In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Goudgele pluimparasol schimmel 10 maanden 2 weken geleden #96187

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Recent zag ik ineens een aantal gele paddenstoelen uit mijn bonsaigrond groeien, en na een beetje online onderzoek te doen kwam ik er achter dat dit de goudgele pluimparasol is.
Nu heb ik al gevonden dat deze schimmel meekomt op kokoshars en met warm weer tevoorschijn kan komen in potgrond, en dat deze schimmel geen negatief effect heeft op mijn bonsai.
Ik ben alleen niet zo'n groot fan van hoe het parasolletje er uit ziet in mijn bonsaipot, en vroeg me af of dit een soort is die met een weekje bijvoorbeeld "uitgebloeit" is, of dat er iets is om er van af te komen.

Alvast bedankt allemaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goudgele pluimparasol schimmel 10 maanden 2 weken geleden #96188

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Als je nu, met dit weer paddenstoelen in fe substraat hebt, dan denk ik dat je maar eens kritisch naar de watergift en standplaats moet gaan kijken…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goudgele pluimparasol schimmel 10 maanden 2 weken geleden #96189

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Marco, bedankt voor je antwoord.
Deze paddenstoel komt vaak voor in potgrond van kamerplanten en reist mee vanuit de tropen.
De zwam groeit dus ook op erg warme plekken en zelfs in de zon, mijn bonsai staat namelijk in de volle zon. Het is geen normale schimmel die je met de herfst buiten ziet groeien. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goudgele pluimparasol schimmel 10 maanden 2 weken geleden #96194

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

JStuijt schreef : Hoi Marco, bedankt voor je antwoord.
Deze paddenstoel komt vaak voor in potgrond van kamerplanten en reist mee vanuit de tropen.
De zwam groeit dus ook op erg warme plekken en zelfs in de zon, mijn bonsai staat namelijk in de volle zon. Het is geen normale schimmel die je met de herfst buiten ziet groeien. :)

Hoi.
- Een paddestoel groeit bij mij weten altijd in n vochtige omgeving. en je schrijft dat deze zwam in potgrond tevoorschijn kan komen.
- Een bonsai in potgrond is zeker niet optimaal. Het risico op problemen wordt een stuk groter...
- Je schrijft dat ie in de volle zon staat. Binnen of buiten?

Ik heb het vermoeden dat het om n malsai gaat, die nog in zijn oorspronkelijke grond staat. Klopt dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Goudgele pluimparasol schimmel 10 maanden 2 weken geleden #96210

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Het gaat om een simpele ficus microcarpa gestekt op een ginseng, die niet meer in zijn originele potgrond staat. Ik heb pokon bonsaigrond gebruikt en hier zit dus die kokos schors in. De bonsai staat dan ook binnen, maar zoals ik al zei is deze zwam een tropische soort, die niet op donkere plekjes en in de herfst voorkomt. Dit is juist een soort die met warme periodes in de zomer tevoorschijn komt (ook binnen). Een google search en hij komt tevoorschijn.

Ik weet dat er niets aan de hand is met de standplaats/waterafgifte, hier heb ik echt al genoeg voor opgezocht. Hij staat 10cm van een groot raam af op de zuidkant, bijna de hele dag zon dus, en daarnaast voel ik (bijna) elke dag in de grond of het droog is, waarna ik water geef (van wat ik heb begrepen is dit eigenlijk zelfs nog te weinig).

Ik vroeg me alleen af of iemand toevallig ervaring heeft met deze specifieke schimmel (goudgele plooiparasol) en of diegene weet of deze schimmel na een paar weken weer weg is of er een manier is om er makkelijk van af te komen.

Nogmaals, de schimmel groeit op het kokosbast en heeft geen negatief invloed op de bonsai zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JStuijt.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts