In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blad verlies 1 jaar 6 maanden geleden #95329

  • Johan63
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn carmona verliest elke dag wel een paar blaadjes is dat erg,want ik vindt dat hij er wel goed uit ziet ik heb hem nu zo.n half jaar

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verlies 1 jaar 6 maanden geleden #95330

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Johan,
even een paar vragen: heb je informatie bij de aankoop van je boom gekregen of heb je informatie opgezocht op internet of op dit forum hoe je de boom moet verzorgen?

Als ik de boom op de foto zie, staat hij veel te ver weg van een raam, waardoor hij veel te weinig licht krijgt.
Ook zal de luchtvochtigheid in je huis (eigelijk in alle huizen) te laag zijn.

Carmona is een tropische boom en is niet 1 van de makkelijkste om als bonsai te houden.
De zomer is in NL alweer voorbij, maar als het in het voorjaar weer betere temperaturen worden, is het beter om de boom buiten te zetten. Ik bedoel dan op + 12 tot 15 graden C. Denk ook aan de nachtelijke temperaturen. Als het te koud is, gaat je boom waarschijnlijk naar de bonsaihemel. Ook als hij altijd binnen staat.

Voor nu om de boom door de winter heen te helpen, houdt de grond op z 'n minst licht vochtig (niet zeiknat) en besproei af en toe de bladeren. Zet de boom voor een zonnig raam waar geen verwarming onder staat. Om de 2 weken een klein beetje vloeibare mest.

Als je verder wilt gaan met bonsai, informeer jezelf dan eens en spit dit forum goed door of word lid van een bonsai-vereniging.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johan63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verlies 1 jaar 6 maanden geleden #95331

  • Johan63
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn luchtvochtigheid in huis 51% .en kan ik geen groeilamp plaatsen voor het licht want voor het raam gaat niet dan staat ie bij de ver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verlies 1 jaar 6 maanden geleden #95332

  • Johan63
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Dan staat ie bij de verwarming

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verlies 1 jaar 6 maanden geleden #95333

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je kan er een lamp op richten, voor de winter zeker aan te raden. Maar zou wel voor iets van minimaal 6000K maar liefst 6500K dag licht gaan. Deze geeft dus wit helder licht.
Je kan een speciale groeilamp kopen, die duurder zijn. Of chinees spul, wat vaak minder redement hebt. Je hebt ook de roze variant, maar in huiskamer heb ik daar afkeur aan.

Een goedkopere oplossing, wat ook werkt;
B.v. e27 in een lamp met kap die je kan richten.
www.ledlichtdiscounter.nl/led-lamp-par38-e27-18w-6500k.html
Ik kies speciaal de hogere wattage 18watt van het net, vergelijkbaar licht als 91watt gloeilamp.

Dan overdag aanzetten 8 uurtjes aanzetten, zodat je b.v. niet 's avonds in het felle licht zit te kijken.

18watt klinkt misschien als een 'hoop' maar valt qwa kosten zeker mee.
8uur x 18watt = 0,144kWu op een dag. X 30dagen = 4,320kWu per maand. X zeg 0.40cent stroom = euro 1,73 per maand.
Vanwege stijgende electra prijzen, ook prijs b.v. 0.80cent is het euro 3,45p/m

Als je een lamphouder in huis hebt die je al kan richten en gebruiken maar andere fitting heeft. Vertel even welke fitting het is, dan zoek ik even mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts