In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96476

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Deze kwam ik tegen! Mooie vorm, mooi dood hout in de stam. Zeker wat leuks van te maken. Staat op onbekende grond, in een plastic pot, verbrande bladeren, vermoedt te weinig vocht, schijnbaar wel iets van mest gehad.

Kan ik op dit moment nog iets doen om het sterker de winter in te sturen?

Ik kan sowieso het gras/mos wat weghalen voor wat meer ademing in de grond.

Volgend jaar eerst aansterken in de huidige pot / potgrond, of van 't voorjaar al verpotten (desnoods naar grotere pot), op juiste grond zetten?

Wat zouden jullie nu doen, en in het voorjaar?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LuukvD.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96477

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Misschien nog een grove korrel / grind onder in de pot, zodat hij van 't winter nog beter afwatert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96478

  • Niwaki
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 5
Leuke stam maar die V-vorm van de takken vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk.
Ik zou hem voor nu met rust laten en in het voorjaar verpotten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LuukvD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96479

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1

Niwaki schreef : Leuke stam maar die V-vorm van de takken vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk.
Ik zou hem voor nu met rust laten en in het voorjaar verpotten.


En dan naar grotere trainingspot, of iets van hetzelfde formaat maar dan mooi? En niet teveel / geen wortelsnoei lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96480

  • Niwaki
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 5
Het is aan jou wat je er verder mee wilt doen qua styling etc.
Ikzelf zou de boom denk ik flink terugsnoeien om in elk geval die V-vorm op te heffen.
Maar misschien is een echte "trunk chop" wel de beste oplossing om daarmee alles opnieuw op te bouwen vanuit een flinke basis stam.
Een grotere pot is echt niet nodig lijkt mij en de boom is in mijn beleving nog niet klaar voor een mooie pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 6 dagen geleden #96482

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 267
  • Ontvangen bedankjes 67
Ik vind Wisteria altijd het mooist als ze een enkele stam hebben.
Dan kun je een mooie kruin maken met afhangende bloemen.
Heb je Akadama? Dan zou ik gewoon een laag in de pot doen zodat je zeker weet dat het met de afwatering goed komt. Staat hij meteen wat hoger in zijn pot.
Je kunt ongetwijfeld wat grond aan de bovenzijde weghalen.
In januari/februari kun je aan de slag als er dan geen vorst is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zielige blauwe regen 'gescoord', kan ik hem nu nog helpen? 7 maanden 5 dagen geleden #96483

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Voor nu niet veel meer doen dan de grond vochtig houden en goed bekijken en bedenken wat je er mee wilt.
Van foto’s lastig te zien maar ik vind de eerste splitsing van takken niet zo mooi, mogelijk met 1 van de 2 verder gaan. Als je dat wilt doen kan dat ook bij verpotten. Ik zou wel 1 tak niet snoeien zodat deze makkelijk weer nieuwe groei heeft komend jaar.
Wisteria is een mooi soort met de bloei maar echt een mooie verfijning is lastig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LuukvD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RvV.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren