In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 4 weken geleden #96242

  • Hummingbird83
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste forumleden, ik ben een beginner op het gebied van Bonsai. Ik heb wat planten en zaailingen in potten en in de volle grond staan, waar ik in de toekomst wat mee wil gaan doen. Ik heb op dit moment nog geen bonsai. Ik zou graag van mijn Acer Katsura die nu in een pot staat een bonsai willen maken. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Kan ik wat met deze boom? Wanneer zet je zo’n boom nu in een bonsai pot? Wat voor vorm past bij deze boom? Wanneer ga je snoeien om te vormen? Kan ik nu al wat doen? Kortom heel veel vragen. Kan iemand mij wat advies geven?

Excuses voor de foto maar ik krijg ze niet recht. Ze staan wel recht in m’n foto galerij.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hummingbird83.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 4 weken geleden #96244

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
hallo Hummingbird,

welkom op dit forum en ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je toekomstige bonsaihobby, als je genoeg geduld hebt.

De vragen die je stelt, zijn iig goed en heel gericht.

Ik zou de Acer Katsura, of in een grote pot of in de volle grond zetten, gedurende een aantal jaren en flink laten groeien.
Dat is om hem een voldoende dikke stam te geven, zodat hij meer uitstraling heeft en meer takken geeft, waaruit je weer een toekomstige stijl kan kiezen.
Een boom in een bonsaipot zetten, wordt in het algemeen genomen, veel te snel gedaan. Een bonsai moet eerst bepaalde mogelijkheden en uitstraling hebben en niet een paar zielige takjes in een pot, het moet wel op een boom lijken.
Een boom, moet, eer het een bonsai kan zijn, aan veel eisen voldoen.
Voor de vorm/stijl van een bonsai, moet je ook een bepaalde bonsaikennis van bonsaistijlen hebben, wat de mogelijkheden zijn om een bepaalde "ruwe"boom te kunnen vormen naar een prebonsai.

Ik denk zelf, dat het dan ook beter is je aan te sluiten bij een bonsaiclub bij je in de buurt, waar men je goed advies kan geven.
Echt goed advies nav. een getoonde foto, kun je in feite niet via een forum krijgen. Dat is allemaal 2 dimensionaal advies. Op een foto kun je geen diepte zien. Als je advies over een bepaalde boom wilt hebben moet dat meestal 3 dimensionaal beoordeelt worden, door mensen die daar kennis van zaken hebben.

Het is leuk om nu al jonge boompjes in een pot te hebben, maar als je verder wilt met bonsai, moet je iig. veel lezen over bonsai en naast je jonge boompjes in pot, vast een (pre-) bonsai aanschaffen, waar je vast veel ervaring mee kan opdoen.
Maar je moet eerst leren een boom in leven te houden, leren snoeien en een bepaald model te geven en te houden.

Op dit forum is daar ook veel over te vinden.

Succes en bonsaigroet van Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hummingbird83

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 4 weken geleden #96245

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Beste,

Veel plezier met deze mooie hobby. Ik sluit me aan bij het antwoord van Joop., de meeste mooie bonsai hebben in verhouding een mooie dikke stam, maar er zijn ook kleine met een dunnere stam. Je zou deze boom ook als bezem met 2 stammen kunnen vormen.
Belangrijk met deze hobby is.geduld, dus maak geen overhaaste beslissingen en lees je goed in.

Groet Reinier.

Ps als je de foto eerst bewerkt, opslaat en dan post dan staan ze hier wel rechtop. Hopelijk komt binnenkort een update van deze site dat het automatisch goed gaat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hummingbird83

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 1 week geleden #96290

  • Hummingbird83
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Joop en RvV voor jullie antwoorden. Ik laat de boompjes voorlopig lekker doorgroeien in een pot of de volle grond. Aansluiten bij een bonsai vereniging gaat niet lukken vanwege andere prioriteiten. Zijn er goede sites of boeken die jullie aanraden om bonsaikennis van bonsaistijlen te vergroten?

Inderdaad een goed idee om een pre bonsai aan te schaffen en hier bezig mee te gaan. Ik heb bij Deshima Bonsai leuke boompjes gezien die betaalbaar zijn. Deze hebben nog niet een dikke stam. Is dit ook wat? Zie bijlage?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hummingbird83.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 1 week geleden #96291

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
hallo Hummingbird,

zulke boompjes zijn natuurlijk leuk, maar dan duurt het ook nog heel lang (tussen 5 en 10 jaar) eer je misschien over een bonsai kan spreken. Tenminste als het boompje aan de vereisten van een bonsai voldoet, want een boom of boompje in een pot is niet gelijk een bonsai.
Maar het is natuurlijk wel heel leuk als je zo'n boompje in leven kunt houden en helemaal ziet opgroeien tot een volwassen boom.

Maar voordat je een boom(pje) koopt, is het misschien beter om je te verdiepen in bonsaistijlen en de vereisten waar een bonsai aan moet voldoen, zodat je een betere keus kan maken.

Er zijn heel veel goede (en vaak dure) bonsaiboeken op de boekenmarkt, misschien ook 2e hands als je mazzel hebt.
Maar op internet zijn ook heel veel filmpjes te bekijken, waar je misschien ook wat aan hebt, maar ook al heb je andere prioriteiten, je aansluiten bij een bonsaivereniging is nog het allerbeste, want dan kunnen de mensen daar die er verstand van hebben jou in persoon adviseren wat je wel en niet moet doen.
Maar de keus is aan jou.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 9 maanden 1 week geleden #96295

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Ik vind Bonsai het complete handboek van Harry Tomlinson een goed boek.
Deze site en dit forum bevat ook veel nuttige informatie.
Mocht je in de buurt van het Westland wonen dan heb ik mogelijk wel een startboom voor je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersvraag: Acer Palmatum Katsura 5 maanden 5 uren geleden #96602

  • Hummingbird83
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Beetje late reactie maar nog bedankt voor het aanbod. Ik kom uit Capelle aan den IJssel dus niet echt in de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren