In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 7 maanden geleden #95156

  • Hanneke2
  • Hanneke2's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Een 'help'-vraag waarop ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden:
Wat is de optimale luchtvochtigheid voor een carmona?

Ik probeer (als beginner) namelijk een kleine carmona (aangeschaft bij tuincentrum in mei) te redden die door een slechte verzorging (elders) bijna alle blaadjes heeft laten vallen. Ik kan wel info vinden over standplaats, bewatering etc. en dat de droogte binnen een probleem is. Daarom besproei ik de patiënt 2 of 3 keer per dag (dek de grond dan even af zodat hij niet teveel water krijgt) en heb ik er als 'kasje' een plastic zakje met gaatjes overheen gedaan. Daardoor is de luchtvochtigheid tussen de 60% en 90%. Is dat goed of te vochtig? Wat is optimaal?
Alvast bedankt voor de reacties.

PS: Nee, ik ga hem niet buiten zetten. Een soortgenoot doet het binnen uitstekend (zie foto), dus moet kunnen. Anders heeft hij pech....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hanneke2.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95325

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Die linker is dood, die rechter doet het inderdaad goed en op die manier je vocht op peil houden werkt goed. Zolang het blad maar niet constant nat is, want dan werk je schimmels in de hand.

Welke boom probeer je nu te redden, staat deze op de foto?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hanneke2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95326

  • Hanneke2
  • Hanneke2's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik probeer de linker te redden. De takken voelen nog steeds soepel en er zit groen onder de bast.
Dus ik ga er optimistisch vanuit dat hij nog niet dood is.
Alleen: hoe krijg ik hem weer zo ver dat hij besluit blaadjes te maken... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95327

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Hoe lang zit ie al zonder blad? Als een boom echt blad verliest kan licht op kale takken ervoor zorgen dat slapende ogen gaan zwellen en open gaan, maar helemaal kaal is wel veel hoor. Ben benieuwd hoe lang de boom in deze staat staat .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hanneke2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95328

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
"PS: Nee, ik ga hem niet buiten zetten. Een soortgenoot doet het binnen uitstekend (zie foto), dus moet kunnen. Anders heeft hij pech"

Ik denk dat je met deze houding niet heel ver komt met bonsai in de toekomst om heel eerlijk te zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hanneke2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95334

  • Hanneke2
  • Hanneke2's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij staat al een aantal weken kaal. Misschien is het een hopeloos geval, maar zolang hij niet dood aanvoelt mag hij blijven.
Zo te horen zijn de omstandigheden dus aardig goed. Dat hou ik dan maar zo. Als het lukt dan plaats ik een foto van het eerste blaadje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat is de optimale vochtigheid voor een carmona? 1 jaar 5 maanden geleden #95335

  • Hanneke2
  • Hanneke2's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is ook maar mijn eerste kennismaking met een bonsai-boompje. Net als bij mijn planten binnen en in de tuin: ik vind het leuk als een plant het goed doet en zolang er leven in zit is er hoop. Maar planten die altijd echt veel zorg nodig hebben passen niet bij mij. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Ik heb een uitloper van mijn 'goede' carmona als stek in de grond gestopt in een potje op de vensterbank en hij groeit (nieuwe blaadjes). Dat vind ik leuk. Ik heb nog geen idee wanneer ik daar wel of niet iets aan moet snoeien, eerst maar kijken of hij het blijft doen en echt gaat wortelen.
Beetje bonsai door spontaan te experimenteren.... of het ooit een hobby wordt weet ik nog niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts