In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94400

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste mensen.

Heb onlangs dit boompje overgenomen.
Is een Juniperus, kan iemand aan de hand van de foto’s zien welk type dit is?
Op een van de foto’s laat ik een tak zien met zijtakjes. (zie rode pijlen)
Mijn vraag is of aan het begin van die zijtakjes nog naalden uitkomen, of blijft dat kaal? Het ziet er wat kaal uit en weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken om voller te krijgen.
Omdat ik een beginner ben weet ik nog niet hoe die takken zich ontwikkelen. Ben erg blij met dit forum en hulp die iedereen aan elkaar biedt. Hoop op reactie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94401

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hallo Marga, wat lastig om te zien om welke soort het gaat (misschien een blaauw variant) omdat er volgens mij juveniel loof op zit wat inhoud dat hij waarschijnlijk na zijn laatste verpotting flink wat wortel reductie heeft gehad. Dit kan na verloop van tijd veranderen in volwassen loof. Of hij op dat plekje van je rode pijl nog knoppen zal vormen durf ik niet te zeggen maar als je zorgt dat deze goed gezond het seizoen doorkomt zul je vanzelf backbudding krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt. Leuk boompje trouwens

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94402

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hallo Marga, wat lastig om te zien om welke soort het gaat (misschien een blaauw variant) omdat er volgens mij juveniel loof op zit wat inhoud dat hij waarschijnlijk na zijn laatste verpotting flink wat wortel reductie heeft gehad. Dit kan na verloop van tijd veranderen in volwassen loof. Of hij op dat plekje van je rode pijl nog knoppen zal vormen durf ik niet te zeggen maar als je zorgt dat deze goed gezond het seizoen doorkomt zul je vanzelf backbudding krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt. Leuk boompje trouwens

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94403

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hallo Marga, wat lastig om te zien om welke soort het gaat (misschien een blaauw variant) omdat er volgens mij juveniel loof op zit wat inhoud dat hij waarschijnlijk na zijn laatste verpotting flink wat wortel reductie heeft gehad. Dit kan na verloop van tijd veranderen in volwassen loof. Of hij op dat plekje van je rode pijl nog knoppen zal vormen durf ik niet te zeggen maar als je zorgt dat deze goed gezond het seizoen doorkomt zul je vanzelf backbudding krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt. Leuk boompje trouwens

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94404

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hallo Marga, wat lastig om te zien om welke soort het gaat (misschien een blaauw variant) omdat er volgens mij juveniel loof op zit wat inhoud dat hij waarschijnlijk na zijn laatste verpotting flink wat wortel reductie heeft gehad. Dit kan na verloop van tijd veranderen in volwassen loof. Of hij op dat plekje van je rode pijl nog knoppen zal vormen durf ik niet te zeggen maar als je zorgt dat deze goed gezond het seizoen doorkomt zul je vanzelf backbudding krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt. Leuk boompje trouwens

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94405

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank je voor je snelle reactie. Heb net gelezen op dit forum dat er dus verschillende reden kunnen zijn voor dit stressloof. De plant is in 2020 verplant en weet niet of er veel wortels zijn verwijderd.
Moet ik nu wèl of juist geen mest toevoegen?
Verder zie ik eigenlijk, dat de nieuwe groei een beetje oranje wordt!
Toch geen perenroest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 3 weken geleden #94406

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Marga,,

ik denk dat je of een J. Communis of J. Rigida hebt.Die heeft en houdt erg stekelig loof/naalden.
Dat jonge loof moet nog rijper worden. Kleine plantjes worden groot als ze goed worden verzorgt.

Als hij nu begint uit te lopen met nieuwe scheutjes, kun je een beetje bijmesten.
Wel altijd buiten zetten, he, Juniperus is best wel een zonliefhebber.
Gebruik altijd goed doorlatend substraat.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 2 weken geleden #94407

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Rigida zal t zeker niet zijn... Die zie je hier niet, muv importbomen. Maar deze zal niet geimporteerd zijn. T ziet er bekend uit maar ik kan er zo niet de juiste botanische naam aan geven. Ik zou even bij een lokaal tuincentrum gaan kijken voor de soort, hij komt vaak voor. Ik denk niet dat deze vol met stressloof zit, want dan zou er ook geschubd loof op moeten zitten. Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker dat het een naaldjeneverbes is.
Gezien de groeiwijze (nogal grof) is deze minder geschikt voor bonsai. Dit omdat je er geen, of erg moeizaam een fijne vertakking mee kunt opbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 2 weken geleden #94408

  • Marga
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt ook voor je reactie!
Kan k hem toch al wat snoeien in de hoop, dat hij wat gevulder wordt en wanneer?
In tuincentrum kon ik hem niet vinden. Inderdaad lastige plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 2 jaren 2 weken geleden #94409

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Marga schreef : Bedankt ook voor je reactie!
Kan k hem toch al wat snoeien in de hoop, dat hij wat gevulder wordt en wanneer?
In tuincentrum kon ik hem niet vinden. Inderdaad lastige plant.

Er vanuit gaande dat hij gezond en sterk is, kun je uitlopers terugsnoeien tot boven een voorliggende uitloper. En goed bemesten tijdens t groeiseizoen.
Je weet trouwens dat hij buiten moet staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren