In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Watergift principe diepere pot 2 jaren 2 maanden geleden #93896

  • OGFyahH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Allen,

Het is nu zo’n 1 jaar geleden sinds ik mij ben gaan begeven in de bonsaiwereld. Ik ben in een jaar tijd een witte vliegenplaag op mijn durantha repens, een dode ligustrum (door te weinig licht) en het succesvol maken van een forest met sagaratia bomen (maar 3 boompjes hoor) verder.

Met de watergift van mijn bomen met schalen van zo’n 5cm diepte is het volledig onder controle en is dit onderhand een koud kunstje. Betreft mijn durantha repens weet ik echter niet of ik het juiste doe. De grondmix is nog standaard als hoe ik de boom destijds bij Lodderbonsai heb aangeschaft. Bovenin een mix van akadama, lavasteen en puimsteen, maar in het midden/onderin zit voor zover ik weet compost. Ik lees op het internet eigenlijk voornamelijk water geven wanneer de grond droog is wanneer je je vinger zo’n 2,5cm in de grond steekt. Nu is de grond bovenop vaak droog, maar de grond eronder geeft veelal 6/7 aan op de moisture meter. Wanneer dien ik deze plant nu water te geven?

Ik wil deze plant eigenlijk overpotten, echter is de boom nog aan het herstellen van de witte vliegenplaag en durf ik dat nog niet aan. Kan iemand mij advies geven over de watergift en of ik deze plant misschien evengoed moet verpotten/grondmix vervangen.

Ik zie jullie kennis graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Robin

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Watergift principe diepere pot 2 jaren 1 maand geleden #93898

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Staat deze boom binnen of buiten? Want deze moet zo snel mogelijk naar buiten wanneer de temperatuur weer stijgt boven het nulpunt en hem daarna ook niet meer naar binnen halen. Je zegt dat je watermeter aangeeft dat hij nog genoeg water heeft. Zelf gebruik ik deze meters niet omdat ze niet accuraat zijn. Als je de pot optilt voel je meestal aan het gewicht of hij water nodig heeft en natuurlijk zie je het aan de kleur van je grondoppervlak, deze wordt lichter van kleur. Maar omdat het nu nog winter is zal deze indien je hem binnen hebt laten staan niet veel water verreisen.

Waarom wil je hem graag verpotten? En wat heb je tegen de witte vliegen plaag gedaan toen hij hier last van had? Ik verpot zelf alleen wanneer de grond slecht water opneemt en of de pot volledig door wortels is ingenomen. Dit is alleen maar ten goede van de boom om hem niet onnodig te verzwakken. Dus vraag jezelf eerst af waarom je hem wilt verpotten

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Watergift principe diepere pot 2 jaren 1 maand geleden #93900

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Zatoichi schreef : Staat deze boom binnen of buiten? Want deze moet zo snel mogelijk naar buiten wanneer de temperatuur weer stijgt boven het nulpunt en hem daarna ook niet meer naar binnen halen. Je zegt dat je watermeter aangeeft dat hij nog genoeg water heeft. Zelf gebruik ik deze meters niet omdat ze niet accuraat zijn. Als je de pot optilt voel je meestal aan het gewicht of hij water nodig heeft en natuurlijk zie je het aan de kleur van je grondoppervlak, deze wordt lichter van kleur. Maar omdat het nu nog winter is zal deze indien je hem binnen hebt laten staan niet veel water verreisen.

Waarom wil je hem graag verpotten? En wat heb je tegen de witte vliegen plaag gedaan toen hij hier last van had? Ik verpot zelf alleen wanneer de grond slecht water opneemt en of de pot volledig door wortels is ingenomen. Dit is alleen maar ten goede van de boom om hem niet onnodig te verzwakken. Dus vraag jezelf eerst af waarom je hem wilt verpotten

Gr. David

Waarom zeg jij van n tropische soort dat hij naar buiten moet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Watergift principe diepere pot 2 jaren 1 maand geleden #93901

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Niet op dit moment naar buiten natuurlijk maar zodra de temperaturen wat hoger worden. Overwinteren jullie de tropische soorten binnen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Watergift principe diepere pot 2 jaren 1 maand geleden #93902

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik lees dat de tropische soorten vorstvrij tussen 5-10 graden overwinterd worden en deze dus degelijk naar binnen gaan na de zomer. Excuses voor het advies om deze niet meer binnen te zetten. Zal me eerst inlezen vooraf advies te geven ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Watergift principe diepere pot 2 jaren 1 maand geleden #93904

  • OGFyahH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik wil graag overpotten, omdat ik het idee heb dat de toplaag veel drainerender is dan de laag eronder, wat volgens mij compost is. Mijn andere binnenbonsais heb ik voorzien van 100% macadama en is de watergift goed onder controle. Ik heb het idee dat wanneer de bovenste laag droog is en de laag eronder nat blijft, dat er in de natte laag wortelrot zal optreden. Wat voor een grondmix gebruiken jullie voor indoorbonsais met diepere potten (12-15cm ongeveer) en geven jullie al water wanneer de grond +/- 2,5cm onder het grondoppervlak droog is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren