In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96416

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal,

Nu ongeveer drie jaar geleden heb ik perongeluk een Japanse esdoorn tot mijn beschikking gekregen.

Destijds heb ik om tips gevraagd en het advies was lekker wild laten groeien.

Helaas staat de boom bij mijn oude huis waar mijn ex partner nog woont. En die wilt graag dat de boom eruit gehaald gaat worden.

Vraag 1.
Ik heb begrepen dat esdoornen uit de grond halen het beste in de herfst gedaan kan worden klopt dit?

Als dat zo is dan wilt mijn ex dat ik de boom tenminste snoei!

Snoeien kan begrijp ik in de zomer! Leuk ook want ga een poging doen om stekjes te maken.

Nu vraag 2.
De boom is erg wild gegroeid en eigenlijk heeft die geen duidelijke leider. Deze wil ik hem graag geven om zo ook een begin te maken aan de vorm. Dat betekend het afknippen of zagen van flinke takken.
Kan dat ook in deze periode of is een andere periode beter als een andere beter is welke dan!

Hierbij foto's van toen ik hem kreeg en hoe de stam nu is gegroeid. En wat ik er af wil halen althans waar ik het meest mee zit!
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96418

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Beste,
Gezien de omstandigheden lijkt mij het beste om nu wat grove snoei.te doen dan kan hij nog wat herstellen alvorens te verplaatsen.
Op de foto’s kan ik helaas niet goed zien wat er overblijft na de snoei. En kan dan ook niet goed oordelen.
De onderste tak lijkt me goed om weg te halen, maar daarboven kan ik niet goed zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevinvorswijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96420

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste RvV,

Als eerst dank voor je reactie.
Ik heb helaas niet meer foto's. Ik hoop dat mijn ex partner hiertoe bereid is.

Als ik de onderste takken verwijder blijft er 1 leider over die verder op ook net zoals onder verspringt.
Wat ik wil doen is tot een bepaalde hoogte de leider bepalen / inkorten van boom. Aan de stam kies ik dan takken die mogen blijven de overige verwijder ik dan. En wil de boom dan inderdaad laten herstellen / rusten.

Als dit is gebeurd is de volgende stap uitgraven en in een grote bloempot stoppen. Vanuit daar kan ik hem in iedergeval verplaatsen naar mijn huis en verder laten groeien / controleren.

Hierbij nog wat vragen.

1. De boom heeft veel stek materiaal misschien aan de late kant. Maar het proberen waard. Kunnen de stekken gewoon in turfgrond?

2. Houd ik bij de takken die ik bij de stam afknip ook ruimte over voor het terugrotten / doodgaan en smeer ik daar wondpasta op? Of knip ik die tot aan de stam af en daar wondpasta op?

Ik hoor graag van je

Groeten Kevin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96422

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Snoei de dikke takken weg tegen de stam en afdekken. Ik zou proberen de leider zoveel mogelijk in tact te houden zodat dat loof kan zorgen voor herstel.
De leider dan inkorten bij uitgraven, dan is het blad er toch af.
Stekken kan zeker, enige nadeel van zo laat in het seizoen is dat ze dan niet klaar zijn voor een koude winter, dus gewoon proberen en beschut zitten in de winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevinvorswijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96423

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Wederom ontzettend bedankt voor je reactie.

Wat betreft leider ga ik rekening mee houden!
Stekken had ik inderdaad rekening mee gehouden maar het proberen waard dacht ik!

Morgen. Ga ik ermee bezig ik zal dan wel even wat foto's plaatsen van voor en na de snoei!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96424

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
hallo Kevin,

even als aanvulling op de antwoorden van Reinier (RvV).

Ik zou zelf wel een stompje laten staan van de in te korten takken ivm indrogen. Dat stompje kun je later altijd nog inkorten. Wel afsmeren met wondpasta inderdaad.

Voor je morgen gaat knippen, zorg er wel voor dat je stekpoeder in huis hebt.
En de plaats waar je de te stekken takjes afknipt is ook belangrijk.
Net onder een paar takken afknippen is het beste, want op die plaats zitten de meeste groeihormonen in de tak.
Niet te dikke takken nemen als stekmateriaal.
Als stekmedium, kun je heel grof zand nemen.
Daarna het gedeelte wat in het stekmedium gaat, takvrij maken en alleen bovenaan het te stekken takje een paar blaadjes laten zitten.
Het takje een beetje nat maken en in het stekpoeder dopen en afschudden, kleine kuiltjes maken met bv de achterkant van een pen en de takjes erin zetten en het zand lichtjes aandrukken.
Als je dat allemaal voor elkaar hebt, maak je het zand licht vochtig en doe je een doorzichtige flinke plastic zak erover met een paar gaatjes erin prikken.
En dan duurt het wel een tijdje en is het afwachten.
Niet alles zal aanslaan, dat je het weet.
Te veel vocht is ook niet goed, want schimmel!!
Succes.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kevinvorswijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96425

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Joop,

Bedankt voor de aanvulling en informatie.
Alles van wat jij zegt in huis te moeten hebben heb ik!

Dus op alles wat jullie hier hebben benoemt zeg ik dubbel check. Nu nog uitvoeren... spannend maar komen er maar op 1 manier achter!

Groetjes kevin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96426

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is gebeurd.

Alle tips zijn in acht genomen. Door het weghalen van drie takken is er heel wat gebeurd.

Ik heb eventuele toekomstige leider nog even open gelaten omdat de leider nu flink omhoog gaat.

Hierbij foto's van voor, na en waar ik eventueel in de toekomst toekomstige leider wil laten groeien.
Ook even van de stam die komt hierdoor beter tot zijn recht!



Hoop dat de snoei niet te rigoureus was. Terug gaan kan niet meer enkel tijd zal het laten weten!


Wat zeggen jullie betreft leider. Jammer dat die zover omhoog is geschoten naar mijn mening!

Groet kevin

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96427

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Kevin,

het is misschien enigszins verwarrend, want van de 1 hoor je dit en van de ander dat, maar ik zou zelf de gesteltakken halveren evenals de leider, als er maar een paar takken/takjes met diverse bladeren overblijven als saptrekkers.

Wat betreft de leider, als je boom uit de grond is gehaald, zou ik hem niet te lang laten en korter houden dan waar de blauwe lijnen staan.
Het lijkt mij beter om hem dan in te korten tot bv een 5 cm boven het punt waar de stomp van de 2e dikke tak zit (gezien vanaf de nebari) Dan moet de nieuw te groeien tak, gezien de laatste foto, naar rechtsboven groeien. Dat is beter voor de verhoudingen in de boom, tenminste als je een gebogen opgaande stijl wilt.

Als het goed is, gaat hij toch weer flink groeien en zul je een nieuwe toptak en nieuwe gesteltakken moeten selecteren.
Maar eerst uit de grond halen en verpotten. Succes.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wild gegroeide japanse esdoorn snoeien. 7 maanden 3 weken geleden #96428

  • kevinvorswijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Het is inderdaad wel wat uitvogelen en je wilt het het liefst niet fout doen natuurlijk. . Vooral omdat dit mijn enige boom is / ik stiekem al best trots ben op de stamdikte die is bereikt.

Ik ben zeker van plan wat meer starters materiaal aan te schaffen in de toekomst om in iedergeval meer te verschillende technieken te oefenen.

Nog korter als in hier?

Daar twijfelde ik inderdaad al over! Inderdaad omdat leider te lang / verkeerde kant doorgroeit.

Betreft het nu korter knippen. De boom staat een uur rijden hier vandaan helaas en ben daar pas weer over drie weken.

Ik laat hem wel even met rust en met het uitgraven inderdaad nog een keer bekijken. Ben stiekem ook bang dat.

Bedankt voor je bericht!

Met vriendelijke groet,

Kevin Vorswijk

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren