In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus, bruine uiteinden 2 jaren 1 maand geleden #93854

  • Donny
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo!

Volledig nieuw in de wereld van bonsai maar er volledig ingezogen ondertussen. Ik heb drie dagen geleden mijn eerste boom gekocht. Een enorm mooi Juniperus waar ik erg blij mee ben. De boom staat nu drie dagen buiten in de tuin. De boom stond bij de kweker ook buiten dus leek mij geen probleem. De boom heeft de laatste drie dagen een hoop regen te voortduren gehad!

Wat mij vandaag opviel is dat de uiteinden van de boom bruin zijn. Ik durf niet zo goed te zeggen of dit drie dagen geleden ook zo was. Ik ben dus ergens bang dat de vele regen van de afgelopen dagen dit veroorzaakt. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten voor mij en mij vertellen wat ik hier aan kan doen?

Het enige dat ik met de boom gedaan heb tot nu toe is de bovenste laag grond voorzichtig weggehaald met een eetstokje om iets meer van de mooie wortels te zien. Verder niets aan gesnoeid, alleen aarde verwijderd. Zie foto's voor verduidelijking!

Hartelijk dank voor elk antwoord alvast <3

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Donny.

Juniperus, bruine uiteinden 2 jaren 1 maand geleden #93876

  • OGFyahH
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Donny,

Ik ben zelf ook nog maar een beginner, maar mij vallen het volgende op:
1) Het is mij op de foto niet helemaal duidelijk of het inderdaad om een bonsai gaat of een normale buitenplant (op de foto oogt het vrij massaal i.p.v. verfijnd zoals bij bonsai).
2) Ik neem aan dat de plant in een dichte kuip staat. De grond is helemaal doorweekt, wortels gaan hierdoor rotten. Ik denk alleen niet dat de takken hier als zo snel bruin van worden. Naar mijn weten gebeurt dit pas later bij wortelrot.

Als ik je een tip mag geven als het inderdaad gaat om een bonsai: zet de plant in een schaal met juist substraat > zoek op internet > en zoek een filmpje op youtube hoe je een bonsai moet overpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus, bruine uiteinden 2 jaren 1 maand geleden #93877

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is waarschijnlijk een infectie met de schimmel "Phomopsis " waardoor jonge takuiteinden afsterven.

Je kan dit behandelen door de geinfecteerde takeinden weg te snoeien en een anti-schimmelmiddel van bv een tuincentrum te halen, en hiermee te spuiten.

Dit is iets wat niet even snel op komt zetten, en heeft ook geen directe link met de recente regen. Verpotten heeft geen enkel nut hierbij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Donny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren