In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95056

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Sinds ik een acer palmatum aangekocht heb een 6 tal jaar geleden heb ik al elk jaar hetzelfde probleem. Vanaf juli beginnen de puntjes van de bladeren op te drogen en geleidelijk aan breid dit zich uit en drogen bijna alle bladeren op.
Ik heb al elk jaar de standplaats aangepast om wind en volle zon te vermijden. Nu staat te plant in een hoek omringd door andere planten en staat voornamelijk in de schaduw.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd om een te tonen wat ik bedoel. Op die manier begint het en tegen begin augustus zijn de bladeren volledig opgedroogd en vallen ze af.
De plant staat in een akadama/bims/zeolith mengsel en krijgt elke avond water tot als het doorloopt. D
Hopelijk kan iemand me helpen want na 6 jaar sukkelen begin ik een beetje radeloos te worden.

Alvast bedankt

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95060

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Hendrik,

zo te lezen doe je alles goed, maar ben je na 6 jaar ten einde raad en heb je ook nog geen reacties gehad.

De meningen op dit forum zijn een beetje verdeeld mbt water geven, maar wat ik zelf doe en wat ik vroeger heb geleerd is om de bomen 's-morgensvroeg water te geven en zomers als het echt flink warm wordt of is geweest, 's-middags nog een keer, zeker met een goed water-doorlatend substraat. Dat voorkomt ook wortelrot, als de wortels (te) nat de nacht ingaan. Ik heb zelf nooit bruine punten aan m 'n Acers, dus ...... het is te proberen.

Ik neem aan dat je de bomen ook bemest. Misschien iets minder mest geven?

Als het dat ook niet is misschien is er dan toch iemand anders op dit forum met een andere zinnige mening.

Succes en bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hendrikroels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95062

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Als het elk jaar gebeurd op of direct na hele warme dagen kan het zijn dat het door te weinig water komt. Maar dan moet je substraat dus echt droog zijn geweest.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hendrikroels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95071

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 254
  • Ontvangen bedankjes 43
Ik heb het zelfde probleem. Die van mij staat in 2 derde Akadama, en 1 derde Kukuriu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95085

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie!
Inderdaad, watergift is zowat het enigste dat ik nog kan bedenken dat het probleem kan zijn.
Ik ga dus proberen 2 keer per dag water te geven, s'ochtends en s'middags. De standplaats ga ik houden zoals ze is want ik heb wel het gevoel dat de schaduw de plant goed doet maar het probleem niet volledig oplost.
Ik dacht altijd dat ik de plant eerder te veel dan te weinig water gaf maar dat is dus een misopvatting van mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95088

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie. Het gebeurt inderdaad elk jaar geleidelijk aan vanaf eind juni ongeveer. Echt droog is de substraat nooit maar zoals ik hierboven al vermelde in een andere reactie ga ik inderdaad smiddags ook eens water beginnen geven.
Ik vermoed dat het wel iets met water/te veel zon moet te maken hebben want door hem nu goed in de schaduw te zetten is het probleem een stuk minder erg dan voorgaande jaren maar nog niet weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95089

  • hendrikroels
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Mag ik nog vragen welke mest en hoeveel je geeft aan je acer, misschien kan ik daar ook nog wat aan aanpassen.
Vroeger gaf ik om de 2 weken met mestkorfjes organische mest met 7-7-10 npk (DCM eco mix 4). Nu geef ik een 1 keer per week vloeibare organische biomest met 3-2-5 NPK.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum opgedroogde bladeren 1 jaar 9 maanden geleden #95096

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 254
  • Ontvangen bedankjes 43
om de week vloeibaar matsu biogreen, en ik heb er biogold in drie korfjes op liggen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hendrikroels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren