In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93698

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik wil al een tijdje graag een forsythia.
Nu heb ik er een oude (20 jaar) mogen uitgraven uit een tuin.
Nu twijfel ik of hij potentie heeft voor bonsai en bovendien zou mijn vrouw hem ook graag in de tuin zetten.

Zoals je kan zien, is het een hoop rechte stammetjes bij elkaar. Binnenin zit er een dikkere met wat beweging, maar of die mooi genoeg is voor bonsai, is op deze manier moeilijk te zien (en al helemaal moeilijk op foto te zetten).

Er was een worteldoek rond de forsythia geplaatst waarboven een laag zand en dus een laag worteltjes zat.
De oorspronkelijke wortels zullen zich dus dieper bevinden.
Deze laag kan ik eventueel nog verwijderen of er iets moois tevoorschijn komt om bv een klomp van te maken.
Maar als de kans groot is dat het een tuinplant wordt, wil ik er ook niet teveel aan rommelen.
Ik wil ook niet een hoop stammen gaan verwijderen om dan te concluderen dat het niet de moeite is. Want die hoeveelheid takken maken het juistveen mooie struik voor in de tuin...

Ik moet natuurlijk snel beslissen, want hij moet snel de grond of een pot in.
Jullie meningen zijn dus zeer welkom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93700

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
7 jaar geleden zou ik het geweldig gevonden hebben.. ondertussen ben ik het stadium voorbij dat ik overal een bonsai van wil maken en zie ik een hoop rechte staken zonder beweging, geen tapsheid,geen leuk doodhout of dode stukken... Ik zou hem in de tuin planten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93701

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Luc,
Dat is exact waarom ik de vraag hier stel. Ik heb daar wel wat last van, maar begin het te beseffen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93703

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Niet te zien of de middelste stam de moeite waard is. Los daarvan als je al de rechte stammen weg zou halen, hoe ziet dan de wortelnoten eruit?
Daarom denk ik tuin dan is je vrouw ook blij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93705

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat zal ik pas kunnen zien als ik ze er af haal.
Maar dan is hij het bossige, wat leuk is voor in de tuin kwijt. Zonde als het dan toch niks is.
En bovendien heb ik gelezen dat forsythia slecht wonden dicht groeit. Dat maakt het misschien ook al minder interessant...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93706

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Wat een monster graaf je toch altijd uit. :silly:

Vind ze zelf in het voorjaar zo leuk, omdat deze één van de eerste is met gele bloemen. Heb er zelf ook één voor de sier staan.

Als je bij herons bonsai zoekt op deze soort, heeft hij een paar voorbeelden van multistams/clumpstyle die hij ook zelf uit de heg heeft gehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93708

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat vind ik ook het leuke eraan, ook in de tuin.
In onze vorige tuin en bij mijn ouders hebben we dit altijd gehad, dus in de tuin zetten zou natuurlijk ook leuk zijn.

Die filmpjes van Herons heb ik gezien. Maar dat zijn toch telkens meer forsythia's die een stam hebben. Deze kwamen dan ook uit een haag.
Klassiek wordt een forsythia dicht bij de grond gesnoeid waardoor je deze vele, dunnere stammetjes krijgt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93710

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien kan je eerst kijken wat er allemaal onder de aarde nog zit.




Misschien zit er wel een goede basis onder.

Deze van herons was ook meerstammig, 3of 4 dacht ik. Alles teruggenomen en nieuwe takken laten groeien.



edit: iets heel anders.
Dit is ook een leuk youtube kanaal, Greenwood bonsai: www.youtube.com/channel/UCz_vX75GG3NFKiyLzwmHxtA

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93711

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Die heb ik ook ook gezien.
En die zag er zo uit na slechts 3 jaar training.

Ik ga sowieso nog wat aarde wegnemen. Als hij in de tuin komt, wil ik hem ook wat hoger planten. Als blijkt dat er zo'n 'centrale stomp' zit, kan er inderdaad nog potentie in zitten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Forsythia - potentie voor bonsai of voor de tuin? 2 jaren 2 maanden geleden #93712

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Het ziet er al iets anders uit...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren