In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ik zie door de korrels het substraat niet meer (deshojo) 1 jaar 7 maanden geleden #95189

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb even jullie hulp nodig met mijn deshojo die ik een paar maanden geleden heb gekocht.

De wortels zijn zo dicht begroeit dat ze nauwelijks tot geen water meer opnemen, wat ook heeft geleid tot verbrande bladeren(tenminste daar ga ik met mijn beginners kennis vanuit).

Ik wil het boompje meer ruimte geven in een grotere pot en daar heb ik 2 vragen over.

1) welk substraat is nu echt het beste? ik lees zoveel verschillende dingen dat ik niet weet wat ik moet kiezen.

2) moet ik het boompje zo over zetten of is het beter om de wortels voorzichtig wat meer open te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik zie door de korrels het substraat niet meer (deshojo) 1 jaar 7 maanden geleden #95190

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
1) substraat valt natuurlijk onder te twisten: wil je dat de boom altijd genoeg vocht vast zal houden kiest men vaak een mix van akadama/tuinturf wat er wel voor zorgt bij veel regen dat je substraat meer vocht vast gaat houden wat resulteert in wortelrot. Dus tenzij je hem overdekt kunt zetten bij veel regen zou ik gaan voor een mengsel van akadama/Bims/lava

2) verpotten van esdoorn doe je in de lente dus niet nu. Als je er zeker van bent dat je boom geen water meer opneemt vanwege te dichte wortels zou hem in een bak met water kunnen doen en dit 30 min laten staan zodat de grond verzadigd raakt en dit kun je herhalen zo vaak als het nodig zou zijn. Als je het op deze wijze uitzingt tot volgend voorjaar kun je de boom altijd nog op de juiste manier verpotten en de wortels snoeien en bereik je meer resultaten in een kortere tijd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wellicht kun je nog even een foto van je boom uploaden want vaak zijn verbrande bladeren ook resultaat van veel droge wind en zon .

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik zie door de korrels het substraat niet meer (deshojo) 1 jaar 7 maanden geleden #95194

  • Skanti
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie.

Er komen wat nieuwe knopjes uit, maar ik denk dat die op sterven na dood is.

Ik zal hem even in bad doen, en hopen dat het nog goed komt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts