In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wat wil mijn eikenboompje van mij? 8 maanden 3 weken geleden #96340

  • Saskia
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo, op mijn balkon is per ongelijk een eikenboompje gegroeid, nadat hij uit de bak was gebarsten heb ik hem in een pot gezet en wat jaren later in een nog iets grotere. Ik heb toen wel de wortels afgeknipt, maar weet er eigenlijk verder niks van af.Jarenlang, de boom is nu 15 jaar, was het een vol prachtig boompje van ongeveer 50 cm hoog, maar nu zijn de takken ineens heel lang geworden en er zitten alleen bladeren aan de uiteinden.Ik wil graag dat mijn boompje een vol bladerdakje krijgt, maar weet niet wat ik moet doen... Ik ben bang dat hij doodgaat als ik het verkeerd doe en dat wil ik zeker niet!Wie heeft er tips waar ik moet beginnen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat wil mijn eikenboompje van mij? 8 maanden 3 weken geleden #96341

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Saskia,

ten 1e, welkom op dit bonsaiforum.

ten 2e, je Eikje zal niet zo hard groeien als de meeste andere bomen, zeker onder de huidige omstandigheden. (kleine pot en binnen)
Zet de boom buiten op je balkon en zeker niet binnen want dan gaat hij dood.
Verplant hem het liefst a.s voorjaar in een stuk grotere pot en drainerende grond.

ten 3e, je zult zelf aan de slag moeten en heel veel lezen op dit forum, waar je heel veel antwoorden zult vinden op je vragen.
Veel succes met je eikje.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat wil mijn eikenboompje van mij? 8 maanden 3 weken geleden #96342

  • Saskia
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi, dank je wel voor je reactie.
Eikje staat ook buiten hoor, ik denk dat het lastig te zien is.
Ik ga hem komend voorjaar verpotten zoals je zegt.
Ik was al behoorlijk het forum door aan het spitten en raakte vooral het spoor bijster.
Niets snoeien dus? Eerst aansterken in een grotere pot?
Ook die kale takjes op de stam onderaan laten zitten?
Bij het verpotten wel of niet iets met de wortels doen?
Komen er op die lange uitgeschoten takken nog zijtakken? Het is mijn eerste bonsai, dat heb je wel door he, maar ik vind het razend interessant en vooral indrukwekkend!
Groeten, Saskia

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat wil mijn eikenboompje van mij? 8 maanden 3 weken geleden #96345

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Saskia,

gelukkig voor de boom staat hij buiten.
Ik hoop ook aardig in de zon, want hij houdt van veel zon maar als het bloedwarm wordt, iets beschut zetten.

Wel goed van je dat je hem al 15 jaar hebt en in leven hebt gehouden.
Denk er aan bij verpotten in het voorjaar geen potgrond te gebruiken, dat slaat dicht. De wortels hebben zuurstof nodig dus gebruik een goed drainerend substraat wat pas weer water nodig heeft als het oppervlak van het substraat droog wordt.
Voor het verpotten zijn er zat filmpjes op internet te vinden waarbij ze laten zien hoe te verpotten. Gebruik ook een pot met een ontwateringsgat aan de onderzijde.
Wat betreft wortels knippen, hangt af wat er nu in de pot zit. Als er maar een paar worteltjes aan zitten, niets aan doen. Heeft je eikje een flinke wortelbal, dan kun je van de lange wortels een flink stuk afknippen.

Dode takjes kun je nu wel afknippen, eerst controleren of ze echt dood zijn. (als ze nog groen zijn binnenin na een stukje afknippen, zit er nog leven in).

Even voor de duidelijkheid, je eikje is nog geen bonsai, zo makkelijk is het niet.
Een bonsai moet eerst aan veel eisen voldoen, eer hij de naam bonsai mag "dragen".
Een bonsai moet (bij de meeste stijlen) onder andere een flinke stam hebben. Dat heeft jouw eikje (nog) niet en duurt bij een eik heel lang eer de stam dik wordt. Vandaar dat het beter is hem in een grotere pot te zetten, zodat hij beter kan groeien en een dikkere stam krijgt, maar dat duurt nog wel jaaaaren.
Ik zou de eerste jaren er niets afsnoeien, want al het groen, takjes en blaadjes zorgen voor groei, dus alles wat je er afsnoeit, groeit je boompje minder hard en dat heeft hij nodig om volwassener te worden.

Geef je eikje ook af en toe mest!

Je kunt misschien alvast een pre-bonsai kopen (een boompje wat al een leuk stammetje en redelijk goed geplaatse takken heeft), dan heb je al iets meer tastbaars. Bij voorbeeld een Chinese iep (Ulmus Parviflora) die heel makkelijk is in verzorging en goed groeit en veel nieuwe takjes maakt, maar er zijn natuurlijk veel meer soorten bomen die leuk zijn en goed groeien.

Op dit forum kun je over veel vragen zat vinden onder het kopje "ZOEKEN". Je moet er alleen eerst mee leren omgaan.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren