In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai verliest blad 6 maanden 3 weken geleden #96509

  • Carl
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Enige maanden geleden heb ik van mijn vriendin een bonsai boom gekregen. Op zich een mooi cadeau natuurlijk maar wel een zorg, zeker nu het minder lijkt te gaan. Volgens de webshop betreft het een Zelkova maar als ik de identificatie op deze site doorloop dan denk ik eigenlijk niet dat dat klopt. De vorm van de bladeren komt meer overeen met een chinese iep. Dat is dus meteen mijn eerste vraag. Kan iemand me helpen om te identificeren wat voor boom het eigenlijk is (ik heb een aantal foto's bijgevoegd).

De boom heeft een hele tijd binnen gestaan (direct bij een raam) en ik heb bewaterd als ik het idee had dat de grond wat droog begon aan te voelen (en daarbij 1x per twee weken de vloeibare voeding toegevoegd die meegeleverd was). Het verliezen van de bladeren is begonnen toen het een paar dagen heel zonnig was en de boom dus in de volle zon heeft gestaan. Omdat ik niet denk dat het een Zelkova is heb ik de boom nu buiten gezet in de hoop dat dat ervoor zorgt dat de boom zich weer beter gaat voelen.

Ik vind het lastig om te bepalen of ik niet te veel water heb gegeven en dat het bladverlies wordt veroorzaakt door wortelrot. Nu de boom buiten staat wordt de grond uiteraard vaker nat door de regen. Zou dat een probleem kunnen worden?

Alvast enorm bedankt voor elke informatie!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest blad 6 maanden 3 weken geleden #96510

  • Niwaki
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik denk dat het een Ulmus is en geen Zelkova.
Bij de import van dit type bomen vanuit China ed. wordt het vaak gelabeld als Zelkova (ivm de Dutch Elm disease).

Hier is wat meer info over de Zelkova en de Ulmus.
- bonsai4me.com/speciesguides/zelkova-elm-bonsai/
- bonsai4me.com/speciesguides/ulmus-elm-bonsai/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Carl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest blad 6 maanden 3 weken geleden #96513

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 267
  • Ontvangen bedankjes 67
Hoi Carl, wat jammer dat je de plant geen juiste behandeling hebt kunnen geven. Het is nog niet te laat.
Zo te zien heb je ook gewoon een tuin zodat je de plant een goede plek kunt geven.
Dergelijke import bonsai worden malsai genoemd, worden in enorme aantallen razendsnel gekweekt onder optimale omstandigheden en dan komen ze met valse papieren bij ons in de woonkamer te staan om binnen enkele maanden het loodje te leggen.
Ik heb ze gewoon in de tuin staan (niet als bonsai), dat geeft maar aan dat ze wel ergens tegen kunnen.
Jouw plant is alleen niets gewend dus die zal wel meer bescherming nodig hebben.
Het zou fijn zijn als iemand je kan helpen de plant te snoeien want dat is heel hard nodig.
Op het forum kun je informatie krijgen. YouTube kan je ook helpen als je de juiste kanalen vindt, hier weten ze wel wat de beste zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Carl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest blad 6 maanden 3 weken geleden #96514

  • Carl
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste devriesman,

Dank voor je bericht... een 'Malsai', ik zal het haar maar niet laten lezen. Het klinkt wel als de route die deze boom heeft afgelegd helaas.

We hebben op dit moment niet echt een plek waar de boom in de volle grond kan staan maar wellicht dat een grote pot met verse aarde een goed alternatief is.

Ik ga op zoek naar iemand die me kan helpen snoeien. En ik zal hier op bonsai empire de beginnerscursus gaan volgen. Dan weet ik straks hopelijk beter wat te doen.

groet,

Carl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai verliest blad 6 maanden 3 weken geleden #96515

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Carl,

je hebt het over een grote pot met verse aarde.
Het is beter om niet alleen maar potgrond te nemen voor je Ulmus, want dat houdt te veel vocht vast.
Voor een Ulmus is het niet erg om potgrond te gebruiken maar dan wel gemixt met andere elementen zoals heel grof zand (straatmakerszand) en eventueel bims. bv 40-30-30.

Wat betreft het snoeien, je kunt in het begin ook al veel zelf doen door alle secundaire takjes (de takjes die aan de gesteltakken zitten), inkorten tot op 2 blaadjes. Ook de recht omhoog of omlaag groeiende takjes kunnen helemaal verwijderd worden.

Wat betreft snoeien van een Ulmus is het heel makkelijk, dat kan het het hele groeiseizoen door.
Het echte vormsnoeien, dat er takken overblijven die de stijl nodig heeft, kun je beter iemand naast je hebben zitten die er verstand van heeft en eea uitlegt, of bij een bonsaiclub bij je in de buurt.

Je boom kan in principe het hele jaar door buiten staan, Als het vriest dat het kraakt heeft hij wel bescherming nodig (maar niet bij de kachel) en bij heel hoge zomerse temperaturen met veel zon.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Carl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts