. Je hoeft zelf geen water te geven, heb ik zelf in de afgelopen 3 maanden ook niet gedaan. Alleen even opletten dat als het langer dan een week droog is, dat je dan wel even goed gaat controleren. Zeker als in het voorjaar de zon gaat schijnen, dan vaker controleren. In de zomer wordt het elke dag gieten op hete dagen.

Nu het boompje een jaar ongemoeid laten groeien. Dat wil zeggen ook de takken niet meer buigen om te bedraden, en geen snoei toepassen als dit jaar de kaarsen opengaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste bonsai, picea pungens 2 jaren 2 maanden geleden #93451

  • Ronald-NL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Rorror bedankt voor je terugkoppeling. Betreft de wortels, deze heb ik niet gesnoeid. Kwamen zo uit de pot, helaas.

Bedankt voor de tips. Ik zal het boompje een plekje geven in de tuin en dagelijks controleren en laat het verder met rust.

Nu hopen dat door rust de boom herstelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts