In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95709

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Eind 2020 had ik een grote geabimeerde stronk van het containerpark meegebracht.
Door de negatieve reacties hierop (in de zin van: had het laten liggen), heb ik deze in eerste instantie niet opgepot, maar nadat hij na maanden van 'in de tuin liggen', zelfs met bevroren kluit, toch begon uit te lopen, heb ik hem toch maar in een mortelkuip geplaatst.
Het bleek een eunonymus of kardinaalsmuts te zijn.
Deze krijgt takken met mooie gevleugelde kurklijsten en mooie rode bladeren in de herfst (heb ik geen foto's van).

Hier had ik reeds een topic van gestart, maar het leek me handiger een nieuw topic te starten met de juiste soort in de titel:
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/18736-...ntainerpark?start=10

Hij heeft nu 2 groeiseizoenen in die kuip gestaan en ik zou er toch mee verder willen.
De takken die er ondertussen aan zijn gekomen, zijn echter niet meer te bedraden, redelijk stijf en ik denk dat de kurklijsten dan zouden kapot gaan.
Daarom dacht ik om deze er allemaal weer af te knippen, de stronk te verpotten in een wat meer handelaren kuip en de nieuwe uitloop van in het begin te bedraden.
Ondertussen weet ik welke stukken nog leven (waar uitlopers op gekomen zijn) en kan ik hier rekening mee houden ivm takselectie en bedraden.

Denken jullie dat dit een goede aanpak is?
En in welke periode voor ik dit best uit?
Snoeien lijkt me nu een goede periode en verpotten wachten tot het voorjaar?
Alhoewel, als ik zie hoe sterk deze kluit is, denk ik dat ineens verpotten ook geen problemen zou opleveren...

De foto's met bladeren zijn van mei 2022 en de foto's met kale takken zijn van gisteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95711

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Meestal flink terug snoeien verpotten wortel snoei doe je in het voorjaar.

Nelis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95712

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik had net gelezen in het boek van Harry Tomilson dat grote snoeiwerken bij eunonymus best in de winter gebeuren. Daarom dat ik dacht om dit nu al te doen. En de verpotting in het voorjaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95713

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Oké dat wist ik niet. Weer wat geleerd.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95715

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je de takken er weer vanaf moet knippen omdat ze niet meer te vormen zijn, dan zou ik hem lekker in deze kuip laten. Als kuip kleiner wordt, zal groei ook minder hard gaan per jaar. En qua formaat stam, zal je ook wel wat dikte groei in de nieuwe takken will hebben. Heb je geen knoppen op 5 a 10cm vanaf de stam, dat je tot daar terug snoeid en de uitgroei richting van de knop gebruikt, en als die uitlopen meteen juiste beweging geven.

Misschien ook als eerst een tekening maken, hoe je hem wilt hebben. Merk zelf dat als ik een boom een jaar of 2 ongemoeid laat, dat ik vaak niet meer exact weet wat en hoe ik het wou hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95717

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Als je de takken er weer vanaf moet knippen omdat ze niet meer te vormen zijn, dan zou ik hem lekker in deze kuip laten. Als kuip kleiner wordt, zal groei ook minder hard gaan per jaar. En qua formaat stam, zal je ook wel wat dikte groei in de nieuwe takken will hebben.

Klopt. Ik zou hem ook wel in een ruime kuip willen laten staan, maar toch iets minder diep.
Nu zitten er nog veel doorgekapte dikke wortels aan die geen meerwaarde vormen. Als ik die verwijder, kan de kuip toch wat ondieper worden.
Ook zit de kuip gevuld met een zwaar substraat, grotendeels zeoliet, waardoor het geheel vrij zwaar en onhandig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eunonymus - kardinaalsmuts 1 jaar 3 maanden geleden #95718

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Heb je geen knoppen op 5 a 10cm vanaf de stam, dat je tot daar terug snoeid en de uitgroei richting van de knop gebruikt, en als die uitlopen meteen juiste beweging geven.

Dat is inderdaad ook een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren